Alla inlägg under september 2020

Av Sirpa - 22 september 2020 19:13

Hela hösten har jag samlat in olika sorters fröer från trädgården för att ha till såtiden mot vårkanten.

Idag blev det massor med Ringblommor.
Har redan tagit undan en hel del.

Av Sirpa - 22 september 2020 16:09

Idag är jag helt under isen av ren trötthet.
De senaste tre dygnen har jag jobbat så långa pass att det nu satt sina spår i min kropp och knopp.

Lördag Eckerökörning med 15 timmar arbetstid totalt.

Söndag ESK hockey till Skövde.
Med en buss som stod tom i batteriet på depån i Enköping och väntade.
Hämtade ut batterikärra från verkstaden och startade upp med den.
Som turvar jag tidigare på jobbet än vad som var menat.

Körde laget till Billingehov i Skövde.
Hade sedan där också jätteproblem med att få igång bussen.
Så stressigt och nervöst.
Ville inte bli stående med trötta hockeygrabbar vid en buss som inte gick igång.

Körde det snabbaste jag kunde hem
Tidspress för att hinna få dygnsvila inför måndagens körning av Vsk fotboll till Gamla Ullevi i Göteborg.
Lång resa, två förare och arbetsdag på nästan 17 timmar.

Söndagen blev 14 timmar.

Så bara på tre dagar har jag jobbat 46 timmar och fått betalt för 32 bara.

Jobbat, pendlat, ätit, duschat och sovit har varit min syssla dessa dagar.
Kom hem tidigt imorse efter sista körningen.
Helt paj idag.

Ser ut som att morgondagen blir utan jobb så jag får göra allt imorgon härhemma som jag hade tänkt göra idag, men orkar inte.


Av Sirpa - 22 september 2020 15:55

Igår Måndag körde kollegan P och jag ner Vsk fotboll herrar till Gamla Ullevi i Göteborg.

Kändes väldigt underligt då arenan var tom på publik.
De som fanns där var vi som hade en direkt koppling till lagen.
Låst och igenbommat med vakt utanför så ingen skulle komma in.

Detta måste ju påverka spelarna negativt, att inte ha publikens stöd med sig i spelet.

Av Sirpa - 19 september 2020 03:16

Det ser ut som att körningarna ökar vecka för vecka nu under hösten.
Vinteridrotten har kommit igång och det innebär mera resor med olika lag, runt om i landet.

Jag kör ju själv fotboll, hockey och handbollslag. Verkar som det tillkommer ett mycket duktigt innebandylag snart.

Bandyn kommer igång och då blir det längre resor.
Kanske kan det bli så att det får tas in mera publik på arenorna också och då blir det även supporterbussar som behövs.

Kan känna lite som att det nog var rätt överilat beslut av Transdev att avskeda så många förare från depån i Västerås.
11 stycken fick ju gå och vi som är kvar som timanställda från det gänget är inte många.

Blir en intressant höst.
Jag har ju nu satt ena foten över till Tuna Trafik och det ska nog mycket till om jag ska gå tillbaka helt till Björks Transdev igen.
Har jag en gång fått gå från tryggheten så kommer jag aldrig mera att ha tilliten till att det inte händer igen.

Timanställd Ok men inte mera i det företaget.
Kanske att jag aldrig mera tar en fast anställning nånstans igen.

Det är ju en frihet att ändå få bestämma vilka dagar jag vill jobba och vart.
Pallar nog inte en käftsmäll till utan det bästa är nog att styra mig själv.

Tycker mycket om att köra de lag jag nu har och kör väldigt gärna Luleå Hockey också som jag gjorde förra året.
Då får jag ha dubbeldäckaren som tidigare var mitt skötebarn.

Att jobba som en fladdrande fjäril mellan bolagen kanske är min melodi, vi får se vad tiden har i beredskap.

Straxt ska jag gå upp och köra en tidig Eckerö med en Scaniabuss som jag aldrig tidigare kört
Den ska tydligen gå på den turen med sina extra sittplatser.

Vaknade oerhört tidigt idag. Redan efter 1 så det kommer säkert att bli till att sova ett par timmar i stugan i Grisslehamn.

Av Sirpa - 19 september 2020 01:58

Igår kväll hämtade ag något i mitt sovrum och såg i ögonvrån en stor skugga ute i hagen där ponnyhästarna gått på bete hela sommaren.
Det är flera veckor sedan de togs hem och nu var det någonting i hagen.

Tittade ut och fick se en stor älgko med hennes kalv ätande av det äppelträd som fanns därute mot ladan.
Det var en sån härlig syn att jag påkallade dotterns och barnbarnets uppmärksamhet så de också fick se innan nåt skrämde bort de ståtliga djuren.

De var kvar en bra stund så vi kunde titta, ta foton och dottern filmade en stund till och med.
Älgmamman tittade mot oss då och då men fortsatte sedan att plocka äpplen ur trädet.
Kalven åt från marken.
Det är fina äpplen i de träd som står i hagen och vi kände glädje över att frukten kom till nytta och inte bara blev maskmat.

Efter en stund tog älgmamman ett stort vigt hopp över stängslet och ställde sig på vägen för att vänta på kalven.
Den hoppade straxt efter och de blev stående på vägen så vi klappade händer och väsnades så de skulle ge sej ut på åkern istället för att bli påkörda av nån ouppmärksam bilist.

Vi tackade för den fina föreställningen som moder natur bjöd på och fortsatte med vårt.

Alla tre mindes vi vår älgkrock för två år sedan med min bil utanför Valdemarsvik.
Den var otäck och slutade illa för älgen då.

Mycket trevligare med besök sådär en bit ifrån.

Av Sirpa - 19 september 2020 01:44

Våran lilla pool på tomten har jag använt nästan varje dag ända sen den monterades upp i början av sommaren.

Än idag doppar jag mig varje dag som jag bara hinner och är hemma.
Som nu inatt då jag valde att gå ner i den för att svalka av mig.
Var i tidigt fredag morgon och på eftermiddagen.
På morgonen var det iskallt. Säkert inte mer än +7 eller +8 grader.
Jätteskönt!

Nyss när jag var i så kom tankarna över hur det ska bli i vinter när poolen inte kan vara uppmonterad.
Kanske måste jag försöka få tag i en badtunna som det går att elda under.
Såna kostar så himla mycket att jag aldrig kommer att ha råd med någon.
Drömma kostar inget.

Det blir med sorg i hjärtat poolen snart måste monteras ner. Pumpen tål inte frost och den behövs ju för att hålla vattnet fräscht.
Hoppas jag får mina dopp September ut iallafall.
Kanske blir det en varm höst så den till och med kan vara kvar en bit in i Oktober.

Njuter sålänge det varar iallafall.

Av Sirpa - 18 september 2020 00:49

Nu är det natt och jag har precis varit uppe en stund ute i köket och laddat in mera ved i köksspisen och skurit upp den nygräddade plåten med äppelkaka som blev klar tidigare under kvällen.

Den har fått svalna medans jag sovit några timmar.
Kom hem riktigt trött men samtidigt väldigt glad och lycklig, efter min första arbetsdag på Tuna Trafik här i Eskilstuna.
Min nya arbetsplats som redan från första stund kändes så himla bra.

Det har gått så snabbt allting nu så min hjärna inte riktigt hänger med.
Var ju inte många dagar sedan som jag tränade in linjer i Enköping för ha jobb.
Oron över att inte få tillräckligt med timmar kändes ännu som ett ok på axlarna.
Jag präntade in linje efter linje och mitt i detta även beställningskörningar med hockey, handboll och fotboll samt Eckerö från Bålsta.

Sedan kom telefonsamtalet som fick hoppet att tändas på nytt.
Jag fick möjligheten att få jobba på en depå bara 8 km hemifrån.
Enköping som jag åkte till är det 6.5 mil enkel väg.
Redan dagen efter, på fredagen, hälsade jag på och måndag var jag dit igen och fick ut uniform, nycklar och allt annat som behövdes.
Onsdag kom jag så klädd i nya uniformen och var med på första personalmötet i detta företag.
Tuna Trafik i Eskilstuna.

Igår Torsdag var jag på plats så tidigt att jag låste upp grinden in på området med min nya nyckel. Parkerade bilen och mötte upp min fadder som ska ha hand om mig under den tid jag får utbildning på allt nytt.

Vi körde igång direkt med att tanka in alla de rutiner som gäller på Tuna Trafik.
Allt från personalutrymmen, garaget och bussarna till att köra ut och påbörja den första skolturen.

Efter rasten fick jag skriva på Anställningsbeviset och sen var det bara att sätta mig vid ratten.
Lite främmande först med ett helt nytt bussmärke för mig.
Men det tog inte lång stund förrän jag var varm i kläderna.

Bytte förare så jag fick notera linjesträckning och bara insupa det nya.
Jag fick lära mig rullstolsliften som fanns i den buss vi hade.
Jättebra att kunna hantera om det kommer någon beställning med rullstol.

I den lite längre pausen var det utbildning inomhus. IT policy, inlogg i system där vi lägger in våra arbetstider och mängder med annat.
Tittade på några bussar till. Körde mera skolbarn på eftermiddagen och vid 17.30 var vi klara med denna första dag.

Glad, jättetrött i hjärnan och hungrig åkte jag hemåt. Ringde mamma och hörde hur hon hade det från bilen medans jag åkte den korta biten.

Satte genast igång, efter ombyte att baka äppelkaka till mina nya kollegor och besök hos mamma under fredagen.
Valde att inte jobba fredagen då jag kommer att köra mängder med timmar Lördag Söndag och Måndag.

Tog lite foton min första arbetsdag på Tuna Trafik.
Riktigt fina bussar.
Känner att jag kommer att stormtrivas i det nya gänget och med jobbet.

Nu blir det ett pusslande med att jobba på två olika bolag



Av Sirpa - 15 september 2020 03:04

Måndagen gick åt till ren återhämtning efter den helg jag lade bakom mig.
Jobbade på två dygn 32 timmar.

Förstår inte riktigt vitsen med att komprimera såna mängder timmar på endast en förare. Jakten på pengar blir väldigt vanskligt i dessa lägen.

Söndag kväll tog min arbetstid slut innan jag ens hunnit åter till depån.
Blev fast vid den punkt där jag släppte av mina gäster.
Fick lov att hämtas av kollega.
Tog ur förarkortet efter 15 timmars tjänstgöring.
Kollegan tog bussen till depån och jag hans personbil.
Städ och tvätt fick vara.
Jobbar inte olagligt.
Det ger mig inget annat än tråkigheter.

Dessutom var jag helt förbi av trötthet då jag hade två lika långa dagar, med maxad ramtid och till och med över det då den tid jag ändå gjorde klart det som måste innan hemfärd behövde fixas.

Åkte hemåt så trött att jag såg djur och människor på vägen som inte fanns där.
Min hjärna spelade mig spratt i tröttheten.
Ingen risk att jag somnade utan åt andra hållet, överaktiv istället.
Det kostade sån kraft att jag bara satt kvar i bilen en stund efter hemkomst.
Orkade inte kliva ur utan kort vila innan.
Sen bar benen och hjärnan hängde med ett tag till.
Lastade ur och fixade mig lite att äta innan läggdags. Då var det efter midnatt och jag hade varit uppe sen 4.45 på morgonen.

Såna arbetsdagar pallar jag inte många och nu fick jag två i rad, med väldigt reducerad dygnsvila emellan.
32 timmars arbete på två dygn.
Inte humant nånstans.
Jag vet att tex vården jobbar såna pass.

Visst är det bra med timmar nu när jag är timavlönad, men det finns ju gränser.

Måndagen gick åt till vila, hämtning av uniform från nya arbetsgivaren Tuna Trafik, hjälpte dottern att tömma släpkärran med grejer hon hämtat från husvagnsplatsen på Öland. Trallgolv, grill och gräsklippare tex.
Hon har sagt upp platsen där så allt ska hem.
Vi hämtar husvagnen i slutet av månaden.

Sedan resten av dagen fick bli färgning av utväxten i håret, dusch och lite städning.
Åt riktig mat och unnade mig även päronkaka och vaniljsås.
Kände att jag måste få energi extra.
Kommer nu att köra mitt eget program med några dagar fasta i veckan och vanlig mat emellan.
Magen mår så mycket bättre och mina jobbyxor sitter bra igen.
Magen gar dragit ihop sig så några kilon har försvunnit.
Det räcker bra så.

Har ju kommit igång med lite promenader och kommer att öka på kilometerantalet vecka för vecka.

För en stund sedan var jag ute i den stjärnklara natten och tog ett dopp i den iskalla poolen. Det är snart dags att göra ren den en sista gång och sedan tömma på vatten. Plocka ihop den för att förvara nere i källaren över vintern.
Men inte riktigt än
Jag har inte badat klart denna säsong ännu.
Nån vecka till.
Det är ändå +10 till +12 i vattnet.
Fullt badbart för mig som älskar det kyliga vattnet mot huden

Tog sedan en kopp the med färsk ingefära.
Dottern var också vaken så vi käkade ostmacka mitt i natten.
Nu ligger jag i sängen med Nova intill mig.
Hon skulle sova med mig nu medans Wille är ute på råttjakt i natten.

Bra med den här vakentiden nu för sen ska jag jobba ikväll igen sent.
Vänder dygnet rätt så blir inte kvällen så jobbig.
Ska med Enköpings handboll till Örebro i eftermiddag.

Nu sova några timmar till

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards