Direktlänk till inlägg 3 juli 2017

Flygvapenmuseet

Av Sirpa - 3 juli 2017 01:11

I Fredags lämnade vi Gränna bakom oss efter att ha inhandlat gottisar och andra kul grejer från en polkagrisbutik

Tog en promenad nere vid färjan till Visingsö innan vi åkte vidare mot Linköping och Flygvapenmuseet.

Sambon hade varit där tidigare men aldrig under lugna förhållanden.
Antingen som bussförare med grupper eller med sällskap som inte varit intresserad alls.

Nu var det med mig och jag tyckte att allt var faschinerande.
Se dessa gamla flygmaskiner och studera deras konstruktion så nära.
Så oerhört fina exemplar som samlats på ett ställe

Vi tog foton i mängd

Min käresta fick berätta för mig om de olika skönheterna och jag lyssnade med stort intresse.
Så kul att se utvecklingen genom tiderna och min hjärna var inne i tankarna över hur de som konstruerat flygmaskinerna tänkt på sin tid.
Hur smarta lösningar som gjorts och likaså hur de haft förmågan att klura ut allt.
Enorma tyngder som de lyckats få upp i luften och dessutom använts till att frakta mängder med stridsmedel

Nu är ju inte jag någon vän av krig och dess historia men i detta kan jag inte låta bli att förundras över all kunskap och vetgirighet som låg bakom allt jag besåg där under timmarna vi gick runt.

De hade en utställning av den nedskjutna DC 3:an från 1952 som bärgades så sent som 2004
Vi såg en film som visades med all den information som kommit fram om händelsen och vad det ledde till
Fruar till de omkomna berättade om sin situation och hur deras ovisshet påverkat hela deras liv....
Allt var oerhört gripande och jag blev illa berörd av hur människor hanteras av myndigheter och landets ledning.

Så ser det ju ut även idag
Den lilla människan har inget värde

Vi åt en jättegod lunch på restaurangen
Vildsvinswallenbergare med hemgjort potatismos och lingon
Delikat!
Totalt var vi på museet från 11.30-16.00
Båda var vi trötta och fyllda av information och fantastiska intryck, efter detta besök

Helt klart vill jag dit igen någon gång
Så välgjort allting och intressant
Ljussättningen så igenomtänkt
Toppen!
Att rekommendera


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18
19
20
21
22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards