Alla inlägg under maj 2014

Av Sirpa - 5 maj 2014 15:45

Så himla skönt att ha en arbetsdag som bara är 5 timmar:)
Upp jättetidigt,skojiga körningar..avslut med städning och tvätt av bussen.
Arbetsdagen klar redan 9.45:)
Perfekt!

Jag passade på att prata bort en stund med kollegor.
Kollade in arbetspassen för resten av veckan.Planerade in nogrann biltvätt innan vi skall åka ner till vårt älskade Öland på Fredag

Vi ska dit direkt när jag slutat för dagen,hämtar min yngsta dotter och barnbarnet samt voffsingen som också älskar husvagnsliv på Öland.

Ska bli grymt skönt att komma ner dit till paradiset:)

Så...det är några dagar kvar.

Idag efter jobbet åkte jag till min nya hyresvärd med påskrivna hyreskontraktet.Vi pratade lite ikring nycklar,besiktning och inflytt.
Jag får nycklarna så fort förra hyresgästen är ute.
Kontraktet är från 1/8 men det är ju mitt i min Ölandssemester,så jag flyttar när jag kommit hem igen.

Åkte så ned till campingen och tittade ut en plats jag vill ha,likaså det efter min semester i Augusti.
Pratade bort en stund med en sv ägarna och en fd campinggäst,som tidigare sprungit marathons,så vi hade en del att tala om.
Kul med nya kompisar :)
Jag känner ju ingen i Kungsör.

For så vidare och njöt väldigt sv att kunna ladda min mobil i Volvon.
Min dotter hade ordnat med laddare.
Sån där vardagslyx som jag kallar det för:)
Åt medhavd chokladkaka i bilen,lyssnade på musik och mådde gott.

Så skönt att ha massor av ledig tid kvar efter arbetet.
Dotter,barnbarn och jag passade på att åka och handla på ICA Ekängen,favoritbutiken i stan.

Kom så hem till vagnen.
Diskade.
Satte mig för att kolla över min semesterplanering.Lade in om några extra dagar för att kunna njuta av Öland så länge jag har plats bokad.
Får se vad chefen säger.

Nu är klockan bara 15.30 och allt jag behövt göra idag är gjort.
Ska straxt traska in i dotterns hus och ta mig en dusch innan jag softar ned framför tv:n tror jag.Annars läser jag Runners World och fördjupar mig i den sista träningen inför mina kommande lopp.
Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon.

Superdag!

Titti gör mig sällskap.

Av Sirpa - 5 maj 2014 04:03

Mobilen väckte denna Måndagsmorgon 3.30
Ny vecka vaknar till liv :)
Känner mig utsövd trots tidig timma.
Tack vare vila och värme igår så känns knät mycket bättre.
Det är lovande.
Smorde in med Voltaren direkt för att hjälpa till med läkningsprocess.

Kaffekoppen med i sängen en stund.
Hör hur fåglarna börjar vakna till,himelen rodnar lätt.
Det är kallt ute,säkert frost.

Idag har jag en kort arbetsdag,endast 5 timmar.Passar bra,då kan jag vila knät än mer.
Förberedelser inför helgen kommer att startas...då dotter och barnbarn skall med och vi far till Öland över helgen.
Väldigt spännande.
Jag skall träffa A som bor därnere på Lördagen.

Nu hopp i uniformen.Skrapa rutor och iväg.

Av Sirpa - 4 maj 2014 21:06

Dagens långpass gav mig rejäl smärta i höger knä.
Har verkligen lagt tiden idag på att vila den.

Googlade på smärtan och stället och om jag förstår det rätt så är det en sena som blivit rejält irriterad under mitt 30 km pass.
Sköter jag inte om den så kan det bli inflammation.Då är det kört med mina kommande lopp och det vill jag inte riskera.
Har smort in Voltaren.
Haft värmedyna på den i timmar ikväll,känns jätteskönt av värmen.
Så någon löpträning blir det inte på några dagar.
Jobbar som vanligt imorgon så jag får känna hur det funkar.

För tre veckor sedan när jag kände av den för första gången gjorde det ont när jag körde buss,höll benet spänt på gaspedalen.
Det blev stelt och smärtade rejält.

Smärtan avtog efter några dagar och försvann men är nu tillbaka.
Jag tar den på större allvar denna gång.
Ska ju köra ner till Öland också på Fredag och då vill jag vara smärtfri.

Av Sirpa - 4 maj 2014 17:53

Har under flera dagar laddat mentalt för att genomföra det längsta passet i träningsprogrammet jag följer inför Stockholm Marathon.

30 km pass och det är långt tycker jag.Tänker på hur pass långt jag hinner åka under 30 km med bil.
Det är en bra bit:)

Vaknade före väckarklockan denna morgon,hade planerat gå upp riktigt tidigt för att fixa träningen innan det blev så mycket bilar på vägarna.
Nu visade det sig att jag vaknat av huvudvärk.
Helt enkelt pga av för stort sockerintag under gårdagen.Min dotter hade födelsedagsfest så det blev mycket av det goda.
Sånt straffar sig för mig,med huvudvärk.

Somnade om istället och lät kroppen bestämma när det var dags att vakna.
Det blev kl 6.20
Tog det lugnt.Huvudet kändes ok.
Bryggde på gott kaffe,åt en brödskiva till.Drack vatten.

Gjorde iordning vätskebältet.Stoppade ner en energibar.
På med lite kläder för att inte bli för varm då jag skulle vara ute över tre timmar och solen sken för fullt.
Bilen hade is på rutan så det var frostnatt.

Joggade så iväg.
Min vanliga långpassträcka som jag förlängt för varje söndag som gått.
Nu skulle jag ta mig 15 km bort och sedan samma sträcka tillbaka.
Vet inte om IPhonebatteriet räcker hela tiden så jag har träningsappen tillgänglig.
Därför smart att mäta bortåt halva sträckan,då vet jag att det blir tillräckligt långt.

Kallt i vinden mot mina bara armar.Blåste ganska mycket.
Jobbade på km på km.
Hade delmål och vätskepauser med gång.
Mådde bra och tänkte goda tankar.

Vände så vid 14.5 km då jag gått korta sträckor med appen pausad.
Fyllde vatten vid kyrka.

Åt min bar och jobbade vidare.
Började känna av mitt högerknä så jag ändrade löpstil lite.
Detta gav gensvar i ömmande fotled.
Skrutt!
Fick gå lite oftare mot slutet.

Vid 26 km var jag totalt energilös.
Stretade vidare och landade så vid husvagnen vid 30 km.
Batteriet tog precis slut när jag stängde av gps :)Tur!

Herregud så trött jag var!
Frusna armar då blåsten tärt på mig nästan hela sträckan.

Av med utrustningen.
Låg en stund och pustade,blandade vätskeersättning.
Meddelade A i Borgholm att jag fixat sträckan.
Stålmormor som han kallar mig:)

Så in i varm,go lång dusch.
Värmde på Lasagne från festen igår.Kaffe på och tårtbit fram:)
Sedan gällde vila,vila och Voltaren på knät.

Snablar:)Jag fixade 30 km också.
Bättre än förra långpasset tyckte jag.
Klappar mig på axeln

Av Sirpa - 4 maj 2014 14:24

Mitt näst yngsta barn fyller 28 år idag och det firade vi igår.
Började förberedelserna i Fredags med Lasagnetillverkning i mängd.
Blev säkert 40 portioner.
Rejäla sådana:)

Det är ju lättlagad och oerhört god mat.Lätt att värma på och hålla varm.
Bröd och sallad till.

Igår var det så dags att göra resten klart.Dottern hade bakat Cookies och Brownies samt Rabarberpaj.

Vaniljsås vispades till och sedan kronan på verket.
Den fantastiska tårtan!
Så himla god:)Den blir också bara bättre och godare dagarna efter.

Första presenten hon fick var ett stort traktordäck med jord och pelargonier till.Det var hennes svärfar som levererade den:)

Riktigt skojig grej.Dottern minns ju det lilla däck vi hade med blommor i på gården vi hade när hon var barn.
Resultatet blev riktigt bra.
Nu kan pelargonierna frodas

Regnet får ta hand om rengöringen av däcket.

Gästerna anlände vartefter och maten åts med god aptit.
Stämningen på topp och jag jobbade på i köket för att få undan disk.
Så var det dags för fikat,tårtan:)
Mycket förnöjsamt hummande,gillande och omtag av tårta,rabarberpaj:)

Roligt!
När dagen var fixad,festen avklarad gick jag över till mitt krypin och började min mentala laddning för morgondagens långpass.
30 km!

Av Sirpa - 2 maj 2014 22:25

Ligger här i min bädd med Titti katt sovande bredvid mig.
Är ganska trött,samtidigt går hjärnan på högvarv.
Så mycket har hänt i livet det senaste året,sådant som jag inte alls planerat från början.

Om allt hade gått min väg skulle jag snart vara klar med första året i min tilltänkta Teologiutbildning...
Så långt kom jag ju inte....Högskolan ville inte ha in en 54 åring som inte hade gått Gymnasiet på 70 talet.Det har ett så stort värde inför ansökan,mycket större än 40 års arbetslivserfarenhet.
Nåja...de måste ju ha regler och bestämmelser för att ha en ordning.
Vem som helst kan ju inte plugga på Högskola:)

Så livet fick en helt annan vändning igen.
Där stod jag så.Boende i en liten 1:a.ingen bil.inga skulder:)
Lite sparpengar på kontot istället.

Hade särbo som funnits vid min sida ett tag.
Funderade...pratade...funderade lite till och tog så steget till samboskap och stora drömmar och planer om hus och allt möjligt.
Någonstans längs vägen började det knaka rejält....oroväckande!

Till sist rasade hela planen ,drömmen och den gemensamma framtiden samman...jag flydde som ett skrämt rådjur från allt.
Såg till att få ett totalt slut på livet tillsammans med den människa som jag trodde så mycket om.
Vilket visade sig vara en hägring.

Jag är i denna stund så glad över att detta hände innan vi hade trasslat in oss i varandras ekonomi och gemensam skuldbörda.

Det mesta börjar vara bearbetat.
Känslorna,kärleken släckt för gott.
Jag vill inte ha någonting med denne man att göra mera i mitt liv.
Det tillför mig inget av värde.
Inget annat än ångest,känsla av värdelöshet och litenhet.
Allt detta kan stanna hos honom och i hans värld,jag vill inte ha en promilles del av det ens.
Punkt Slut!

Nu bor jag i min egna husvagn.
Utanför står min egna bil:)
Jag har min familj,mina döttrar och svärsöner,barnbarn,djur och vänner.
Jag har ett arbete jag älskar.

Jag har en lägenhet som jag kommer att flytta till efter semestern i Augusti.
Egen plats för bilen.
En plats för husvagnen på en camping nära min bostad och en fin,torr vinteruppställning.

Snart skall jag springa mina lopp
Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon.
Semester i en månad på Öland i min husvagn och Titti katt med.

Sedan en bonus på allt detta.
A i Borgholm:) som jag kommer att träffa för första gången om en vecka.
Vi pratar,pratar och pratar:)
Massor om precis allt!
Säger inget mer nu...vi får se!
Vi har alldeles nyligen lärt känna varandra...så nytt!

Så visst rullar livet på...
Gäller att hänga med:)
Gillar läget skarpt,riktigt skarpt:)

Av Sirpa - 2 maj 2014 18:43

Hyreslägenheten i Kungsör som jag ville ha,blev ju min i Måndags.
Nu har jag även skrivit på kontraktet.

Åker via Kungsör till och från arbetet varje dag och det känns mer och mer som rätt val av bostadsort:)

Utanför Kungsör möts man av fina,värdiga bilder:)

Jag tycker att det känns välkomnande och se dessa.

Imorse var jag på väg så tidigt till arbetet att jag lyckades fånga soluppgången.
Stannade på bron på vägen mot Köping och fotograferade,så vackert:)

Vattnet alldeles spegelblankt,alldeles tyst och stilla.
Morgonens tidiga timma andades frid.

Fortsatte så min färd och kunde bara inte låta bli att fånga solens skönhet i spegelbilder

Älskar dessa stilla mornar!

Kommer att uppleva många sådana även när jag flyttat till Kungsör.Det blir efter semestern i Augusti

Av Sirpa - 1 maj 2014 20:26

Började min lediga dag med att sova ut.Så skönt att vakna med känslan av att vara ledig.

Tog mitt kaffe i bädden.Sms pratade lite med min nyfunna vän neråt landet,på min favoritö:)
Han gör mig glad:)

Gick så upp efter en timme ungefär,till Titti katts förtret...hon trodde att morsan skulle ligga kvar i sängen hela dagen hos henne.

Hon kan inte förstå hur jag frivilligt vill ut och springa mig svettig i den hemska blåsten som härjade utanför husvagnen.
Hon såg ut med loj blick

Tog på mig mina nya härliga löparskor.Ska börja vänja fötterna försiktigt vid dem.

Dom sitter som gjutna på mina fötter.

Körde uppvärmningen med dem på och bytte sedan till mina gamla för att köra intervallpasset.
Blåste hårt och kallt.
Det tar fruktansvärt på mig under träningen.

Stretch och dusch innan mycket sen frukost i förtältet.
Där var det +23 fast det blåste kallt ute.

Sedan var det dags att laga till mängder med Lasagne till min äldsta dotters födelsedagsfest på Lördag.
Det blev nog 40 portioner.

Resten av dagen ägnade jag åt att sortera barnkläder.
Dotterns projekt där hon och ett gäng andra mammor hjälper behövande familjer i Eskilstuna.

Roligt att kunna hjälpa henne.

Hade så ett mycket trevligt,givande telefonsamtal med min vän :)
Vi skall ses om en dryg vecka,när jag skall ner till Öland.

Resten av kvällen tillbringade jag framför tv:n i husvagnen.Vinden hade lagt sig och det var en vacker kväll.
Grannkatten klättrade upp på taket på drängstugan som står bakom min husvagn.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards