Alla inlägg under maj 2021

Av Sirpa - 20 maj 2021 05:30

Känner mig inte utvilad.
Motivationen nere på noll då jag vet vad som väntar.

Fasen om jag hade råd så skulle jag ta ledigt några dagar

Vill hinna och orka sätta upp poolen härhemma så vi kan börja bada.
Det är ju snart Juni månad.

Fotot är från förra våren

Av Sirpa - 19 maj 2021 17:09

Kom hem efter att ha varit ute på tre svängar längs skogsvägar med skolbarn som skulle hem.

Anlände hithem 16.30 och har då varit igång sen 5.30 då jag lämnade hemmet.
Rejält långa dagar men inte betalt för allt om jag inte ägnar tid åt lokal eller fordonsvård under väntetiden mellan körningarna.

Kände mig yr och det skriker i öronen på mig efter allt oljud som uppkommer i den lilla bussen på de dåliga vägarna.
Tinnitustjut som tar energi som sjutton.

Har nu ätit lite och bläddrar i mejlen som inkommit.
Hotellbekräftelse för Söndagen.
Fick också samtal tidigare från Vsk om resan vi ska genomföra.
Tycker om att jobba med Vsk.

Den här kvällen kommer att bli tidig, det är då säkert
Så förbaskat trött!
Vill bara sova och lägga dagen bakom mig.



Av Sirpa - 19 maj 2021 12:28

Jag fick för några år sedan blad från en kaktus som gått i släkten på min pappas sida väldigt länge vad jag förstår

Min kusin hade klippt ner sin stora växt och frågade oss i släkten om vi ville ha.
Jag tackade givetvis ja och bladen kom i ett vadderat kuvert några veckor senare.

Jag fick dessa blad att rota sig och idag har jag tre stora kaktusar som växer så det knakar.

Det lilla skottet som sattes i jorden förra året började i vintras skjuta upp en pinne rakt upp i luften.
Trodde först att en blomma var på gång men den bara växte och blev tjockade.

Sedan började toppen forma sig som ett blad och idag är där ett stort blad och ur varje inbuktningen växer det ut nya blad.

Jag låter den stå kvar i samma hörn i fönstret och dela kruka med sin kompis.
Kompisen är en tändsticksplanta.
Vet inte dess riktiga namn.

Se så speciell den är Släktkaktusen

Av Sirpa - 19 maj 2021 11:15

Jag har nu i kommande dagarna tre fått körningar som jag inte väljer i första hand.
Skolturer ute på småvägar i skogen, delvis på jättedåliga vägar.

Jag vet inte vad jag ska göra med känslan jag bär.
Mår inte bra i detta nuet.
Kommer ingen förändring så måste jag säga upp min fasta anställning så jag kan köra åt andra som har körningar som jag är anpassad för.

Blir jag timanställd så är det ju större frihet att jobba där jag känner att jag gör
nytta.

Jag är ingen skolbussförare!!

Det är en himla tur att jag har fått körning som jag älskar till Söndag Måndag.
För Merresor.
Jag ska köra ner en tom Vsk buss till Trelleborg på Söndag.
Övernatta på hotell och sedan Måndag kväll köra hem mitt Vsk Alag Herrar i Superettan, till Västerås.
En nattkörning.

Kommer att vara åter hemma i Eskilstuna efter tank, städ och tvätt vid 6-7 tiden på Tisdag morgon.

Där snackar vi körning som heter duga!

Just nu har jag vilat en stund i min nystädade skolbuss, ätit resterna av en räksallad jag köpte igår och väntar på att få köra hem skolbarnen så denna dag kan läggas bakom.

Skolkörningarna är jätteviktiga och ska köras av rutinerade förare.
Det är jag verkligen med min långa erfarenhet i branchen.
Men dessa körningar ska köras av de förare som gillar köra samma samma dag ut och dag in.

Nu ska jag vila en stund till innan det är dags att åka iväg.

Av Sirpa - 17 maj 2021 19:04

Jag satte massor med tulpan och andra lökar i höstas.
Nu har de börjat blomma.
Tog med en fin bukett till mamma idag.






Av Sirpa - 17 maj 2021 06:10

Lördagen och Söndagen blev lite lugnare med körningar för mig som var Passbuss i Gävle.
Det innebar att jag fick halvtimmar över mellan körningar till promenader.

Tog först en på Lördag morgon som ledde till Valbo Kyrka.
Jättefint där vid Mineslunden och Askgravplatsen
Så fridfullt vackert.
Jag hade lite duggregn under de 4 km jag var ute

Gick åter till hotellet och straxt vräkte regnet ner.

Frukost, dusch och iväg på körningar.
Blev tre vändor Gävle Skutskär.
Tog en 30 minuters promenad i Gävle.
Vid vattnet, förbi Gevaliarosteriet och bortåt, över bron och åter Stationen
Fina gamla hus överallt.

Kunde göra kväller lite tidigare på Lördagen. Var klar 20.30 då kollegor från andra depåer tog över kväll/nattkörningarna.

Söndagen blev tidigt upp.
Skulle stå pass vid 7 på stationen så det var en trött chaffis den morgonen.
Det pga att det var ett jäkla liv i ett rum på samma våning hela kvällen.
Hantverkare som festade om och förde ett oväsen som det var omöjligt att sova i. Väcktes så fort jag somnade till av gap och vrål.
Tror jag somnade efter midnatt och sedan upp vid 5. 30
Hade behövt några timmar till.

Dusch och ihoppackning fick mig at kvickna till.
Checkade ut och fick med mig frukostlåda då det var så tidigt.
Körde till Stationen och inväntade första avgång 7.15

Tog en promenad sedan.
Pratade med en kollega som jag saknat sen Eckerökörningarna.

Intog frukost i bussen.
Hade med kaffe i mina två thermosar.
Fixar på rummet med frystorkat kaffe och vattenkokare.
Kokaren är med alltid på mina resor.

Inte världens nyttigaste frulle men jag struntar i det just nu.
Minidammsugarna fick bli till förmiddagskaffet.
Ostmacka och kokt ägg snakade fint.
Ingen körning sedan heller. Så lite resenärer på söndag morgon så det räckte med ordinarie buss.

Jag passade både SJ och Upptåget denna helg

Sedan satte jag igång att putsa buss
Fönstren tog jag under lördagen.
Nu blev det vägg/elementlister, stolsryggar, fotstöd och ingrodd smuts från golven.
Taklister, hatthyllan, toaletten och massor med skrymslen i bussen där smuts samlas
Förarplatsen fick en genomgång.

Fick fart på dammsugaren i bussen
Den var full i påsen. Tömde den och sen var det bara att jobba på med att dammsuga noga överallt.
Var bort till Kordinatorn och hjälpte lasta vid avgångar varje timme.
Fick ingen körning utan ordinare fick plats med alla och jag städade vidare.

Bröt av med en fika bara och jobbade vidare. Det blev så fint
Fast med mina mått mätt så hade jag jobbat på ännu mera om tid funnits.
Hade heller inte tillgång till hink, vatten och trasa så det blev städservetter och putstrasor. Funka det med.

11. 30 var vi klara i Gävle och jag kunde styra hemåt.
Tog två timmar att köra hem till depån i Västerås.
Där hade jag kvar tankning, våttork av golven, tvätt och toatömning kvar
Fyllde också toakem och Adblue.
Ställde bussen på sin plats ren och fin.
Läste av förarkortet och åkte hem till Eskilstuna med min bil.

En helg fylld av jobb och härliga möten, nya platser och mycket att göra som ger mig den stimulans jag behöver i min befattning som beställningsförare
Älskar detta!


Ser fram emot sommarens körningar i Stockholm.

Nu i veckan gäller skolturer med liten pluttbuss på grusvägar i skogen.
Det är vad som finns att tillgå.
Ett jobb som ger mig mat på bordet men inget i själen.

Av Sirpa - 15 maj 2021 10:37

Fredag morgon bar det iväg efter att det sista packats ner i väskan, till depån i Västerås.
Tog där ut en buss som jag skulle ha hela helgen.

Städade, tankade och fixade innan det blev dags att åka iväg till Gävle där jag skulle infinna mig 12.15 för att stå passbuss.
Dvs som en extra buss ifall de ordinarie tågersättningsbussarna inte räckte till.

Jag fick ut och köra direkt.
Som andrabuss efter en kollega som hittar här i trakten där vi skulle köra.
Gävle Station till Tågstationen i Skutskär med stopp i Furuvik och resande fanns.

Det blev toppenbra för mig så jag fick se sträckningen och stationerna
Vi fick körning tillbaka också för att jag sedan fick ställa mig vid sidan av som passbuss.

Hjälpte Busskordinatorn och kollegorna att lasta bussar.
Lånade ut min Björksjacka till en kollega som frös. Det var ju varmt på morgon hemma och sen slog det om till kyla och iskall blåst.
Jag hade min svarta träningsjacka att ta till så det löste sig till det bästa.

Det blev flera körningar för mig och faktiskt inte lugnt förrän på kvällen då jag stod pass i Skutskär.

Kordinatorn där frös så min buss fick bli värmestuga.
Finns ingenstans att gå inomhus i värme vid den stationen.

När alla arbetstimmarna var över så rullade jag till hotellet där jag bor två nätter.
Fanns en plats kvar för min buss som tur var. Det stod två bussar och två lastbilar parkerade.

Trött checkade jag in och fick mitt lilla krypin till rum.
Helt ok då jag bara ska sova och jobba här under vistelsen.

Somnade straxt innan 1 på natten

Av Sirpa - 15 maj 2021 08:04

I torsdags hade jag födelsedag.
Blev hela 62 år gammal och det kändes när jag lyckades sträcka en ryggmuskel bara genom att vrida mig på ett konstigtvis när jag skulle flytta några utemöbler.

Sedan var det bara att ta värktabletter och ta det grymt försiktigt hela dagen

Vi hjälptes åt med alla lyft dottern och jag.
För vi skulle ju grilla och sitta ute och äta när det var så fint försommarväder.

Dotter och barnbarn bakade en Rabarberpaj av våra egna rabarber.
Jag färgade utväxten i håret och tog en lång och varm dusch, det lindrade ryggmuskeln något.

Tjejerna dukade fram en härlig storfrukost som vi njöt av i lugn och ro.
Dörrarna ut stod öppna, det var så behagligt väder.
Dottern hissade flaggan dagen till ära.
Det välde in grattisar på fb och messenger.

Jag vilade två omgångar och sov faktiskt en stund vid lunchtid.
Behövdes verkligen. Smärtan tog en hel del kraft.
Skönt att veta att det var övergående om jag bara tog det lugnt.

Förberedde grillningen.
Skivade upp välkryddad Fläskytterfile.
Hade sedan tre olika sorters grillkorvar.
Hög kötthalt och endast Svenskt kött.
Köper inte utländskt.

Dottern fixade vitlöksbröd och sedan hade jag potatissallad och räksallad som extra till.
Gjorde även en stor skål grönsallad

Senare kom dotter och barnbarn över samt svärson och vi kunde sitta ute i sommarvärmen och njuta av maten.

Jag fick mysiga presenter och dessa tänkte jag skriva om under kommande vecka då jag inte tog foton på något.

Inte ens på den vackra uteampel med stor vacker blomgrupp som jag fick vid frukosten.

Jag brukar ju ta foton jämt men den dagen hade ryggsmärtan greppet om mig och det gjorde att jag inte tog mig för att ta alla bilder jag ville ha kvar

Härlig dag blev det och jag kände mig firad.
Vi gjorde kväller hyfsat tidigt då jag skulle upp och jobba dagen därpå.

Hade packat under dagen.
Tvättat upp det som behövdes dagen innan så det var torrt och fint.

Häggen utanför mitt sovrum stod i full blom.
Mamma har ju berättat att den dagenjag föddes 13:e Maj 1959 så kom pappa med en jättebukett med hägg till mamma och mig på BB i Imatra Finland där jag föddes.

Så det var väldigt passande med den blommande häggen just denna dag.
Riktigt praktfull

Tack Alla som kom ihåg mig denna dag.
Nu är jag 62 år gammal och livet fortsätter i full fart.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards