Alla inlägg under mars 2022

Av Sirpa - 22 mars 2022 08:57

Nu fick jag äntligen möjlighet och tid till att prova Vedklyven jag köpte på senhösten.
Den är verkligen bra.
Det enda som inte fungerar att klyva är dom allra tjockaste kubbarna men det får jag lösa på någ annat vis.

Provade klyven igår och det blev en liten trave ved innan jag var tvungen att sluta.
Orken är inte riktigt på topp ännu så jag valde att spara på det till arbetsdagen idag.

Ska låna en lite större slägga så det blir större kraft bakom slagen.

Av Sirpa - 21 mars 2022 04:06

Gick upp vid 7 tiden på Söndagsmorgonen. Hade sovit oroligt och förstod inte riktigt varför.
Planen var när jag lade mig Lördag kväll att jag skulle upp tidigt och ta mig en rejäl promenad innan frukost.

Låg vaken på natten och läste min bok och drömde otäcka drömmar när väl sömnen infann sig.
Det är nästan alltid drömmar där jag är jagad eller att jag letar efter hjälp att få efter att ha gjort mig illa.

Tog en dusch efter att ha laddat bryggaren först. Så gott med morgonens första kopp kaffe.
Packade det som inte längre behövdes för kvarvarande vistelse och ställde vid dörren.
När håret var något sånär torrt tog jag en kortare promenad och gick sedan till frukosten.
Kollegan var redan på plats och jobbarklädd. Han skulle iväg om en timme för att hämta sina gäster.

När jag ätit klart och vi sagt hejdå och bytt mobilnummer så hämtade jag grejer och gick till min buss.
Startade upp den för att putsa lite rutor och fixa allt klart, lastade in mina grejer.
Telefon ringde och det var chefen som behövde mitt godkännande för att ge mitt mobilnummer till mina gäster som hört av sig till henne.
Det var ok.

Efter en stund när jag var på väg tillbaka till boendet så ringer gästerna och vill ha mig på plats vid hotellet snarast för att köras till Högfjällshotellet för snöscotersafari.
Först skulle alla deras saker lastas.

Det blev något körigt för mig.
Gick smabbt i ishalkan till boendet.
Rafsade ihop det sista, checkade ut och skyndade mig till bussen.
Startade upp, lastade in, laddade i Förarkortet, bytte om till uniformen i bussen och var klar med allt detta på 15 minuter.
Bussen stod ju några hundra meter bort och det var halt som sjutton att gå dit.
Hade broddar som tur var med mig.

Genomsvettig styrde jag ut på vägen mot Lindvallen. Jättekö med bilar bortåt därifrån då det var avresedag.
Snabt till hotellet där alla väntade färdiga med skidor och bagage
Lastade in i flygande fläng och kom iväg inom 5 minuter.
Hela jag skakade av stress.

Sedan full fart mot Högfjällshotellet och ner på en infart vid Gammelgården dit de skulle. En guide mötte upp och alla klev ur bussen, utom en som mådde dåligt och ville vara kvar i bussen.

Jag fick backa upp ifrån platsen och ut på vägen. Fanns inte utrymme att vända bussen. Bilar parkerade överallt.
Åkte en bit och vände för att sedan ställa mig på Skidbusshållplatsen.
Färdskrivaren på rast då jag behövde all tid som fanns för hemresan sedan

Då var klockan 11.20 och jag hade lyckats förflytta gästerna i tid till deras äventyr.
Tydligen hade nån transfer dit inte fungerat och då blev jag och min buss den enda lösningen.

Annars skulle jag inte varit framkörd förrän 13.45 vid hotellet enligt körorder.
Beställningskörning i sitt nötskal.
Det är sällan en körorder stämmer
Man måste vara flexibel som chaffis i sådana här körningar.
Allt kan hända och det snabbt.

Jag kunde inte lämna bussen då gästen som mådde dåligt sov.
Plockade med mitt. Kände att jag började bli hungrig när klockan närmade sig 12.30
Jag hann ju inte få i mig någon lunch som jag hade planerat innan hemresan.
Tog en banan som jag turligt nog hade med mig.

Gästerna anlände tidigare än beräknat och vi kunde börja hemfärden i god tid
Stopp vid en Icabutik vid Lindvallens rondell. Gästerna behövde handla lite vatten.
Sedan hemfärd som rullade på i ett lugnt tempo då det var köigt.
Det värsta hade släppt men mycket trafik var på väg bortåt ändå.

Kände mig lite jagad då tiden rann iväg.
Det var inget stopp inplanerat för att jag skulle få 45 minuter men jag varnade mina gäster att det kunde bli så. Körtiden är så knapp mellan Sälen och Västerås.
Hade ett avsläpp i Fagersta och ett i Surahammar.
Det tog extra av min körtid att vika av för avsläppet i Sura.

Pinnade på och hade 7 minuter körtid kvar när vi lastade av på Fiskartorget.
Det var bara att ställa Färdskrivaren på rast och gilla läget.
Jag var jättehungrig vid det laget.
Hittade en måltidsersättning som jag har med i reserv för just såna här händelser.

Den stillade magens knorrande för stunden. Plockade med mitt eget bagage och bytte om till städvänliga kläder.
När 45 minuter gått rullade jag och bussen vidare till depån i Hallstahammar.
Tankade HVO och Adblue. Kastade sopor i containern. Körde in i tvätthallen och tömde toa, fyllde toakem.
Dammsög bussen noga. Städa toan.
Checkade alla klaffbord. Putsade fläckiga rutor. Rätade till gardiner.
Sist av allt tvättade jag bussen riktigt noga.
Den är ju så ny och fin att det är en fröjd att hålla efter noga så den håller sig fräsch.

Genomsvettig, trött och hungrig som en varg lastade jag mitt bagage i min bil.
Parkerade bussen, tackade den för resan och låste tvätthall, stängde allt, släckte och larmade.
Rullade sedan hemåt då klockan var 20.30 Hade en rungande huvudvärk vid det laget.
Körde försiktigt hemåt.
Landade hemma 21.15 Såg till att få i mig något att äta efter ombyte.
Packade upp lite innan jag måste ge upp dagen och komma isäng.
Då var klockan 22. 30 och jag var helt slut.

Vilken dag!
Började lugnt och blev sedan en rivstart.

Fantastiskt fint väder hela dagen.
Blå himmel och strålande sol.
Jättegoa gäster som beklagade att jag måste ryckas iväg så brutalt utöver ursprungsplanering.

Vad gör vi inte för gästerna.
Jag fick mycket beröm för trygg och behaglig körning.


Av Sirpa - 19 mars 2022 22:53

Lördag morgon blev en riktigt skön morgon då jag snörade på mig träningsskorna och broddar för att ge mig ut i ishalka och packad snö.

Gick först bort förbi bussarna som stod och sov. Vidare längs den isiga vägen bort till Vasaloppsstarten.

Solen var på väg upp över trädtopparna och det blåste lite kyligt, några minusgrader.

Riktigt skönt och intressant att se hur det ser ut vid starten till det stora loppet som för inte så länge sedan åktes härifrån.
Flaggorna vajade och det låg små nummerlappar i snön som trillat av skidor.

Gick vid sidan av spåren som hade börjat töa ihop då solen värmde på bra under dagarna nu.

Gick förbi den plats där vi hade bussarna stå i långa rader för några år sedan då vi var 4 bussar från Björks Buss som körde Vasaloppsåkare från Mora hit till Sälen till starten av loppet.
Vi bodde då i en iskall baracklänga i Orsa.

Gick tillbaka mot Mannflogården och uppför backen där skidpåret kom ner och skogen tog vid.
Längs Vasaloppsleden.
Gick in i skogen och såg en porlande vårbäck och Domherrar bland träden

Solen hade gått upp och det var jättefint.

Med drygt 3 km i benen återvände jag till väntande frukostbuffe.

Så skönt att ha tid och ork att komma igång med mina promenader igen som jag saknat väldigt under jobbet i norr.

Tog några timmar senare en promenad till på ett par kilometer.
Då var det strålande sol.
Åter tillbaka blev det lunch på verandan utanför mitt boende.
Satt där i solen med kortärmat, det var så varmt

Av Sirpa - 18 mars 2022 19:59

Njuter av att bara vara.
Har idag varit en sväng in till Sälen med en ny kollega som bor här på samma ställe som jag medans hans gäster åker skidor precis som mina.
Från Vadstena Buss.

Vi åkte in i hans buss för att handla lite och sedan fick vi lov att flytta bådas bussar från parkeringen vid Vasaloppsstarten en bit längre in då det är såpass varmt att underlaget började tina upp, med risk att vi kunde fastna med bussarna i det mjuka.
Nu står båda på en grusyta i trygghet.

Efter den svängen fixade jag lite mat och lade mig sedan för att vila.
Somnade, vaknade till och somnade om.
Så grymt skönt att bara slappna av och tillåta mig vila och sova precis hur jag vill och känner för.

Solen strålade ute och jag satt ett tag med fönstret öppet ut mot uteplatsen utanför mitt boende.
Kollegan satt därute och njöt av solvärmen. Jag kände inte för att gå ut.

Tog en lång och skön dusch.
Såg mycket på tv under den här dagen.
Jag är ju ingen tvtittare men nu stod den på med låg volym.
Mycket handlade om kriget.

Tände några värmeljus jag hade med mig när det började skymma.
Har lagt upp äpplen, bananer, rostade kikärtor och vindruvor för att ha och mumsa på under min tid här.


Har nu bäddat ner mig i den breda sängen. Rätt hård madrass men det funkar de tre nätter jag sover här innan hemfärd.

Klockan är inte mycket men jag känner att jag lätt kan sova om en stund.

Det här är så bra att jag fick dessa två dagar på ett så lugnt och mysigt ställe i jobbet.
Återhämtningen är verkligen nödvändig och jag hoppas på att min ork nu kommer att hinna komma tillbaka tills jag ska jobba för fullt igen.

Har fått åtminstone två beställningskörningar nästa vecka. Blir säkert mera.

Imorgon serveras frukosten från klockan 8 så om jag vaknar tidigt så tänkte jag ta en morgonpromenad innan.

Av Sirpa - 18 mars 2022 16:41

Tog lite foton av boendet jag nu har över helgen medans mina gäster åker skidor och roar sig här i Sälen.

Mannflogården som drivs och ägs av en jättetrevlig man som verkligen är serviceminded ut i fingerspetsarna.

I boendet ingår frukost.
Jättefint litet frukostrum som innehåller 9-10 bord.
Jättegod fräsch frukostbuffe.
Ska ta foton där imorgon. Tänkte inte på det imorse.

Fotona är från mitt boende

Jag ville gärna ha med pentry för att kunna ha självhushåll.
Det fick jag.

Utanför fönstret är det en uteplats med bord och stolar. Där är det skönt när solen är framme.

Av Sirpa - 18 mars 2022 16:32

Min första arbetsdag sen jag lämnade Åre och kom hem.

Hämtade bussen i Hallstahammar och gästerna i Västerås.
Lämnade Västerås 18.20 och åkte mot Sälen.
Rullade på fint ända till straxt efter Ludvika då det började regna
Regnet tilltog och det i kombination med mörkret gjorde körningen besvärligare
En hel del trafik som sinkade mig.

Sedan övergick regnet i snöblask för att till sist helt i snö.
Kom fram till Lindvallen i Sälen där gästerna skulle bo vid 22.35 tiden
Min färdskrivare blinkade för rast så det var bara för mig att köra en bit till ett ställe där jag kunde parkera.
Med 3 minuter kvar av körtiden ställde jag mig på 45 minuters rast.
Hade inget annat val.

Körde sedan trött och i stort behov av att få komma till nattro till mitt boende.
Parkerade bussen och bubbade mitt bagage till boendet.

Anlände så till ett jättemysigt boende mitt i natten.

Packade upp. Tog mig lite fika och sesan sängen.
Klockan var nog 1 innan jag somnade.
Tyst och lugnt ställe.
Jätteskönt!

Så härligt att få köra beställning.

Av Sirpa - 17 mars 2022 12:49

Det har ju varit lite många projekt nu sen jag jom hem från säsongsjobbet i norr.
Nödvändiga, kostsamma och energikrävande saker som måste ordnas.
Nu senast idag var jag iväg och fick en gasolflaska utbytt till en fylld
Det var inte så bara...
Macken i Torshälla tog inte emot den sorten.
For in till stan efter inrådan av min bästis att byta in hos Barkmans.
Där finns en smidig automat där man byter ut till full gasflaska och betalar med kort.

Jo tjena! Den vägrade godkänna min gasflaska. Ringde bästisen och han hänvisade till en manuell hantering inne på området.
Åkte dit och allt fixade sig till det bästa.
Det var tydligen en flasksort jag hade som brukar krångla i automaten.
Nu fick jag en som kommer fungera hädanefter.

Pjuh! Där rök det både tid och orka att fixa detta innan jag ska iväg på jobb i fyra dagar.
Gasolen är till husvagnen ifall att strömmen går. Jag vill att tjejerna är trygga härhemma när jag åker iväg.

Åkte sedan och besiktade min bil. Det var också viktigt då besiktningstiden går ut sista Mars.

Det gick klockrent!
Fanns absolut ingenting att anmärka på min lilla pärla.
Himmel vilken lättnad.
Jag var inställd på att det säkert är något som jag måste åtgärda inom en månad. Som skulle kosta massor.
Nu kan jag fortsätta hos tandläkaren och få mina tänder fixade ännu mera.
Det finns att göra i min trut.
Grymt skönt att det ges ekonomiskt utrymme till det.

Nu vilar jag en stund innan det är dags att åka till bussdepån för start av fyra dagars jobb.


Av Sirpa - 17 mars 2022 05:58

Efter gårdagens tandläkarbesök som gick jättebra och jag kunde genast äta en sen frukost när jag kom hem vid 9.30 tiden, så var jag tvungen att lägga mig och vila.

Fick med mig en av katterna som kröp tätt intill och vi somnade båda två.
Sov över en timme.
Kände mig tung i kroppen och orkeslös resten av dagen.

Packade lite inför mina kommande jobbdagar som bär av till Sälen.
Kommer att bo på ett litet ställe alldeles nära Vasaloppstarten.

Ringde dit för att höra mig för om bussparkering och hurdana möjligheter det fanns för att värma på medhavd mat. Jag har varken råd eller lust att äta ute.
Frukost ingår men sedan har jag med eget.
Jodå, jag skulle få ett rum med egen liten pentry.
Superperfekt!

Låg sedan och vilade en stund till. Höll på att somna igen. Så förbaskat trött.
Hängde med dottern när hon hämtade lillan från skolan. Vi rastade hund ute i skogen och gick några hundra meter. Jag helt slut efteråt.
Hem och vilade igen och somnade.

Kände mig verkligen som en trött hög med gamla kläder hela dagen. Var hyfsat pigg på morgonen innan tandläkarbesöket. Tog då en dusch och mådde rätt bra.

Lade mig vid 21.30 tiden efter att ha varit och besökt äldsta dotterns familj en stund. Helt orkeslös där också.
Otäckt köra hem den korta biten i tät dimma sedan. Såg ca två billängder framåt. Tur att mittstrecken fanns
Märklig dimma nu i flera dagar ute, även på dagarna. Bakom dimman har det varit molnfritt men solen tar sig inte igenom.
Fuktigt och äckligt. Minusgrader på nätterna.

Den här natten har jag sovit riktigt tungt.
Känt att min katt Nova varit intill mig mest hela natten.
Nu på morgonen känner jag mig mera utvilad än tidigare.

Väldigt gott med morgonkoppen kaffe.
Softar ett tag innan det är dags att köra igång denna första arbetsdag sen jag kom hem från Duved/Åre
Ska packa klart straxt och sedan vid 9 tiden är det dags att besiktiga min bil.
Tyvärr har jag nog nåt fel med bromsarna. Bilen skakar lätt när jag bromsar och då är det bromsskivorna som bråkar.
Får väl se vilken kostnad som ligger framför mig. Det är aldrig någon chans till att kunna ha några pengar undanlagda då det går åt i en ständig ström.
Bilen måste jag ha för att ta mig till jobbet så det är bara att gilla läget.

Måste sedan vara på jobbet i Hallstahammar innan 16 för att göra bussen klar för avfärd. Hämtar gästerna i Västerås för att sedan fara mot Sälen.

Kissen på fotot är Wille som älskar att bli klappad. Han kan verkligen le den katten

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards