Direktlänk till inlägg 5 maj 2024

Sommarvärme

Av Sirpa - Söndag 5 maj 07:57

En helt otrolig dag måste jag säga, vad gällde vädret och hur mycket jag lyckades åstadkomma härhemma.

Helt slut på kvällen men vad gjorde det när jag hade fått till så mycket inför sommaren och framförallt mitt födelsedagskalas om en vecka.

Vädret har ju varit kyligt och ostadigt så det har ju inte kunnat gå att göra så mycket ute.

Lördagen bjöd på full sol och som mest härhemma +22 grader.

Redan tidig morgon efter jag gett katterna frukost, släppt ut hönsen och givit Ozzy kanin hans frukost så satte jag igång.

Flyttade bort allt som låg på ytan där poolen brukar stå om somrarna.
Det var pallar, stenar, kubbar och brädor som låg där över vintern som skydd så inte isoleringsskivor och presenning blåste bort.
Försökte räta till skivorna som glidit isär men det gick inte. Då skulle allt fått lov att rivas upp och göras om på nytt.
Så det får glipa lite.

Satte ny presenning på plats.
Bara det ett rejält jobb så den ligger fast och inte kommer åt att röra sig.

Sedan ner i källaren och rota fram poolen. Allt hade jag som jag brukar varje höst, gjort rent och packat fint.

Fram med alla delar som jag lade i sollen så poolduken skulle bli mera medgörlig och mjuk.

Sen var det bara att bygga ihop pusslet.
Tog en kaffepaus medans delarna låg och värmdes upp
Det är sista säsongen för den poolen.
Stativet börjar rosta och jag skulle tro att det knappast går att bygga ihop nån fler gång.
Nu funkade det iallafall med viss möda och klureri.

Dotter och barnbarn sov riktigt länge denna morgon. Såg inte till dem förrän vid halv 11 tiden.
Båda så trötta och slitna av sina förkylningar.

Bra att dem fick tillfälle att bara ta det lugnt och inte behöva iväg nånstans.

När poolen var uppe flyttade jag på min lilla husbil, vred runt dotterns husvagn och kopplade på min bil.
Körde den till gräsmattan bakom poolen så den får vara "poolhus" i sommar.

Jag var ju tvungen att avboka Malingsbo Camping iår då det inte finns ekonomiska möjligheter att varken hyra platsen eller sitta och åka dit.
Allt kostar så förbannat så den biten fick vara.

Satte husvagnen i läge i våg. Stödben nere och sedan var det dags att släpa fram förtältsdelarna.
Två svintunga påsar med stativ och tältduk.
Ena från kattvinden uppe och den andra från källaren
Pjuh!!
Det vara bara till att sätta sig ner och ta det lugnt en stund.
Kroppen skrek om nåd.

Några timmar tog det att få upp allting och ihopbyggt.
Vi har ju stor rutin från sånt då husvagn funnits länge i familjen.

Under tiden fylldes poolen med gulbrunt äckligt vatten som är avlagringar från rostiga rören i källaren.
På botten lade sig ett lager mörkbrun rost.

Monterade poolpumpen och drog igång den när poolen fyllts.
Genast satte filtreringen igång och det blev bättre kvalite på vattnet.
Tog test med testpinne och blandade till och hällde i chockklorering.

Pumpen är inte riktigt tät så det blir Biltema idag och gängtejp som måste inhandlas.
Sedan är det bara att köra filtrering så det blir klart och rent vatten.

När kvällen kom så var jag helt färdig.
Sådan smärta i hela kroppen men det stod jag ut med då nattvila var nästa uppdrag.

Hade lite svårt att sova. Det blev för mycket den dagen men ett måste kände jag då det skulle regna Söndag och troligtvis flera dagar kommande vecka.

Nu är den biten klar ute.
Några utemöbler ska fram och flyttas på plats, göras rent och fixas snygga.


Ska ta bilder sedan när allt börjar vara klart. Nu är det grövsta gjort. Gräset ska klippas nån dag.

Idag Söndag vräker regnet ner så det får bli en dag med andra sysslor inomhus.
Ska bara få igång poolpumpen.

Ludde Basset mådde toppen av värmen och solen. Utevistelse hela dagen.

Som varmast var det +22 i skuggan.
Vindstilla och varmt.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4 5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards