Alla inlägg den 12 januari 2023

Av Sirpa - 12 januari 2023 06:48

I Tisdags var det Vovvekalas härhemma.

Ludde Basset fyllde 8 år och hans matte hade gjort en Vovvetårta åt honom som han åt under stor andakt och omsorg.
Han brukar annars glufsa i sig maten men nu var det helt annorlunda.

Sedan kom presenter i form av hundleksak och tuggben.

Tiden går så fort. Tycker inte det var så länge sedan han var en liten valp som gick att hålla i famnen.

På fotot softar han med sin bästis Nova som är min katt.

Av Sirpa - 12 januari 2023 06:22

Dag 1 i ledigheten gick åt till att först sova till 6.30 då jag kom hem så sent.
Grymt skönt att sova i min egen säng.
Inte ens katterna kom och tassade hos mig utan lät mig sova.

Gick sedan upp för att köra mitt barnbarn till skolan då hon började igen efter jullovet.
Låter dottern min vila lite mera då hon ännu mår så dåligt i sviterna efter Covid och sin egen sjukdom.
Hon är sänkt ordentligt.
Så allt jag kan utföra när jag är hemma är värdefullt.

Kom hem och packade upp mina väskor.
Mycket tvätt som vanligt efter mina resor. Denna gång var jag ju iväg i 6 dagar.

Två maskiner kördes och hängdes upp under förmiddagen. Dusch och renbäddning av sängen.
Åkte sedan till Maxi och pantade in massor med petflaskor och aluminiumburkar från Julen och från mina resor med lagen som kastar all sin pant, som jag tar hand om

Det blev över 300:- och ett mycket välkommet tillskott i kassan.
Handlade färskvaror hem. Det gick ju på det dubbla men tacksamheten är stor för varje krona jag kan få in.

Under min resa gjorde jag inte av med mer än dryga hundralappen på mataffären. Hade med allt hemifrån.
Inget får kosta extra, det är bara så.
Jag har inte utrymme för det då allt blivit så satans dyrt.

Hem igen och plockade undan julen från mitt rum. Tjejerna vill ha den kvar i huset och gärna det då det är så mörkt, trist och regnigt hela tiden.

Åt sen grötfrukost.

Var iväg och tittade på lite möbler jag skulle få gratis. Hämtar dessa när jag fått låna en större bil av någon. Kanske svärsonens, jag checkar.
Tänkte ge lite möbler till en Ukrainsk familj som behöver i lägenheten dem bor i nu under flykt från kriget i sitt land.

Hämtade barnbarnet från skolan på eftermiddagen. Sen var jag trött och valde att vila något. Låg och läste i min säng med katterna ikring mig och somnade tidigt på kvällen.

Onsdagen blev också fylld av uppgifter.
Var bland annat och grattade gamla Mamma på hennes 84 årsdag.
Hade med söta rosor, fikabröd och en massa annat för att fira henne.
Hjälpte till med allt möjligt. Fixade kvällsmackor klara i kylen,
Putsade duschkabin, skakade sängkläder, vattnade blommor, dammtorkade, diskade och fixade med allt möjligt som inte hemtjänsten hinner med.
Mamma mår inte bra i sin tillvaro men jag mäktar inte med att göra mer än det som är nu.
Bästa för henne vore ett gruppboende nånstans för att slippa vara så ensam.
Broder min drar ett stort lass med att hjälpa henne med allt.
Det är jag djupt tacksam över.

Stannade så länge jag kunde innan det var dags att åka hemåt igen för att hämta barnbarnet från skolan.
Hinner inte sitta och prata så mycket med henne då hon fyller min tid under besöket med allt som måste göras. Tog med återvinning och kastade.
Det tar ju nästan en timme enkel väg för mig att åka till mamma.

Kom så hem med barnbarnet och jag kände mig helt dränerad på energi.
Mamma pratar konstant om att hon bara vill dö ifrån allting.
Att hon är klar med livet då hon inte längre kan gå.
Sådant prat gör mig både ledsen och bedrövad då jag blir helt ställd över situationen.
Jag förstår inte vartifrån jag ska få loss mera tid och ork för att hjälpa henne.
Samt att jag inte vet VAD jag ska göra för att räcka till.
Vad gör henne mera sugen på livet och hur få henne till en acceptans över sin tillvaro.
Hon är ju ändå bara 84 år.
Ingen hög ålder idag. Men är hälsan krass så tar det ut sin rätt.
Då blir tillvaron tuff.

Jag har sagt till mina barn att om jag blir sådär så måste jag in på nåt hem.
Jag kommer själv att i god tid se ut en plats där jag kan placeras när åldern är inne.
Barnen ska inte behöva känna en skuld eller ett måste att finnas för mig.
Alla har sina egna liv att ansvara för.

Så igår kväll stupade jag isäng, igenomtrött!
Sov jätteoroligt och har nu vaknat upp till dag tre i ledigheten som är den sista.
Snart dags att starta upp dotterns gamla bil för att köra barnbarnet till skolan.
Hennes bil har inte rullat på över 5 veckor då hon varit sjuk.
Imorgon måste hon själv köra då jag åker iväg på jobb igen resten av veckan

Ska försöka göra någonting idag som ger energi.
Ut och röra på mig. Duscha och packa inför kommande resedagar.
Åka och få en halvljuslampa bytt på min egen bil.
Ta in ved så det kan torka.
Det är ju så blött ute hela tiden.
Märklig vinter.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards