Alla inlägg under augusti 2020

Av Sirpa - 24 augusti 2020 12:30

Tog båda i samma när vi ändå skulle sammanstråla några i släkten hemma hos oss.
Barnbarnens skolstart firades också i samma veva.

Fick hem barnens far och hans underbara hustru M.
Vi körde lite som knytis så alla hade med något.
Fick en massa hemodlade grönsaker och rotfrukter från M som har egna odlingar på landet. Morötter, gurka, dill, och en massa annat.

Vi bjöd på egen mandelpotatis.
Döttrarna åt kräftor med sina familjer.
Jag är ingen fan av skaldjur över huvud taget så jag åt Wasabisill och potatis
Hade ju fixat ostpaj och M kom med en sallad som hon själv komponerat som var grymt god.
Både färg och smaksensation.

Älskar vårt fina matrum med mitt stora vita köksbord från lägenheten. Nu kommer den till sin rätt.
Går att fälla ut och duka för 12 personer om man vill.
Nu var vi 8 och det var väldigt gott om plats.

Riktigt härligt att träffas och prata om allt som hänt under de senaste månaderna.
Vi har ju inte vågat ses mer än på håll och nu håller vi avstånd fortfarande då båda två ingår i riskgrupp.
Barnens pappa och hans hustru menar jag.

Vi åt gott och länge.
Till efterrätt blev det min hembakade päronkaka med glass eller vaniljsås. Det var valfritt vilket eller kanske båda :)

Jag mådde lite pyton hela den dagen.
Det var varmt och kvalmigt. Åsktryck och tung luft liksom. Huvudvärk. Tryck över öronen och pannan.
Var väldigt trött också efter allt nytt på jobbet.
Men jag hängde med så gott jag kunde.
Tog ett pooldopp när värmen höll på att knäcka mig. Det hjälpte en stund.

Jag tog kökstjänsten för att göra något i måendet. Diskade, dukade av och fixade med allt.
Fick matlådor kvar av den goa salladen.

Dottern firades som sagt.
Hon fyllde 31 den 18/7
Då befann hon sig på Öland.

Nu fick hon lite presenter.
Hennes säng kasserades ju vid flytten i årsskiftet. Den var slut och oduglig.
Tanken var att ny skulle införskaffas men mitt i detta kommer min uppsägning och ekonomin på sparlåga.
Så det fick vänta.
Hon sover i en enkelsäng som är obekväm.
Van vid 1.80 säng.

Nu fick hon en säng av sin far och hans hustru. En säng de hade tidigare i en övernattningslägenhet som nu inte finns mera. Den sängen skänker de.
Så himla rart gjort!!
Verkligen välbehövligt.

Så dottern var jättelycklig.

Ett bra kalas.

Av Sirpa - 22 augusti 2020 14:07

Till eftermiddagens Kräftis har jag fixat ostpaj.
Så härligt att dekorera med egna tomater och Basilika från egna landet.

Av Sirpa - 22 augusti 2020 07:38

Vaknade tidigt även denna lediga dag.
Kom ju isäng i bra tid igår efter en tuff dag med ny linjeträning i Enköping.
Körde med kollegan bredvid som ett stöd vid behov.

Mycket nytt är det.
Främmande bussar. Nytt system med skyltning och betalning. Kör ju med stängd framdörr för resenärerna ännu men tekniken är igång ändå.

Nya linjer i och utanför en stad som jag inte hittar i ännu.
Allt ska ju också rulla på i ett ordentligt tempo så det finns inte tid att fundera eller mesa längs färd.
Det jag körde igår ska jag nu kunna fixa ensam och det kommer jag göra.

Denna korvstoppning blir väldigt tungt för min hjärna. Klarar det bra med ett par eller tre olika linjer som dessutom stundtals går samma sträckning. Men sen kommer hjärntröttheten och blir det som igår också att jag låg sen 5-6 minuter, då funkar skallen ännu sämre.

Gick bra tyckte min kollega men jag var inte nöjd med min prestation.
Har stora krav på mig själv.

Åkte hem efter 8 timmars inlärning i körning, trött, hungrig och genomsvettig.

Pjuh!!

Direkt hopp i poolen hemma och mat i magen. Tuffade på tomgång några timmar.
Sov en stund och kände mig lite mera med i matchen efter den vilan.
Tog ett bad och duschade länge efter det.

Känner att jag pressar mig själv för hårt just nu och skulle arbetagivaren få bestämma helt så skulle jag pressas ännu mera.
Jag har själv satt en stoppgräns och följs inte den så vill jag inte vara med.
Då får Enköping ta någon annan förare.
Jag har mina begränsningar och ligger på gränsen redan.
Mer går inte in i mitt huvud.

Vi ska fortsätta nästa vecka med att jag kör en hel tjänst med 5 olika linjer, med kollega bredvid.
Dagen efter kör jag den ensam och då vet jag att allt kommer sitta.
Då gar jag klarat av 11 linjer totalt och kan köra på egna körningar med dessa.

Imorgon har jag mitt älskade Vsk A lagsgrabbar i fotboll att köra till Jönköping för match.
Jag kommer att suga på karamellen och njuta av att köra grabbarna då jag vet att det snart tas bort ifrån mig.
Dessa körningar kommer endast fastanställda få.
Vi timanställda används bara i yttersta nödfall i Västerås.

Jag ber till Gud att detta helvete nån gång tar slut.
Covid19 som tar liv och jobb ifrån människor.
Lite beställningskörningar har börjat rulla in men det måste så mycket mera till för att ge mig och kollegorna jobbet tillbaka.

Oron är jobbig att bära

Fick en så liten lön nu att jag grät när jag öppnade lönespecen
9700:- ska jag leva på kommande månad.
Som fastanställd får vi ju förskottslön månadsvis.
Som timanställd efterskott.
Så det blir ett 4 veckors glapp som pengar bara uteblir
Sen förstår jag inte varför jag inte fått ut 9 dagar sparad semester i pengar.
Slutlönen ska ju nollställa allt.
Som timmis existerar ju varken semester eller kompsaldotimmar

Hann inte ringa och kolla detta igår då jag jobbade hela dagen
Får checka det på måndag.

Detta kändes som en spark till i skrevet.
Uppsagd och dessutom utan pengar fast jag är kvar i bolaget och jobbar på full tid, sliter med att lära mig nytt
Känns jävligt orättvist.
Att vara lojal och tro på framtiden verkar vara fel metod.

Jag vet inte i nuläget hur jag ska göra.
Ska jag söka annat jobb i annan bransch eller kämpa vidare och tro på att krisen snart är över.

Jag har ju alla bokstäver och ykb på allt tungt i trafiken.
Kanske vill lastbilsbranschen ha mig.




Av Sirpa - 20 augusti 2020 20:11

Jag sådde morötter i flera färger i pallkragen. Nu har vi börjat skörda av de första späda och goda.

Mandelpotatisen har växt så det knakat och den tog vi upp en del utav också.

Vad jag älskar att odla eget.
Måste få råd att köpa ett växthus nästa säsong.
Jag vill odla allt möjligt.

Av Sirpa - 20 augusti 2020 07:07

Wille och Nova, våra älskade katter ser till att hushållet får mat.
Imorse väntade frukost på trappen när jag vaknade och ställde upp dörren för vädring.

Så duktiga jägare våra fantastiska pälsklingar :)

Av Sirpa - 19 augusti 2020 16:33

Har nog aldrig sett en så lågt liggande regnbåge.
Den gick alldeles i kanten på åskfronten

Av Sirpa - 19 augusti 2020 11:31

Mina röda Gladiolusar har nu börjat slå ut.
Så härligt djup röd färg

Av Sirpa - 18 augusti 2020 23:54

Idag Tisdag var det sista körningen från Värmland till Stockholm med kolloungdomar.

Var på jobbet vid 9.30 tiden då jag började 9.45 Tur att jag var lite tidig då det var en invasion av små äckliga flugor i dubbeldäckaren.
Vet inte vad den hade varit på för äventyr men troligtvis hade det nog stått nå sopor eller matrester kvar i bussen och dragit till sig flugorna.

Åkte iväg och köpte flugspray och sprutade två vändor för att sedan ha bussen stängd en stund så medlet hann verka innan jag skulle åka.
Fick bort de flesta flugorna.
Aldrig att jag kör en sådan buss till mina gäster.

Åkte så något försenad efter att ha kopplat på släpet mot Värmland.
Körde via Ludvika.
Kom fram i god tid då jag körde hela tiden utan nån paus.

Ställde buss och kärra redo för lastning och gick sedan ner till sjön och bytte om för att ta mitt sista bad där i den vackra omgivningen.

Njöt så av den svalkande simturen.
Bytte om till jobbkläder igen. Åt lite medhavd lunch och gick sedan till bussen.
Den stod lastad och klar. Ungdomarna räknades in, det kramades överallt och sedan rullade vi iväg.

Drygt 4 timmar senare landade vi i Stockholm. Urlastning av allt. Tog 45 minuters rast där. Måste enligt lag.
Körde sedan hemåt med bussen till Västerås.
Tömde toa, fyllde spolvatten, tvättade vindrutan noga extra innan hela bussen fick gå i tvätten.
Skurade golven, tankade och gjorde allt fint.

Klockan var 22.00 när jag hängde in bussnyckeln i skåpet.

Åkte hem till Prästgården och tog ett nattbad i poolen innan läggdags

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15 16
17 18 19 20
21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards