Direktlänk till inlägg 26 juni 2021

Firade Midsommar

Av Sirpa - 26 juni 2021 05:02

Kom hem straxt innan midnatt i torsdags efter jobb. Var trött och svettig efter lång dag med ordentlig busstädning sist av allt.

Dopp i poolen, macka i magen och isäng vid 1 tiden.
Somnade bums.

Vaknade med ett ryck 7.25 Klev genast ur sängen. På med kaffe, bytte om till klänning och iväg till Coop i Torshälla för att köpa mjölkfria tårtbottnar.
Det blev en del annat också till Midsommarbuffen.
Vidare till Willys. Letade fina Jordgubbar.
Köpte två liter där och sedan två liter till vid Maxi.
Med glass i bagaget var det sedan bråttom hem i den fuktiga ich kvalmiga Midsommarmorgonen.

Väl hemma var det då dags att tvätta upp jobbkläder och träningskläder inför nästa resa som straxt var dags.
Göteborg på Midsommardagen.

Fixade med dotter och barnbarn en fin frukost med gott bröd, jordgubbar och även en bakelse som dottern gjort.
Bra start på Midsommarfirandet.

Knådade snabbt till en pajdeg.
In i frysen en stund med den och sedan blev den till en Ostpaj.

Hängde tvätt och laddade nytt i maskinen.
Svårt att få torrt när det var så fuktig luft.
Gav mig sedan ut längs vägarna och plockade blommor till Midsommarstången som dotter och barnbarn redan lövat och gjort klar.

Dukning av bordet stod på tur efter detta.
In med den färdigköpta Janssons Frestelse i ugnen. Dopp i poolen och dusch, för att svida om till snyggare klänning och mera festlig stil.

Vid 3 tiden kom äldsta dotter med familj.
Gjorde buffen klar tillsammans. Hon hade med mera mat hemifrån. Hembakat bröd, sill, köttbullar och lite annat.
Vid 4 stod maten redo att ätas.


Tårta och kaffe stod på tur nån timme senare.
Båda döttrarna hade gjort tårtor.
Bägge lika goda och fyllda med härliga Jordgubbar som hör sommaren till.

Sedan var vi jättetrötta hela högen.
Jag själv fruktansvärt trött i ryggen av att ha sovit för lite och sedan varit igång precis hela dagen med allehanda göromål.
Gästerna åkte hem vid 20 tiden.

Välfirad Midsommarafton avslutades med lite mera disk, ett dopp i poolen och jag sade godnatt redan straxt efter 21 då nattlinnet åkte på.
Hela min kropp och hjärna skrek efter vila och återhämtning.
Kände att jag ätit alldeles lagom av allt det goda.

Somnade ovaggad kan jag lova.
Dotter och barnbarn stökade vidare med sitt. Jag sov som en stock.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards