Alla inlägg under augusti 2018

Av Sirpa - 31 augusti 2018 21:53

Vi fick ett godkännande från Nova idag.
Hon vill bli våran kisse för resten av sitt liv och det gör mig så oerhört lycklig.

Jag har ju saknat en egen katt enda sedan min sorg över Titti och Lovan lagt sig som ett fint minne i själ och hjärta.

När jag strött tjejernas aska på Öland och släppt taget om dem, kände jag mig straxt redo att ta in en ny tassprydd raring in i vårt liv.
Sedan har tiden gått och vi har haft fullt upp jag och sambon.
Häromdagen började jag prata om hur han ställde sig till att vi blev med katt.
Nån vovve är ju inte tal om sålänge vi jobbar som vi gör.
En vovve kan inte vara ensam mera än kortare stunder.

Så den biten får vi lov att skjuta på framtiden. Han tyckte också att det är väldigt tomt utan några tassar härhemma.
Vi bestämde tillsammans att det får bli en kisse först.
Den kan ju vara själv utan att må dåligt.
Vi kommer ju hem varje dag fast så olika tider.
Vissa dagar är vi hemma hela tiden och båda två.

Jag började titta mig omkring efter kisse.
Allt från kattungar till olika katthem.
Fråga mina döttrar om råd.
La ut anrop på facebook.

Kom sedan till sidan för Eskilstuna Djurskyddet
Såg där en tjej på 3 år som jag fastnade för.
Pratade med min dotter som bor i Eskilstuna om det katthemmet.
Hon pratade väldigt gott om dem och hade dessutom jobbat som volontär hos dem för 7-8 år sedan.
Så hon kände till stället.

Jag knåpade ihop ett mejl till dem om kissefröken som heter Nova.
En tigrerad fin dam

Ringde dem sedan dagen efter och kom till en mycket trevlig kvinna.
Vi kom överens om att vi skulle komma på besök hos Nova på katthemmet.

Jättespännande!

Jag tittade efter flera ställen och annonser men bestämde sedan att vi träffar Nova gumman så får vi se vad hon tycker om oss.

Idag vid 11.30 var där.
Kom in på katthemmet efter att ha hälsat på Ann som välkomnade oss.
Sedan fick vi hälsa på en svart kissefröken vid namn Elsa som var så kelig.
Sedan två herrar som hette Cesar och Gus.

Vi valde själva att hälsa på dem och prata lite med dem först innan vi tog oss an Nova.
Hon hade lugnt sett på när vi kelade med de andra.
Som att hon visste att det blir hennes tur straxt.

Hon började genast att prata med oss.
Kelade lite och gick sedan runt till de andras boenden och morsade igenom stängslet.
Vi busade lite, kastade boll och hon trivdes.

Hon hade så skön stil som jag fastnade för direkt. Det var hon som bestämde, ingen annan.
Hon åt upp sin mat som låg i skålen.
Satt och tittade ut.
Kom fram när jag ropade på henne.
Pratade mycket och vi tog foton på henne.

Helt bedårande tös.
Jag föll för henne fullständigt.
Så underbart vacker, rar, snäll och gullig kattjej.
Småbusig, nyfiken, lekfull och självständig.
Stark i kroppen och så vackert tecknad.

Hon är steriliserad, chipmärkt och hon har fått de sprutor hon skall ha.

Se bara vilken sötnos

Vi bestämde oss efter hennes godkännande.
Hon adopterade oss som hennes nya föräldrar.

Så vi blev med katt idag :)

Jag var överlycklig och det bubblar i mig hela tiden med vetskapen att på Måndag åker jag hem med Nova till oss, hennes nya hem
Hennes föralltidhem som hon valde idag.

Vi skrev papper och skakade hand.

Det hände mera kul saker när vi åkt därifrån.
Skriver mera imorgon.
Nu sova för att jobba imorgon.

Av Sirpa - 31 augusti 2018 07:56

Igår blev det ju ett besök på Plantagen.
Ville titta vad som finns för alternativ inför höst och vinter.
Balkongen skall ju vara trevlig då också.

Hittade dessa mysiga växter.

Har tidigare sett dem men inte tänkt mera på hur fina de faktiskt är.
Frosttåliga dessutom.

Ska fundera lite hur jag lägger upp vintern.
Tror att jag ska försöka övervintra pelargonierna i källaren.
Ska ta ett snack med min kompis L som är pelargoniaexpert.

Köpte sedan rosor åt oss själva.
Två packar och det blev 20 rosor totalt.
Älskar denna färg som jag köpt flera gånger tidigare.

När de är helt utslagna kan sambon ta foton med sin systemkamera.

Han har förresten fått en förfrågan från National Geographic om att sälja ett foto från vår semester i somras.
Ett mycket unikt foto som är helt underbar.

Vi får se om han kan tänka sig skiljas från fotot.
De är ju som hans barn.

Om vi nu återgår till balkongen.
Jag gillar den här omvandlingen från en frodig sommarmiljö till hösten då allt prunkar.
Mot senhösten då frosten kan komma på nätterna vill jag att känsliga växter är skyddade eller borta helt som en petunia som åkte i komposten igår.
Den hade gjort sitt.

Hoppas jag får tiden tidigt i vår att så lite blommor själv.
Det är alltid roligare med det egna som växer upp och blir en vacker blomma.

Nu är det snart September och jag ska planera in en hörna i vardagsrummet som får bli blomhörna.
Eller om jag härbergerar nån av de stora på jobbet.
Där tror jag de skulle trivas bäst.
Med mycket människor omkring.

Vi får se hur det blir

Av Sirpa - 30 augusti 2018 22:55

Jodå, det är två lediga dagar nu, efter de jobbiga första dagarna med allt det nya och kvällsskift.

Var ute på en ca 6 km lång promenad imorse först av allt.
Handlade och tog bussen hem.

Väl hemma blev det gofrukost med starkt kaffe, rostad bagel med Philadelphiaost och skivad Västeråsgurka.
Satt i soffan och bara mådde gott efter motionen.
Synd bara på det jobbiga skavsår jag fick på höger häl.

Sambon vaknade upp efter sitt nattpass.
Klockan var då 10.30
Jag satte mig på cykeln och trampade till banken för att ta ut syrrans dödsbos skattepengar.
Jag hade redan betalt in en räkning till Inkasso och ville ha pengarna åter.
Ligger ute med dessa från min lön.

Så lätt var det inte.
Pengarna får bara min systers barn ta ut.
Cyklade hem och ringde min systerson.
Jag är så grymt trött på all byråkrati som gör att jag inte får lämna min syster till gravens vila.
Dödaboet måste få ett avslut.

Tog mig en dusch och klädde mig för att ge mig av till Hälla.
Körde sambon till gymet.
Sedan till skomakaren med två par skor för omklackning och sulning.
Till ÖB och bytte kolsyrepatroner.
Handlade lite annat hem.

Till Jysk för presentköp till lillkillen nästa helg. Han fyller 5 och önskade det jag köpte.
Vidare till Plantagen för att se vad som fanns inne.
Köpte rosor åt oss och ett par höstväxter till balkongen
Tar foton på dem imorgon.

Hämtade en svettig sambo från gymet.
Hem och åt lunch. Ärtsoppa och smörgås.
Vilade kort.
For sedan till Polska Stugan och köpte finsk mat.
Vidare till Markan i Strömsholm för att fika.
Mysigt med en åktur.

Åkte småvägar hemåt.
Tvättade Elsa innan hon fick gå i garage innan det började regna.

Klockan var mycket när vi kom hem så det fick bli en finsk middag.
Köttpirog, saltgurka, stark senap, gott bröd och lite annat.

Mätta och belåtna blev det soffan sedan.
Lyssnade på musik.
Tv:n fick vara.
Vi ville prata och slappna av från jobb och elände.

Av Sirpa - 30 augusti 2018 10:55

Imorse vaknade jag tidigt igen fast jag kunnat sova länge.
Är nu ledig i två dagar.

Tog mig en kopp kaffe, i mitt soffhörn med ett ljus tänt på soffbordet.
Stan hade börjat vakna till och det var livat ute på vägen.
Sambon låg och snarkade efter sitt nattjobb.
Han somnade vid 5 tiden på morgonen.

Funderade över hur jag skulle förvalta denna lediga dag.
Att göra finns hela tiden men jag kände inte för att bara ägna mig åt städning och undanplock.

Började med att betala månadens räkningar.
Känns alltid bra att få det gjort.
Vill inte ha något som blir försent betalat.

Bestämde mig sedan för att ta mig en lång promenad i den friska luften.
Det var +12 grader ute. Perfekt för mig som inte gillar värme.
Bytte om och gick ut mot centrum.
Förbi vid Botaniska trädgården. Syntes att den lidit av den torra sommaren men det fanns ändå några vackra blommor.

De röda växte utanför bliblioteket.
Mysigt att få med Domkyrkans torn i bakgrunden.

Gick sedan vidare bort mot Stadshuset längs med ån.
Den är just nu tömd på vatten då det skall byggas något.

Såg lite eländigt ut med allt bråte som låg på den blottade botten.
Cyklar, stolar och allt möjligt som kastats i vattnet.

Gick vidare neråt Mälaren.
Det var skönt i luften.
Trafiken som i centrum var ganska ihärdig, avtog ju längre ner mot vattnet jag kom.
Man får passa sig så inte framvällande cyklister kör på en i centrum.
De tror sig ha fri väg och inget får korsa deras hysteriska framfart.

Nere vid hamnen var det lugnt och skönt.
Tog först några foton på andungar som letade mat bland näckrosbladen i den algblommande gröna ån.
En av ungarn försökte ställa sig på ett näckrosblad, men trillade i då unden var för tung och bladet sjönk.
Så gulliga!

Det gröna vattnet var inte direkt inbjudande.
Men blev vackert på foto, det måste jag medge.

Promenixade vidare och kände hur det började stickas på höger häl.
Satte mig och tog av skon.
Där växte det fram skoskav och det rejält.
Skrutt också.

Det började nog redan växa fram i mina jobbarskor under veckan och nu kom det igenom helt med träningsdojorna på.
Valde att gå vidare.
Var såpass långt hemifrån att det inte var nån vits med att avbryta promenaden.

Gick vidare fast det gjorde ont.
Tog foton och satt nere vid vattnet och filosoferade över livet.
Funderar över jobbet och det som jag känber behöver rätas till
Arbetstiderna.

Gick vidare över bron till Lillåudden.
Det är så fint där.
Skulle trivas bo där med Mälaren intill.
Men det är för dyrt för oss som inte tjänar så mycket.

Styrde sedan mot Stora Coop.
Handlade och tog sedan bussen hem då skoskavet började blöda.

Kom hem och åt frukost i lugn och ro.

Av Sirpa - 29 augusti 2018 21:35

Nu tar vi steget till att bli en till i familjen.
Söker efter en liten kattjej som kan tänka sig att bli gammal med oss.

Saknar min Titti varje dag.

Av Sirpa - 29 augusti 2018 14:52

FlixBus

Av Sirpa - 29 augusti 2018 05:14

Jag har ju inte lätt med dessa eftermiddags och kvällstjänster.
Går på knä helt enkelt.

Körde Måndag 13.30- 23.00 och gick hem från jobbet. Enda stund jag kände att jag hann få nån motion.
Isäng vid 1 tiden. Alldeles stirrig av trötthet.
Hade då varit uppe många timmar och på jobbet långt innan min starttid för att kunna lära mig av det nya innan körning.

Det blev en del att göra då jag lärt mig så fick jag sedan lära andra.
Så arbetsdagen blev många timmar längre än jag fick betalt för.
Men jag vill kunna det jag gör och även hjälpa mina kollegor när det behövs.

Sedan igår gick jag upp vid 6.30 redan.
Väcktes av kollegas telefonsamtal där två behövde hjälp med det nya.
De hade inte tänkt på att jag jobbat till sena natten.
Jag var yr i mössan av att bli väckt på det hastiga sättet.
Skyndade mig ut ur sovrummet med telefonen då sambon nyss kommit hem från sitt nattpass på jobbet. Ville ju inte förstöra hans sömn.

Blev inte nog med timmar av sömn men jag kunde inte somna om.
Huvudvärk som resulterade i att jag måste ta Eeze då det hotade bli migän av det hela.

Tog en dusch och kvicknade till något.
Sedan fick det bli en lugn stund i soffan med gott kaffe.
Bloggade lite och kände in den nya dagen.

Cyklade så iväg till jobbet vid 8.40 tiden.
Skönt ute och jag tog det lugnt.
Började jobba 10.15

Fick veta att jag och sambon inte får byta tjänster då vi jobbar helt mot vår kroppsklocka. Jag hade mejlat till gruppchefen om detta.
Fast det skulle gå tidsmässigt så går de inte med på att vi byter.
Att jag skulle jobba fm och han kväll/natt.

Så jag kommer att ta ett snack med min arbetsgivare då jag inte kommer att klara dessa kvälls och nattjänster i längden.
Min sömn kommer att krascha helt.
Det utsätter jag mig inte för.
Jag vill inte bli sjuk som förut så jag måste ta sömntabletter för att sova.

När det finns en lösning och intresse att hjälpa oss med detta inte existerar så får vi lösa det själva.
Kanske måste jag ändå byta arbetsgivare.

Igår jobbade jag till 20.15 och cyklade hem jättetrött.
Orkade inte göra nåt hemma.
Tog en dusch och en macka, glas vatten och isäng.
Vaknade stup i kvarten under natten.
Känslan av att vara jagad låg i mig.
Vaknade med hjärtklappning flera gånger.
Visste att nattsömnen var jättekort.
Skulle upp 4.30 för att helt plötsligt kastas in i ett förmiddagspass efter två kvällspass.

Vaknade 3.20 och kunde inte somna om.
Det var bara att gå upp och börja förbereda dagen.
Hade sovit 5 oroliga timmar.
Utan att vara in i djupsömn nånting.

Jag förstår inte varför vi måste ha det såhär.

Idag jobbar jag 6.34-17.00
Mera likt mina tider.
Helst börjar jag vid 3-4 tiden. Då funkar jag som bäst.
Börja tidigt och gå hem tidigt.

Som tur är har jag två lediga dagar framför mig. Första dagen kommer att gå åt till att först sova och sedan jobba med hemmet, som jag inte hunnit alls denna vecka.
Städa, veckohandla, betala månadens räkningar, fixa matlådor till kommande arbetsdagar.
Vi har båda jobbarhelg framför oss.

Sitter just nu och tar mig dagens första kopp kaffe
Kärestan kom nyss hem efter sin natt och har lagt sig.
Jag har ett ljus tänt och det tjuter inne i mitt huvud. Vet att det är stressen som ligger där och trycker.
Huvudvärkstablett återigen tagen.
Har nu har huvudvärk i tre dygn.
Det ger inte med sig.
Lindrar med tabletter men det är för nån timme och sedan återkommer värken.

Jag vet inte hur jag skall lägga upp kommande veckor.
Det är ständiga kvälls och även nattpass jag har framför mig.
Samtidigt som sambon kommer att kämpa med tidiga morgonpass

Vi måste lösa detta...
Håller inte att vi ska må skit av att jobba tider som inte är fungerande för vår dygnsrytm.



Av Sirpa - 28 augusti 2018 08:28

Igår var det så den första dagen att köra som Axelssons anställd och i FlixBus regi

Åkte till jobbet redan under morgonen för att lämna av dator, mobil och skärmen som jag haft i tidigare jobbet.
Lämnade åter också allt skrivmaterial för att låta gå i en dokumentförstörare.
Inget jag ville ha kvar när allt var avslutat.

Pratade lite med cheferna.
En tidigare chef J var också där till min stora glädje.
Kramade om henne.
Har saknat henne då vi sällan kom åt att ses.

Stämningen var lite stirrig kändes det som då detta var första dagen vi körde igång FlixBus trafiken på vår linje
Riktigt spännande.

Var med en kollega ut i den buss han skulle köra och tittade snabbt hur han loggade in i nya systemet.
Åkte efter honom med bilen till Resecentrum och var med när han lastade.
Jättesmidigt system när alla funktioner är igång.
Tog lite foton där

Åkte sedan hem och förberedde mig för kvällsarbete.
Klädde mig, fixa med lite att äta och tog så på mig den nya arbetsmunderingen.
Glada kläder, det limegröna.

Åkte lokalbussen och gick sista biten till jobbet vid 11.30 tiden.
Fick beröm av en person som mötte mig på cykelbanan för min glada slips :)
Jätteskoj att det uppskattas med Flixens färger.

Jag tycker själv att det är härligt.

Skulle haft just den bussen jag tog fotona på som min förstabuss denna speciella dag.
Såg fram emot det med stor glädje.

Så blev det nu inte.
Den bussen hade en kylarslang sprungit läck och den gick varm på Arlanda.
Jättetråkigt!
Sånt som händer.
Fick ta ut en vanlig Scania med gamla loggan.

Nåja, varför skulle nåt gå bra så jag kunde vara riktigt glad.

Körningen var ju ändå i FlixBus regi och det var lite annorlunda. Nytt biljettsystem och en hel del frågor.
Hade inte så många kunder så det blev lugnt

Till Arlanda och åter hem.
Bussen till depån och rast ensam där.
Klockan var ju nästan kväller och alla hade gått hem.
Hade en tryckande huvudvärk på gång hela dagen som jag höll stången med Alvedon.

Löste av kollega på Resecentrum.
Fick ge en annan kollega en snabbutbildning i biljettsystemet i bussen
Han var väldigt orolig inför allt nytt.
Lugnade honom att det kommer ordna sig.
Vi hjälps åt vi kollegor.

Lastade några få och rullade mot Arlanda igen.
Körde stora vägen på kvällen
Sambon hade nattkörningen så han började vid 19.30 tiden.
Instruerade honom lite över telefonen, med headset på mig i det nya.

Fick med mig några rara kunder från Arlanda. Pratade med en trevlig kvinna som satt framme hos mig
Kunderna verkar positivt inställda till det nya
Det är bra.

Körde trött och nöjd bussen i depå, in i tvätthallen vid 22 tiden
Lång dag bakom mig.
Avslutade dagen med att tömma förarkortet i Axelssons system, som nu är min arbetsgivare
Känns jättebra!


Gick hem i natten.
Trött i benen och ont i fötterna.
Har ju knappt använt annat än lätta sandaler hela sommaren.
Nu var jobbskorna på och det gjorde ont.

Med nästan 9.000 steg i benen klev jag in genom dörren hemma, 00.10 på natten.
Av med kläder, i en dusch.
Ett glas vatten i magen och sedan isäng.

Slocknade bums.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards