Direktlänk till inlägg 17 juli 2018

Datorn gick varm

Av Sirpa - 17 juli 2018 21:54

Vaknade jättetidigt imorse av att jag hostade. Det höll i sig ett bra tag.
Var upp och drack vatten, hostade ur mig det som var på väg upp från luftvägarna.
Gjorde ont att hosta.

Somnade om så småningom och sov i en dryg timme. Sedan var det full sol in i mitt sovrum.
Det var bara att gå upp.
Trött och seg efter alldeles för få timmar av sömn.

Gick ut till hönsen och öppnade åt dem.
Sedan på med kaffe men innan det en skön dusch.
Satt ute och åt macka och åt macka.

Sedan full fart igång med datorn.
Jobba, jobba, jobba fast det var min lediga dag.

Mot eftermiddan ville inte datorn mera.
Det var +32 ute och hemskt varmt inne.
Säkert uppåt 40 grader inne.
Så jobbigt.
Tvätta två maskiner och hängde upp.
Torra på nolltid.
Passar på och tvättar upp åt familjen det som ligger i tvättkorgarna.

Blir lite bättre luft inne med fukten från det nytvättade.

Åt en sallad till lunchen.
Tog med salladsblad till hönsen.
Klipper klöver åt dem och ger som de får picka omkring med.
Det är ju så torrt att inget växer i deras hägn.

Datorn ville inte fungera ordentligt utan stängde ner sig.
Så jag gav upp efter 7 timmars jobb.
Detta var ju dessutom min lediga dag.
Hann med en hel del ändå.

Kärestan lät meddela att han fått värmeslag.
Virrig, utslagen, matt, yr och jättekonstig.
Började i körningen från Arlanda med solen rakt emot på hela kroppen.
Helt olidligt!
Det blir så varmt att vi bränner oss på de mörka byxorna.

Han satt i bilen med Ac på i 5 minuter innan han kunde ta sig hem.
Där kräktes han.
Han gav sig själv en lång kall dusch som fick knoppen att klarna lite iallafall.
Drack lite och åt smörgås.
Kräktes upp det också efter en stund.

Känner igen detta så väl från de gånger jag fått värmeslag.
Det är otäckt.
Han somnade en stund och kunde sedan få i sig lite vätska.
Tur han är ledig från jobb imorgon och kan vila ut.

Jag har själv haft riktigt tufft med värmen idag. Svettats konstant och suttit säkert 6-7 gånger i barnbarnets pool.
Lagt mig ner och bara låtit vattnet svalka ner överhettningen.
Så varmt inne i huset också.
Det har även blåst rejält och ändå så varmt.

Nu är det kväll och jag är medtagen.
Hostar massor och rösten är obefintlig.
Jobbigt att prata i telefon.
Dottern ringde och jag pratade inte mycket.
Sparar på stämbanden.

Har satt ut lite fat och burkar med vatten åt fåglar, småkryp och alla som behöver få dricka.
Getingar kom fram till mig och såg på mig helt urschasade. Loja och sega.
Hällde vatten på plattorna vid uteplatsen och de samlades för att dricka.
Stackarna.
Sedan flög de iväg igen efter en stund.

Jag hoppas fler människor tänker på djuren nu i torkan.
De behöver hjälp.
Finns ju inget vatten nånstans.

Sitter ute nu och det är behagligt.
Ska snart ta hand om hönsen.
Kolla mat och vatten.
Deras mående, stänga luckan ut och samla in äggen.

Sedan ska jag göra kväller.
Hoppas jag får sova denna natt.
Blir så slut av att inte få återhämtning.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards