Alla inlägg under augusti 2019

Av Sirpa - 9 augusti 2019 16:20

Efter en lång natt med god sömn och återhämtning efter den jobbiga värken jag drogs med i ryggen igår och dagen innan så vaknade jag ganska pigg och ryggen kändes så mycket bättre.

Gick upp redan vid 6 tiden fast det var ledig dag. Skönt att bara fixa kaffe, ge Nova frukost och krypa ner i bädden igen

Hade inga planer på att göra annat än att hämta ett paket som kom från Apotea.
Den hade av nån underlig anledning hamnat hos Gideonsbergs kiosken.
Fast jag valde vår Kvartersbutik.
Nåja, det gjorde mig inget. Blev bara förvånad.

Käkade frukost och åkte sedan iväg.
Hämtade paketet hos en mycket trevlig kioskägare. Vi pratade lite bussjobb och han var så faschinerad över alla bokstäver i mitt körkort.
Åkte sedan till Lidl och handlade lite.
Pratade med äldsta dottern i telefon.

Körde sesan via Skultuna till Ramnäs och fixade yngsta dotterns blommor och fiskar.
Köpte med lite mat dit då de snart kommer hem när lillan börjar skolan.
De ska inte komma till ett tomt kylskåp.

Åkte sedan bort till vägen mot Skinnskatteberg och in på den gamla vägen där barnen och jag ofta var och plockade svamp och bär, när de var små.
Nu är allt kalhygge och vägar igenvuxna så de inte ens syns.

Mycket gamla minnen kom till ytan där jag gick en stund i skogen. Så mycket nu min ryggmuskel klarade.
Barnen hade mycket skoj i skogen.
Busade och lekte och sedan hade vi picnic på en filt.
De lekte och jag plockade bär och svamp.
Vi fick mycket frisk luft det såg jag till.
Viktigt att vara ute i naturen.

Glömde mobilen i dotterns lägenhet så det var bara att åka tillbaka och hämta den.
Köpte några kilo kaffe på Netto innan jag åkte hemåt igen.
Var hungrig och trött vid det laget.

Hem, åt lite och sov en stund på soffan
Fortsatte sedan att plantera om Ormbunkar i större krukor.
Det regnade en stund.

Har inte mått så bra i själen idag.
Känner mig trött, rastlös och ganska uttråkad av körningarna jag nu har på Eckerö.
De kommer för ofta. Två tre gånger i veckan
Jag vill göra nåt annat också.

Dessutom känns det i min själ att det är dags för semester snart.
Ta med Nova och åka hemifrån ett tag.
Ännu är det en månad tills det är dags att fara ut med husbilen jag hyrt.

Slöar i soffan nu och äter onyttigt.
Upp tidigt imorgon för ännu mera Eckerökörning

Av Sirpa - 8 augusti 2019 12:26

Fick ju igår en sträckning i en ryggmuskel när jag klädde på mig på morgonen.
Ryggen har ju varit bråkig och konstig ända sesan jag fick lov att slita med alla resenärers bagage då vi körde tågersättning mellan Bålsta och Cityterminalen.

Blytunga väskor som jag ensam fick lasta in och ur för 75 resenärer i dubbeldäckaren.
Sedan dess har ryggen betett sig märkligt och igår skedde då detta till sist.

Har haft rejält ont sedan dess och gått helt på värktabletter för att kunna existera.

Sov bra hela natten dåjag tog en rejäl dos smärtlindring innan läggdags.
Vaknade stel som en pinne i ryggen.
Fick sakta fart på den och kpm igång bra.
Men det går inte att lyfta nåt tyngre eller vrida ryggen.

Har dubbleringstur på Eckerökörning idag.
Började i Västerås att plocka och vidare sedan Enköping och Örsundsbro.
Typiskt nog just idag var det med rullstol och rollator.
Turligt nog hade de båda med hjälpredor som lyfte och fixade då jag inte klarade det.

Hade 47 i resenärer i min buss.
Jag förklarade i micken att jag har ont i ryggen så jag inte fixar att röra mig så snabbt och inte kan lyfta tungt.
Många tackade för att jag informerade.

Hann ju uppfatta i Enköping hur irriterade ett par blev då jag inte kom ut snabbt nog för att öppna bagageluckan, enligt deras tycke.
Det är så uppstressat allt i dagens liv att inget får komma i vägen.

Jag vill jobba för det är heller inte bra att bli helt stilla. Det behöver röras på muskeln så blodflödet hålls igång och det läker.

Känns knäppt då jag inte brukar ha ryggproblem men den fick väl nog av allt slit den tvingades utstå under 14 dagar.

Nu under väntetiden i Grisslehamn är jag i stugan vi förare får vara i när vi inte får hytt på båten.
Bytte om och kröp ner under varm filt och sov en stund.
Blir trött av värken och pareringen för att skydda ryggen

Bestämde mig också igår kväll att jag ska lyssna bättre på min kropp.
Öka på träningen för att få mina muskler starkare så jag inte åker på skador i jobbet.
Dra in på onyttig mat och få bättre ordning på min vikt och aktivera musklererna så de pallar bättre.

Allt hänger ju ihop.
Mat, träning och den viktiga sömnen och återhämtningen

Känner också nu när det börjar bli rårare och svalare att mina leder smärtar.
Bara det är en signal att jag måste göra något.
Vet att för mycket sockerintag förstör ledernas funktion.

Ryggen behöver först läka i den skadade muskeln och sedan måste jag köra de övningar som jag alltid har gjort.
Fullt medveten om detta.
Jag blir ju inte yngre och tror knappast att jobbet blir lättare.

Folk kräver mer och mer att vi förare tar hand om deras tunga bagage.
Just för att de själva tycker att den är för tung att hantera.






Av Sirpa - 7 augusti 2019 10:52

Den här morgonen när jag klädde mig på hotellet i Nyköping så gjorde det plötsligt fruktansvärt ont på höger sida.
Det högg till så jag tappade andan och kunde sedan inte göra någonting utan att det smärtade.

Väntade på att det skulle gå över men det hände inte. Smärtan fortsatte och jag lade mig ner i sängen för att sträcka ut kroppen.
Det spände och stramade på högersidan, alldeles nedanför revbenen.

Min dotter masserade på stället det gjorde ont och det hjälpte lite.
Misstänkte att det var kramp i en muskel.

Tog smärtstillande tabletter och vi gick ner för att äta frukost.
Rörelserna där fick det att göra ännu ondare.

Efter frukost fick det bli vila på rummet och ännu mera smärtlindring.
Det måste vara en muskelsträckning jag fick.

Snart ska vi checka ut från hotellet och åka hemåt.
Tänkte besöka nåt loppis och kanske bada på nån strand längs färd.

Just nu har jag ont och det är stelt men jag klarar hantera det.
Tack vare Ipren.

Av Sirpa - 7 augusti 2019 06:32

Slottet i Nyköping fick ett besök av mitt nyfikna barnbarn som älskar historia.
Hans mamma och jag var också med.

Vi vandrade rum efter rum och klättrade i trappor.
Läste om fängelsehålor och provade rustningshjälmar.
Klappade jätteråtta som var en symbol för den tid då Digerdöden tog många människors liv.

Kul att barn fick prova vissa saker och röra vid en del grejor.
Inte så kul för dem att bara titta utan också få känna hur det var på den tiden, för flera hundra år sedan.

Innan vi besökte slottet så intog vi en god lunch på Tovastugan.
Satt ute och åt under ett stort parasoll och hade det gott
Jättehungriga då vi redan varit igång många timmar.

Slottet är värt ett besök helt klart.

Av Sirpa - 7 augusti 2019 06:22

Igår Tisdag vaknade jag tidigt och gjorde iordning hemma för att åka iväg ett dygn.

Var sedan till Maxi Hälla och handlade inför kommande veckor.
Dessutom ville jag ha med gottit till den kortare resa som låg framför.
Kunde köpa hem extra med mat till Nova då hennes mat var till bättre pris.

Fyndade lite kläder på Maxi också som var nedsatta med 50%

Kom hem och packade det sista.
Pussade Nova hejdå och bar ner väska och kassar till bilen.
Åkte till Eskilstuna för att där mötas upp av dotter och barnbarn

Vi packade in oss i deras bil och åkte iväg.
Stannade till vid Finska Hembageriet utanför Etuna och köpte bröd jag ska ha med till mamma sedan.

Åkte till Nyköping och Scandic hotell
Checkade in i ett jättefint stort rum som vi blev uppgraderade till.
Detta rum kostar oss ingenting då vi bokat det med de Scandicpoäng jag har
20000 poäng fick vi rummet för.
Bra att använda poängen innan de fryser inne.

Hotellet är nyrenoverat och jättetrevligt.
Fräscht stort rum med dubbelsäng och två extrasängar infällda i väggen.

Barnbarnet jätteglad över sin säng högt uppe. Vi installerade oss i rummet innan vi gick ut på stan för att besöka Nyköpingshus.
Det besöket får bli ett eget inlägg.

Vi återkom till hotellet senare och satte oss för att fika ute vid mysiga sittgrupper.
Barnbarnet blev bjuden på glass i receptionen
Vi hade med kaffe från Coffehouse och dottern bjöd på finska hallonmunkar från bageriet vi besökt tidigare

Blev bortkörda utifrån av regn
Tittade in i Relaxen för att sedan gå till rummet för att hämta badkläder.
Bytte om och kröp ner i jacuzzin som bjöd på avkoppling i det varma vattnet.
Nästan för varmt.

Barnbarnet trivdes.
Vi kände att det var väldigt mycket klor i vattnet så han fick lov att vara försiktig.
Inga kallsupar.
Satt en kort stund i bastun med utsikt från fönstret ner på stan.

Dusch, ombyte och en stunds vila på rummet innan det var dags för middag på hotellet.
Åt gott i den trivsamma miljön
Även där nyrenoverat och fräscht.

En nypa luft innan vi softade ner på rummet efter dagens äventyr.
Både dottern och jag väldigt trötta.
Lite för mycket vandring ute i värmen.
Dottern är heller inte i form för några långa dagar. Hon kämpar med sin ork i övrigt redan sen en tid tillbaka.
Denna dag kostade på mycket för henne.


Av Sirpa - 6 augusti 2019 22:05

Dessa vackra Näckrosor växer i en damm i Nyköping. Vid Nyköpingshus.

Tre olika färger och jättestora.

Av Sirpa - 6 augusti 2019 06:11

Såg på ett program på tv igår om människors alkoholvanor och dess verkningar.

Hur mycket skada allt detta sommarsupande ställer till.
Hur många barn är det som far illa där föräldrarna super.

Det är 30-40 tusen människor i vårt land som varje sommar utvecklar alkoholism genom sitt intag av alkohol under ledighet och semester.

Fruktansvärt skrämmande siffror.
Vad kostar inte detta vårt samhälle. Den vård som behövs både när det dricks och när människor behöver hjälp för att komma ur ett beroende.

Alkoholen styr så oerhört mycket av människans liv genom vara ett legalt sätt att koppla av
Det går liksom inte att bara vara ledig och sig själv, utan det måste till droger för att få fram avslappning och känslan av att ha roligt. Dricka alkohol skapar gemenskap.

Jag ser ju själv hurdana mängder det köps in för att konsumeras.
Det är inte bara några burkar öl utan det är plattvis som verkar gå åt på bara nån vecka.

Har vårt klimat i landet blivit så hårt att vi måste fly från vardagen in i en berusning för att känna glädje och lycka??

Jag har själv provat på detta med att använda alkoholen som en tillflykt och det är ingen bra lösning på problem.
Dagen efter känns problemen bara ännu större.
Då är det tusen gånger bättre att axla sina problem och finna lösningar istället för att fly in i ett rus.

Jag slutade själv helt med alkohol för snart 10 år sedan och det är jag så glad över.
Bär mitt liv utan flykt och skulle inte kunna tänka mig att dricka det minsta.
Vore skrämmande och känna hur kroppen reagerar när det kommer ner alkohol.

Att varken dricka eller röka ger kroppen en större chans att leva sunt och hälsosamt.

Vill jag känna smaken av öl tex så finns det fantastiskt bra alkoholfria alternativ.
Likaså vin.
Kan ta en alkoholfri Mariestad till en god maträtt en gång i halvåret.

Jag fick höra i förra veckan att jag är Konstig som inte brukar alkohol.

Jag behöver inte alkohol för att leva ett fullvärdigt liv.

Av Sirpa - 6 augusti 2019 05:42

Jag älskar mina blommor som nu vistas på balkongen under sommarhalvåret.

Pelargonier, Dracena, Murgröna, Benjaminficus, Bladkaktusar och Ormbunke.
Grönskande och frodiga växer de så jag har nu börjat plantera om dem då krukorna är fulla med rötter.

Tanken är att allt sedan ska flytta in när den kalla hösten kommer och överleva inne i värmen från elementen och den torra inomhusluften. Chanserna blir ju större om de får ordentlig jord och utrymme att växa.

Denna vistelse på balkongen över sommaren ger sådan kraft åt växterna att de frodas enormt.



Brukar också klippa ner Murgrönans långa förgreningar och låta dem stå i vatten och få rötter.
Planterar sedan nya till kommande säsong.
Har nu ett helt gäng på gång i en vas.

Murgrönan växer ju vilt på många håll i vårt avlånga land.
Ser bla på Öland där den klättrar längs träden.

Ormbunken är en storfavorit hos mig också.
Både i vilt tillstånd och hemma i kruka.
Den är svår under mörka årstiden då den kräver mycket ljus.

Har nu fyra stycken som jag skall försöka övervintra hemma.
Min lägenhet är ju väldigt ljus med fönster åt tre håll så det kan lyckas.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21
22
23 24 25
26
27
28 29 30
31
<<< Augusti 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards