Direktlänk till inlägg 29 januari 2019

Busväglag

Av Sirpa - 29 januari 2019 02:17

Måndagen bjöd på ett riktigt busväder med blåst, snö och halka.

Vaknade extra tidigt då jag visste att det skulle bli snöfall och blåst.
Hade läst på fb att det kom nerifrån landet och skulle nå våra trakter under natten.

Åkte tidigare hemifrån, ut på E18 och lika snart av den igen vid Hackstaavfarten då trafiken kröp fram. Åkte gamla vägen till depån i Hallstahammar.

Min buss stod inne i verkstadshallen så den var varm och torr.
Där ställde jag den i Lördags kväll.
Riktigt skönt att veta om detta och kunna ta det lugnt med förberedelserna.
Hann med extra putsa på bussen.

Kom till Köping och tog ombord de första gästerna. Vidare Hallstahammar och sist Västerås. 25 gäster totalt.
Lugnt och fint.
Väglaget var inte kul.
Trafiken segade fram och jag låg en hel del i vänsterfil och passerade mängder med fordon
Jag hade ju den möjligheten och tog den.
Körde tryggt och säkert.

Vek av mot Uppsala och där lättade det upp något. Den mesta trafiken åkte mot Stockholm. Små otäcka bilar som jag tycker är livsfarligt att ge sig ut i under vinterväder som detta dygn
Osäkra förare, rädda, med bilar som snön inte ens var bortborstad på.
Samma sak varje år.
Ingen framförhållning alls.

Vi pausade på macken i Uppsala som vanligt men lite kortare denna gång.
Utanför Uppsala avtog snöfallet och det var samma fina vinterväglag som i Lördags ända till Grisslehamn
Jag satt och pratade och skojade med mina goa gäster i bussen hela vägen.

Framme i bra tid ändå fast det var knöligt första sträckan.
Stängde ner och gick in på terminalen.
Hade noga informerat mina gäster om de nya rutinerna på terminalen.
Lite gäster ombord denna dag.
Under 300 hörde jag sedan vid välkomstutropet.
Fick en enkelhytt. Kändes bra då jag var trött.
Åt Stekt fläsk med löksås och potatis.
Tog med kaffe till hytten
Bytte om och skulle krypa ner under täcket då jag insåg att min mobil inte laddat under natten och hade bara 24% kvar.
Nåt var fel då det inte hände nåt när laddkabeln kopplades på.
Bytte om igen, gick till Taxfreebutiken.
Köpte där en universalkabel och den fungerade.
Så det var bara kabeln som tur var.

Kunde lägga mig ner och slappna av.
Kan ju inte vara utan mobil när jag jobbar.
Lät mig gungas till sömns. Båten krängde och slog i den höga sjön
Mig gjorde det inget.
Väcktes snart igen av att personalen bytte ut madrasser i hytter som ingen hyrt.
De var inte tysta direkt så det var färdigsovet för min del.
Trist att de inte tog hänsyn till oss som behövde vår vila på överfarten till och från Eckerö.
Fick kanske 15 minuter sömn denna resa.

Kaffe med kollegorna innan hamngång i Grisslehamn igen 14.30
Igång med bussen, lastade snabbt och hemåt i bestämt tempo.
Väglaget helt ok förutom straxt innan Västerås då det var sörjigt av allt saltande.
Tacksamma gäster gick av i Västerås.
Fortsatte till Hallstahammar och sist Köping
Ett riktigt härligt gäng med idag som var jättenöjda med min körning.
Fick en påse gottis av en gäst som tyckte att jag var värd extra
Tar det som en fin gest av tacksamhet.

Städade ur det grova som inte var mycket denna resa. Rullade till depån och genomförde all städning och tömning toa, samt tvätt och diverse påfyllningar i flygande fart.
Avslutade med att tömma den stora soptunnan inne i bagageutrymmet.
Med öppning från toan.
Den töms sällan av någon då den är så krångligt till. Man måste kravla in i bagageutrymmet och låsa upp med en speciell nyckel. Fyllde även spolarvätska.

Parkerade bussen ute som jag blivit tillsagd.
Skrapade, borstade och tinade fram Cindy som snöat igen helt under alla timmar jag var borta.
Låste och stängde allt noga på depån först.
En kollega var kvar på rast så han larmade på sedan. Kom hem trött och hungrig som en varg.
Hade ju inte ätit på många långa timmar.
10 timmar tidigare faktiskt.

Fixade kaffe och äggmacka.
Åt vid tv:n och lekte med en busig Nova.
Hon var glad att få hem mig.
Två lediga dagar väntar och det är välbehövligt.
Tvättstuga tisdag morgon först av allt.
Jobbkläderna måste tvättas upp.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Fredag 3 maj 06:37

Det är verkligen en njutning att se den grönskande vackra våren anlända. Med rungande hastighet spirar allt och jag hoppas och ber att körsbär och äpple snart blommar så de yrvakna bina har någonting att samla in. Det var ju bin framme redan för ...

Av Sirpa - Tisdag 30 april 14:05

Om några timmar tar vi steget över i Maj månad. Tiden går med rasande fart och jag har som vanligt haft fullt upp med jobb. Körde mina 6 dagar Tågersättning mellan Kristinehamn och Oslo. Sedan ledig Fredag då jag åkte hem till Etuna med jobbets ...

Av Sirpa - Tisdag 23 april 04:50


Nu är det tidig Tisdag morgon och jag vaknade efter en natt med djup, nästan medvetslös sömn. Natten innan var det svårt att komma till ro då jag anlände rätt sent och skulle upp tidigt. Det blev slarv med matintaget också igår och det gjorde nog...

Av Sirpa - Måndag 22 april 05:06

Söndagen bjöd på jättefint somigt väder, men hu så kyligt. Men kylan märkte jag inte av där vid bussratten. Hann äta frukost denna morgon innan det bar iväg till Kristinehamn för lastning av tågresenärer till Karlstad och Oslo. Jag fick med mång...

Av Sirpa - Söndag 21 april 06:41

Kände mig trött och hungrig när jag gick ut till bussen och hämtade laddsladden till min mobil. Passerade receptionen på hotellet och kunde inte motstå att köpa mig en Linssallad med handskalade räkor och kokt ägg som kostade 89:- Har köpt nåt...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28
29 30 31
<<< Januari 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards