Alla inlägg under juni 2020

Av Sirpa - 30 juni 2020 20:01

Sista dagen denna Juni månad.
Jag blev ledig då det inte fanns något jobb.
Det känns helt ok då jag jobbat på väldigt bra de senaste veckorna och timmarna har samlat på sig.

Gick upp tidigt imorse även fast jag kunnat sova lite längre.
Fick hit min härliga vän som hämtade sin husvagn. Jag har ju inte behövt den på en månad nu men den fick stå kvar ändå.

Nu ska den säljas så han hämtade den.
Tog en kaffe och pratade en stund innan han for vidare.
Vinkade av husvagnen med lite vemod i hjärtat.

Åkte sedan till Lidl och handlade.
Köpte en hel del frysvaror så det blev snabbt hem igen i värmen.
Fixade till i köksskåpen med sånt som jag inte hunnit ta tag i sen flytten.
Skönt få till en ordning.

Skruvade ihop en tv bänk på övervåningen.
Den var väldigt krånglig så det tog lite tid.
Bra få ihop den så vi kan ta upp dotterns tv som står i matrummet sen den hämtades från magasineringen.

Rensade ogräs som poppat upp i gruset på gården.
När regnet kom efter jag klippt gräs var jag ut och samlade in regnvatten i tunnor och kannor.

När jag handlade tidigare blev jag jättesugen på Greksallad.
Fixade till en läcker sallad till lunchen som blev väldigt sent då jag hade nåt att göra hela tiden.
Gott blev det

Hade köpt färsk painriche till salladen.
Satt ute och åt givetvis. Det är ju sommar.

Just nu ligger jag raklång i soffan och ser på tv. Det är inte ofta jag ser på tv.
Ser på nyheterna nu.
Kommer snart att gå isäng för att få sova en hel natt nu när det inte är så varmt inomhus.

Inga fläktar igång alls utan det känns helt ok med temperaturen.

Imorgon är det Första Juli.
Tiden går så vansinnigt fort

Av Sirpa - 30 juni 2020 18:25

Kollade in väderleksrapporten och det verkar som det kommer att bli en del regn framöver.
Ville få gräsmattan klippt på baksidan av huset, där det växer som mest.

Satte igång med raska steg och blev injahad en vända då det kom en skur.
Passade på att dammsuga inne under tiden.
Det blåste så gräset torkade upp snabbt och jag kunde fortsätta klippa.

Såg hur det samlade ihop till ett rejält regnväder på himlen.
Riktigt svarta moln.
Hann precis få klart innan det började droppa.
Tömde uppsamlaren, gjorde rent gräsklipparen som jag är jätterädd om då den är så himla bra och dessutom fick jag den i julklapp.
En värdefull gåva.

Av med klänningen och under hade jag bikini så det blev ett dopp i poolen innan dusch.
Pooltäcket hade ändå åkt av en bit så jag måste dt ändå och räta till det.
Blåsten hade fått tag i den och slitit loss.
Lika bra att bada då och regnet hade kommit igång bra när jag var färdigduschad.

Det är bra att regnet kom då det är väldigt torrt i markerna nu och brandrisken jättestor.

Tog på mig stegräknare för kul skull för att se hur långt jag gick vid klippningen.
Det blev raska 4 km och då är bara halva gräsmattan klippt.
Framsidan är kvar men den får vänta.
Den är inte lika lång och väldigt torr

Av Sirpa - 30 juni 2020 13:38

Idag var det dags för Kaben, husvagnen som jag fått låna av älskad vän, att åka hem till sitt.
Den ska säljas och för mig kändes det riktigt jobbigt när den rullade iväg.

Ägaren har inte haft användning för den på ett tag då han har en annan husvagn och bor i själv över sommaren.

Därför kunde jag få låna Kaben de månader som jag behövde.

Nu åkte han iväg, välstädad och fin inför försäljning.
Hade jag haft pengarna så hade Kaben inte fått lämna mig.
Så lagom och så fin husvagn för mig.

Hejdå och tack för mig blinkade han och åkte sin väg.

Kvar blev en grusyta fylld med ogräs som växt upp under Kaben.
Rensade bort ogräset och ställde våra bilar där.

Känns lite som ett steg till i livet detta.
Att nu bo i huset och ha hela gården för mig, dottern och barnbarnet.
Hennes husvagn står nere på Öland så det är helt tomt på vagnar nu utanför oss.

Av Sirpa - 30 juni 2020 12:08

Sedan Covid 19 bröt ut och hela landet i stirt sett stängdes ner så har ju heller inte båtar som Ms Eckerö, Birka och många andra inte rullat på havet alls.

Nu den 26/6 körde Ms Eckerö igång igen efter det långa uppehållet.
Jag körde min första körning dit med buss igår 29/6.
Det var lite annorlunda.
Dels bara halvfull buss med gäster och noga med inlastning igenom bakdörren bara.

Distans till varann i bussen, noga handhygien och inga onödiga förflyttningar i bussen.

Började min arbetsdag med att gå upp 3.30 efter en i stort sett sömnlös natt.
Det var så varmt i sovrummet och luften stod stilla fasta jag hade fönster öppet och fläkten igång.
Kände mig trött när det var dags att gå upp.

Gjorde mig klar, mata katter och släppte ut hönsen i hönsgården bara.
Vid den tiden sov de ännu på sin pinne.
Katterna hungriga och regnblöta.
Det regnade lite när jag fav mig av vid 4 tiden hemifrån.
Hade med badkläder, träningskläder och mat för dagen.

Åkte till depå Hallsta.
Hade lyckats glömma koden till larmet på depån. Mindes den till sist iallafall.
Pjuh!! Lite kämpigt vid den tiden på dygnet.
Ville ju inte väcka någon.

Gjorde bussen redo och rullade mot Köping och de första gästerna.
Sedan Västerås och två stopp i Enköping innan vi stannade vid macken i utkanten av Uppsala för 15 minuters paus.
Hade då 23 gäster ombord.
Jättetrevligt gäng och givetvis mina stammisar Ritva och Arne.

Väl framme i Grisslehamn när jag lastat ur och skulle plocka ihop mina grejer för att gå och bada i havet så kom hamnchefen Krister och vi pratade om stugan vi förare ska få använda och om Covid19 bestyren på båten.
Jättekul att träffa honom igen.
En bra person att ha och göra med.

Jag låste bussen. Gick till stugan med mina grejer.
Bytte om till bikini och träningskläder.
Hade glömt strumpor så det gick inte att ta nån längre promenad.
Får skavsår nästan direkt utan strumpor.
Styrde stegen till vattnet och vinkade av Ms Eckerö.

Sedam var det dags att uppsöka Krokodilbryggan och ett dopp i havet.
Jätteskönt! +20 i vattnet.
Det blev flera korta simturer innan jag gick upp.
Började känna mig hungrig och trött.

Bytte om snabbt och gick tillbaka till stugan som det inte hade kommit någon flera till än jag.
En glad överraskning med stugan som är stor med flera sovrum, separat tv rum. Stort kök och en matdel med bord och stolar.
Badrum med dusch och sängplatser totalt för 10 förare.

Jag tyckte mycket om stugan som vi får använda oss utav de timmar vi är i Grisslehamn.
Vi kommer att kunna sova ostört om någon väljer att vara vaken.
Inte som förra stugan då vi hade bara ett rum med allt i samma.

Käkade, bäddade iordning en säng och lade mig att vila.
Somnade som en stock i den trevliga tysta stugan. Sov i två timmar nästan.
Var ju så trött efter nattens dåliga sömn.

Klädde mig i uniformen. Tog en fika och gick ut till bussen.
Startade och gjorde klart inför gästernas ankomst.

När alla kommit och det var klart med lastning åkte vi hemåt igen
Gästerna nöjda med dagen och jag likaså.

Jättekul att vara igång med Eckerökörningar igen. Har längtat väldigt.

Städa, tanka buss, tömma toa och fixa innan hemfärd vid 19.30 tiden på kvällen.
Lång härlig dag :)

Av Sirpa - 29 juni 2020 23:30

Så härligt att kunna plocka lite solmogna jordgubbar från det egna landet

Av Sirpa - 29 juni 2020 23:14

Ikväll var solnedgången speciell.
Den gav ett magiskt sken över himlen som kom ända in.

Av Sirpa - 28 juni 2020 21:27

Idag Söndag har jag haft ledigt från jobbet.
Riktigt varm och kvalmig dag.

Vaknade tidigt först och kände att nåt inte stod rätt till. Mådde lite illa och kände att en migränattack var på gång.
Det var bara till att med bultande tinningar kravla mig ur sängen och till köket för att få fram migränmedicin.

Kunde ana redan inatt att det kunde bli migrän då jag hade en riktigt tuff och lång arbetsdag i värmen under lördagen.
Får skriva om den senare, orkar inte genomleva allt igen förrän det gått nån dag.
Hemskt, hemskt varm dag var det och jag mådde pyton stundtals.
Åt lite som jag nu fick i mig och drack.
Svettades floder hela tiden.
Skjortan sjöblöt och klibbade mot min kropp.
Så äckligt!
På det viset jobbade jag i närmare 13 timmar.

Vätskebrist garanterat och därför migrän idag.
Gav katterna mat, öppnade dörrarna och släppte in luft i huset.
Sån tryckande värme.
Lade mig ner i sängen igen med fläkten på för fullt med öppet fönster.
Kämpade mot illamåendet och lyckades efter ett tag somna om.
Sov i två timmar och det räckte för att huvudet skulle klarna.

Hörde hur katterma var in till mig och tassade omkring i sängen.
De kände säkert att jag inte mådde bra.

Gick upp vid 9 tiden och fixade kaffe till mig, starkt och gott.
Var hungrig så det fick bli ett par rostmackor.
Kände hur livsandarna vaknade till liv och det fick bli ett dopp i poolen för att svalka ner mig.
Hörde åskmuller på avstånd så det var inte underligt alls att luften var så tryckande.

Jobbade hela dagen ute i trädgården.
Bikini på bara och några dopp i poolen mellan trädgårdsuppgifterna.
Planterade om plantor.
Rensade ogräs. Vattnade överallt.
Tömde vattentunnorna som börjat lukta illa i värmen. Alger och annat junk.
Vattnade självklart med det jag tömde ur.
Tvättade alla hinkar, baljor och kannor så de skulle vara fina tills nästa regn som kommer snart.
Blir då dags att samla nytt regnvatten.

Åt en fryst pastarätt som legat i frysen i evigheter. Fick inte i mig allt.
Kaffe och vaniljglass och egna jordgubbar fick det bli efter maten.
Tyckte jag var värd det efter allt jobb.

Vi har grus utanför huset och det gör så ont att gå på det barfota så jag tog trall som dottern plockat bort från balkongen och byggde ihop en gång över gruset till gräsmattan.
Nu kan vi gå till poolen utan att det gör så ont.
Där får ingen ställa bilen nu under sommaren.
Plockar bort den till vintern så det går att ploga snön framför huset
Visst var det bra :)
Ska köpa träolja och olja in det ordentligt.
Det ser lite grått och trist ut nu

Jobbade på ute hela dagen.
Körde tvätt och disk inne i huset.
Hade öppet för att vädra ut värmen.
Åska och regn kom aldrig.

Walle och Berit, våra höns höll sig i närheten av mig hela tiden.
Så mysigt att ha dem så nära.
Katterna var också hemma väldigt mycket.
Kollade poolens vatten med mätsticka och det var mycket bra balans.
Är noga med klorering och filterrengöring.

Röjde lite ute i bon och bar undan sånt som inte ska vara där.
Ner i källaren och upp på kattvinden.
Efter sista doppet i poolen vid 18.30 tiden så stängde jag till pooltäcket och tog mig en lång välbehövlig dusch

Gick sedan igenom kommande månadens schema och skrev in med blyertspenna i min väggkalender
Det hinner styras om och ändras många gånger så jag skriver inte med bläck.
Ändå bra att se när jag kan tänkas ha lediga dagar.

Nu är klockan mycket för jag ska gå upp 3.30 imorgon.
Ska köra Eckeröbussen tidigt från Köping.
Hämtar bussen från depån i Hallstahammar.

Får se hur den resan känns.
Vi får bara ha halva bussen med gäster för att det ska kunna vara rekommenderat avstånd.
Båten är det väl samma sak skulle jag tro.
Begränsat antal gäster ombord.

Fläkten står igång i det öppna fönstret.
Jag är trött men inte sovtrött ännu.
Hönsen är instängda och trygga i sitt hönshus.

Ute är det molnigt så solens strålar håller mig inte vaken när jag väl ska sova

Av Sirpa - 28 juni 2020 20:53

Älskar fjärilar

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards