Alla inlägg under september 2022

Av Sirpa - 30 september 2022 18:35

Den här månaden har verkligen rusat fram. En månad som jag har kämpat enormt med orken och oron över framtiden vad gäller ekonomin och allt som följer i spåren av kriget.

Känner nu att suget att jobba har återvänt, samtidigt med en bättre ork och att det funnits tid för återhämtning.

Sov lite längre imorse då jag skulle jobba till långt in på natten.
Efter kaffe, matning av katter, höns och kaniner bytte jag om till oömma kläder för att plocka rent i ett av äppelträden.
Lobo trädet med sina vackra djupröda äpplen som börjat trilla ner i sin mognad.

Jag ville rädda så mycket det gick från att bli fallfrukt.
Det blev en hel del klättra på stege och plocka försiktigt.
Fick ihop säkert 50 kilo av det som fanns kvar i trädet.
Ett litet träd som noga klippts och ansats så det ska bära fina äpplen.

Efter det gjorde jag mig klar för jobbet.
Packa ner det som skulle med.
Sminka mig och klädde om till uniformen.

Åkte först till Surahammar och hälsade på mamma innan det var dags att dra till bussdepån i Hallstahammar.
Kul att träffa kollegorna igen efter ledigheten och långresorna.

Satte mig in i helgens annorlunda körningar tillsammans med Trafikledningen.
Vid 14.45 tiden rullade jag till hockeyhallen i Hallstahammar och lastade in laget för att åka till Hällefors för match.

Härliga färgspraknde träd nere vid hallen.
Fina mot den blå himlen.

Av Sirpa - 30 september 2022 07:41

Igår torsdag hade jag bestämt mig för att klippa allt gräs på framsidan.
Kroppen seg som tuggummi, men jag gav mig inte, utan efter höns/kaninmatning, morgonkaffe, inlämning av dotterns bil till verkstad och lite knäckemacka i magen så satte jag igång.

Först var det nödvändigt att plocka upp och alla äpplen som trillat ner på natten.

Pausade bara för frukost och körde på timme efter timme.
Närmast huset hade jag uppsamlaren på för att inte få in gräsklipp i huset när man är ute och går på gräset.

Bra blev det och många steg
Kändes riktigt bra i kroppen.
Skönt få även detta gjort innan jag börjar jobba igen.

Av Sirpa - 29 september 2022 05:06

Man kan vila på många olika vis och för mig är vila att jag gör ingenting annat än ligger på min säng och läser, bloggar och bara låter kroppen vara ifred.

Eller så är jag ute och går, kilometer efter kilometer och låter där hjärnan bara rensa eller tuffa på tomgång.

Vilar gör jag också i småpyssel hemma och det kan vara allt från att hänga tvätt till att plocka med krukväxterna.
Hemma finns ständigt någonting att plocka med.

Igår blev det en blandning av allting.
Plockade äpplen på gräsmattan. Var ute och gick en promenad med dotter, hund och båda katterna.
Plockade grönt till kaninerna medans vi gick.
Vek tvätt och hängde upp nytt som körts klart under promenaden.
Tände i köksspisen för att få lite mysvärme hemma när det blåste kraftigt ute. Då kyls det här gamla huset ner väldigt snabbt.

När dotter och barnbarn åkte till stallet lade jag mig bara i sängen och läste min bok. Betar av en del böcker nuförtiden.
Hjärnan var i full gång och jag kände att det inte fanns tid att ligga där och slappa i sängen.
Men samtidigt ack så viktigt

Jag var trött i kroppen, konstant sugen på nåt att äta. Den delen blir ett faktum hos mig när jag är slutkörd.
Hjärnan signalerar att kroppen behöver energi och det då via magen.
En ond cirkel.
Då äter jag, vad som helst som känns lockande.
Mackor, godis, fil och flingor osv...

Kroppen får inte mera energi för det utan vila, sova, avslappning är det nödvändiga.

Det enda som händer när jag har det beteendet är att jag lägger på mig kilon helt i onödan.
Kroppen använder inte det som kommer ner i magen till annat än att lagra.
På mig runt höfterna och på magen.

Jag somnade faktiskt i nästan en timme och vaknade med jättehög puls och kände mig jagad.
Med klump i magen och känslan av att jag inte har tid att ligga där och sova bort timmarna av ledighet hemma.

Inte förrän kvällen anlände så kom min hjärna till en acceptans.
Då kunde jag slappna av och verkligen ta in känslan av avslappning.
Lade mig på spikmattan och sjönk in i en behaglig dvala.
Hjärnan kom till ro och medans jag läste min bok kände jag hur sömnen knackade på.
Släckte lampan vid 22 tiden och sov till närmare 3 innan jag ens vaknade till något.

Jag har förstått nu att den semester som ligger några veckor fram i tiden är en nödvändighet.
Har fått sista veckan i Oktober och första veckan i November helt ledigt.
Först semester och sedan injobbad komptid.
Det har jag gott om vid det här laget.
Över 80 timmar som jag jobbat in sen jag tog fastanställningen 1/6.

Nu är jag inne på sista dagen av denna ledighet. Ska köra dotterns bil till verkstad på morron.
Sedan klippa gräset på framsidan.
Först plocka upp alla äpplen som kommit ner när det blåst kraftigt.
Blåser ännu.

Gick upp 3.45 här på morron och släppte ut katterna, bryggde kaffe och tände i köksspisen.
Ska vid 18 tiden hämta mitt andra barnbarn från fotbollsträningen då hans mamma är på föräldramöte.
Han ska hit till oss och duscha, byta om och äta middag med oss innan mamma sen hämtar.

Imorgon tänkte jag besöka mamma innan jag ska jobba.
Kör Hallsta Hockey till Hälkefors för match och det blir så en sen kväll
Är nog knappast hemma innan midnatt.
Lördag bär det iväg med tom buss till Sysslebäck. Måste vara på plats senast 17.00
Där väntar reducerad dygnsvila på ett vandrarhem i 9 timmar innan jag kör ett busslass resande till Arlanda.

Startar då ca 2.20 från vandrarhemmet.
Hämtar resenärerna en bit bort och rullar mot Arlanda. Troligtvis är resan såpass lång att jag någonstans måste ta 45 minuter i färdskrivaren.
Får ju bara köra 4 1/2 timme och sedan stå still 45 minuter.

Så det är lite annorlunda körning jag fått i helgen.
Efter jag släppt på Arlanda så måste jag nog ha 45 minuters rast i färdskrivaren innan jag återvänder till depån för tank, städ och tvätt av bussen.

Då är det redan lunchtid Söndag.

Har ännu inte fått mera jobb förrän den 7/10 då det blir långresa igen nedåt landet i dagarna tre.

Om en timme när det börjat ljusna ska jag öppna åt hönsen och ge dem och kaninerna havrekross.

Gräsklippning i 4 timmar väntar efter det. Bra motion.
Hönsen vill säkert ha lite gräsklipp att sprätta med.

Nu ska jag ladda in mera ved i spisen
Behöver fylla på vedstapeln idag aå det finns torr ved att elda i helgen.
Tar nog från traven i till hönshusväggen.
Den har torkat längst och klabbarna behöver vara inne ett par tre dygn innan eldning.




Av Sirpa - 28 september 2022 19:12

Passade på att kalka ur kaffebryggaren idag när jag var hemma och försökte mig på att vila.

Kom hela tiden på saker som jag måste göra medans jag är ledig.

Denna urkalkning var verkligen nödvändig då vattnet här hos oss är så grymt kalkrikt.
Det är egen brunn till husen som hör till Prästgården och den har ingen filtrering av kalk.

Den sätter sig överallt i alla maskiner.
Tvätt och diskmaskin håller inte länge med detta vatten.
Kalkar ur bägge med jämna mellanrum.

Duschen måste rengöras väldigt ofta annars har vi en kalkbeläggning överallt.

Nu var det då kaffebryggarens tur och jag tappade hakan alldeles när jag körde första kannan rent vatten igenom bryggaren, efter av avkalkningen verkat en bra stund.

Vattnet såg jätteäckligt ut.
Som att jag hade löst upp hushållspapper i bitar i det eller nåt sånt.
Det var kalket som suttit inne i bryggarens ledningar.

Huga!!!

Av Sirpa - 28 september 2022 11:49

Detta äppelrika år delar vi gärna med oss av det goda.

Ställde ut en kartong ute vid vägen för att ge förbipasserande möjligheten att ta för sig.

Av Sirpa - 28 september 2022 05:58

Känns grymt bra att äntligen få lediga sammanhängande dagar hemma så jag hinner göra någonting här också, inte bara flänga runt i Norden och jobba.

Jag älskar mitt jobb och reser så gärna!
Kom ihåg det! Det är inget gnäll för att jag inte skulle trivas. Jobbar gärna mycket, men inte för mycket så privatlivet helt läggs på is på grund av tidsbrist och utmattning.

Nu har min goa arbetsgivare tagit mina varningssignaler på allvar och verkligen lyssnat och agerat därefter

Nu påbörjar min fjärde lediga dag.

Dag 1 gick åt till att packa upp, tvätta jobbkläder. Försöka vila något, vilket jag inte klarade av.
Hade kommit hem 1.30 på morgonen från jobbet, somnade kanske 3 för att gå upp 7 igen. Fick inte ro då jag visste hur mycket som fanns att göra härhemma.

Äppelträden leverar frukt i mängd. Vi har just nu 10 träd som är överfyllda med äpplen. Dessutom 5 träd till i hästhagen.
Dessa 5 gör vi inget åt.

Vi håller rent på gräsmattorna och plockar bort vartefter. Minst två vändor varje dag.

Jag plockade ner päronen från det träd som ger stora fina päron.
Gjorde sylt av fallfrukten.
Fortsatte sedan att plocka ner äpplen innan dessa blev fallfrukt. Flera hundra kilo.

Så första lediga dagen var det full fart hela tiden. Kände mig helt slut en stund på eftermiddagen och lade mig för att vila en stund.
Somnade och sov i nästan 2 timmar.

Dag två, Måndag var det dags att besiktiga dotterns bil. Var till Carspect.
Fick en ombesiktning på en spindelled. Annars ok, gamla Volvon.
Himla tur det då det inte finns pengar att fixa större fel.
Bokade tid på verkstad så den fixas snarast och sen boka ombesikting (kostnader som är för mycket redan!! )

Sedan var det dags att storhandla på Willys. Basvaror endast!
Bara det gick på nästan 1.500:-
Allt har blivit så galet dyrt.
Var och hämtade kaffe som jag bokat till ett bra pris på Ica Safiren här i Etuna.
Kaffe vägrar jag vara utan.

Sedan hem och käka frukost.
Ner i källaren och röjde. Kaos därnere efter senaste översvämningen. Allt måste ju flyttas, öppnas upp och låta torka i veckor.

Bokade släpkärra för att sedan dag tre i min ledighet åka och hämta den på morgonen.
Fyllde kärran med gamla ruttnande möbler som stått kvar sen ägarna bodde här. Möblerna förstörda av vätan vid översvämningarna.
Dynor från utemöbler som vi haft där som möglat i fukten och en massa annat bråte.
Trasig gräsklippare som inte går att laga.

Tungt som satan att lasta!
Vidare till Retuna och kastade. En del gick till skänkes. Kroppen värkte av alla tunga lyft!! Framförallt höftena.
Märks att jag inte är ung längre.

Körde åter med släpkärran och fick där veta att det varit inbrott på morgonen i en av lokalerna
Tre Enduro motorcyklar hade stulits.
Min svärsons bror hade blivit grymt bestulen på dessa. Bland annat en liten barnmotorcykel.
Hur fan kan man själa av ett barn!!!!

Nog är det självaste helvete att inget får vara ifred längre!!!!!
Vad händer med vårt land.
Jag blir så arg och ledsen över den utveckling som blivit.
Finns inte lås nog att hålla gangsters borta. Då slår dem sönder väggar och tar sig in istället.

Med en tung ångestklump i magen åkte jag hem därifrån.

Åkte efter dusch och mat iväg för att få min bil fixad. Den hade en röd varningslampa tänd att nåt var galet med däcken
Fick det åtgärdat. Som tur inget större problem.

Hem igen för att plocka äpplen i mängd och parti.
Tvättade ytterkrukor som tömts tidigare på sitt innehåll och ska nu in på vinterförvaring.

Måste få källaren klar att användas.
Poolen tömmas och monteras ner.
Förtältet till dotterns husvagn likaså nermontering, rengöring, torkning och in på förvaring.
Sommaren är ju över nu med råge så allt ska i ide över vintern

Jag börjar ju jobba igen på Fredag som vet inte när nästa ledighet infaller.

Imorse vaknade jag 4 med stess i kroppen. Drömt om inbrott härhemma.

Livet är inte så kul just nu....

Mest bara ett enda slit och ständig oro över nånting.
Framförallt ekonomin.

Vila!!! Vad är det för något
Tur att jag fick återhämtning under de två dygn jag hade lugnt i Danmark när bussen inte behövdes

Fattar inte riktigt hur jag ska orka med detta ständiga jagande resten av livet. Skulle vara skönt att få ha det lugnt någon gång.

Idag eller imorn måste jag hälsa på gamla mamma. Det tar en halv dag i anspråk med resor och tiden där
Jag har varit på resande fot så länge nu att jag helt enkelt inte hunnit dit. Bara det ligger aom en värkande klump i magen.

Jag måste ju sova nångång också.

Husbilen vete sjutton vad jag ska med till. Hinner ju inte använda den nåt
Tur den inte kostar så mycket där den står avställd

Hoppas bara min kropp och knopp fixar detta nu. Drar ju öronen åt mig när kollegor och vänner åker på hjärtinfarketer och stroke som är i min ålder.

Nåja, vad är väl en bal på slottet!
Jag får väl vila i graven när det är dags för det steget.
Vet inte riktigt hur jag ska ändra på nåt för att få det lugnare.

Åkte förresten på en riktig kostnadssmäll i Danmark.
Har en räkning på 625:- extra för intenetuppkoppling för de dagar jag var där.
Trodde att Danmark ingick i det abonnemang jag har.
Men så var det inte!

Surt sa räven!!




Idag måste jag klippa gräset.
Det kommer ta minst 4 timmar.

Av Sirpa - 28 september 2022 04:58

Nattens Prinsessa som frodas i mitt förra sovrum är inne i en blomningsperiod.

Nu inatt öppnade hon blomma nummer två i full prakt.
Den doften och skönheten är helt obeskrivlig!

Enorma vackra, vita blommor som bara blommar under nattens timmar och sedan sluter sig och torkar ihop.

Blomma tre slår nog ut om två nätter.
Knoppen är ännu för liten för att slå ut
Sedan återstår två växande knoppar till och det ser ut att bildas ännu en blomstängel på ett blad.

Så vacker!

Av Sirpa - 25 september 2022 08:37

Lördagen bjöd på en fin morgon med tidig uppstigning ur sängen i mitt hotellrum i Randers Danmark.
Sista dagen och dags för hemfärd.

Puttrade på kaffe i bryggaren, packade det sista och bytte om till uniformen.

Tog med en del av bagaget och gick den kilometerlånga vägen till bussen.
Kunde inte starta upp ännu då arbetstiden inte skulle räcka.

Gjorde rent vindrutan som såg bedrövlig ut med alla kraschade insekter från nedresan i Onsdags.
Fixade klart allt inför den långa hemresan.
Gick tillbaka till hotellet. Hämtade resten av mitt bagage och checkade ut.
Gick till bussen och startade upp och körde bort till platsen där jag släppte av gästerna.

Väntade en stund och tog foton på bussen.

Det blev lyckat då den stora statyn med hästen stod bakom och det blev till att se ut som hästen lagt sig på busstaket.

Fick vänta ett tag innan gästerna kom vandrande.
Lastade, räknade in och rullade mot Fredrikshamn och Stena Line.

Skojade om att hästen ville flytta till Sverige så den åker med på taket.

På sista bilden syns det hur stor den är.
Bussen är ju i sig stor och hästen ännu större.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards