Alla inlägg under mars 2022

Av Sirpa - 16 mars 2022 10:45

Det är inte billigt att få tänderna fixade och idag gjorde jag av med 2660:- på att få två tänder lagade samtidigt.

Viktigt att få det gjort och jag har verkligen valt en toppenbra tandläkarmottagning i Torshälla.
Tandvårdshuset.
Min tandläkares mottagning heter Alawini Tandvård AB.
Rekommenderar honom varmt. Likaså sköterskorna som jobbar där. Jättetrevliga och kunniga.

Fin, vänlig och lugn miljö som jag tycker är viktigt.
Nu är ju inte jag alls orolig för besöken då jag har varit mycket hos tandläkare igenom åren.
Men jag kan tänka mig att personer som lider av tandläkarskräck skulle verkligen trivas med den här kliniken

Jag fick nu kostnadsförslag på att fixa krona på två tänder och lite annat.
Tar ställning när jag besiktigat bilen och sett hur mycket jag behöver lägga ut på den innan jag bestämmer mig.

Pengar rinner iväg med rungande fart.
Nu gäller det att jag jobbar så mycket det bara finns tid till.

Har fyra dagars körning inbokad hittills så det finns jobb, det vet jag.

Av Sirpa - 16 mars 2022 02:18

Jag njuter grymt av att vara på hemmaplan igen och av att ha kunnat vara ledig några dagar från jobb, för att hinna återhämta mig hyfsat innan det är dags att köra igång med Beställningskörningar igen.

Jag har dessutom behövt tiden till läkarbesök, tandläkarbesök, bilbesiktning samt att komma iordning hemma igen
Storhandla, tvättade och fixade till mitt sovrum så det bara är att jobba vidare snart igen.
Allt har varit tufft då jag varit så trött och orkeslös. Min ork har dalat kraftigt redan efter lunch. Men har blivit bättre dag för dag. Kom ju hem natten till Söndag så jag har ju inte varit hemma många dagar ännu.

Kör igång med jobb Torsdag
Då bär det iväg på en fyradagars till Sälen med kunder från Västerås
Men den nya härliga Setrabussen som jag körde hockeygrabbar med när jag var hemma i Februari några dagar

Var igår efter läkarbesöket till min "nya" arbetsplats och hämtade mera kläder, pratade jobb och blev så glatt överraskad av att bli så välkomnad.
Det har ju saknats beställningsförare då jag varit däruppe och rattat runt Skidbussarna i Åre.
Nu är jag hemma och kan jobba för fullt igen.
En heltidare som inte har nåt emot att jobba helger

Skönt att komma hem igen och göra det jag verkligen trivs med
Mina döttrar och barnbarn tycker också att det känns tryggt ha mig hemma igen

Ska hälsa på gamla mamma så fort jag får någon tid över och ork som bär.

Fikade med min bästa vän igår en kort stund och det var mysigt.
Nu hinner vi ses oftare och kan ventilera livet som vi båda behöver då och då.
Han är också väldigt trött och sliten efter mycket jobb och sjukdom.

Njuter av att sova i min egen säng, med katterna. Krama mitt barnbarn godmorgon och godnatt. Fixa mat i egna köket. Gå ut och lyssna på fågelsången. Hänga tvätt ute.
Vakna till ljust ute på morgonen. Våren är på väg och med den så mycket fint.

Oron i världen gör att hemmet är så extra värdefullt. Vill ha familjen samlad i trygghet.

Borta bra men hemma bäst

Av Sirpa - 16 mars 2022 01:49

Vi har tyvärr haft besök av Vildsvinen på tomten igen.
De bökade ju upp runt ett äppelträd förra året.
Nu har de inte hunnit ställa till med skad mer än en bit bort på en del som inte hör till det vi hyr.

Igår kväll hörde dottern grymtande utanför så vi for ut med kastrullock och förde ett himla liv
Hörde hur hela flocken for iväg bort över åkern.

Det är så vi får göra. Skrämma bort dom så flocken tröttnar och drar vidare.

Barnbarnet är lite orolig över att gå upp till hönshuset i mörkret nu så det får hon inte göra ensam
Det ska ju inte vara otryggt att bo som vi gör.

Jävla svin att vara såna förstörare.

Av Sirpa - 16 mars 2022 01:41

Har nu varit iväg två dagar i rad till Hjärtmottagningen i Västerås för att först ta prover.
EKG, blodtryck och blodprov under måndagen och igår tisdag besök hos min superbra hjärtläkare Charlotte Hammar.

Ultraljudet var jag till för många veckor sedan.

Hjärtklaffen har hållit sig lugn och inte blivit sämre. Det känns jättebra.
Hjärtat är ju lite förstorat på den sidan jag har läckaget men det är ju fullt naturligt. Den får ju jobba extra hårt.

Likaså ligger blodtrycket fint med den medicindos jag får.
Alla värden bra och EKG visade inget avvikande.
Charlotte lyssnade på hjärtat och konstaterade bara att jag har extraslagen som jag haft i många år.

Så det är bara att tuta och köra efter hjärtbesiktningen.
Återbesök om två år om jag mår bra.
Annars är det bara att kontakta henne om något dyker upp innan.

Vi pratade om min ork som är väldigt dålig just nu och mycket beror på att jag inte haft chansen till återhämtning efter Covid19 som jag hade i November.

Jag berättade om mitt jobb norröver också och hur pass slitigt det var med långa dagar, hårt slit med lastning och lossning, hemlängtan och dålig sömn.
Därav också min orkeslöshet nu.

Jag själv sätter också en hel del på kontot med avsaknad av min träning som kroppen är van vid
Den måste jag få igång igen sakta men säkert.
Nu har jag varken hunnit eller orkat.

Känns bra att ha fått klaffen kollad.
Var lite orolig ett tag när jag blev inkallad på besök hos Charlotte.
Men det ska ju till ett besök med jämna mellanrum för att stämma av.


Av Sirpa - 15 mars 2022 03:55

Jag laddade ju min bil full med allt jag hade med mig till Duved/Åre i Fredags kväll efter jobbet.
På Lördag morgon det sista för att kunna städa ur rummet.

På lunchen packades korgen med färdkost, kaffe i thermosen och in i bilen.
När sista turen var körd och bussen parkerad bytte jag om och startade färden hemåt. Klockan var då 17.15
Med både vemod och enorm lättnad inombords rattade jag min lilla fullastade bil hemåt på torra fina vägbanor hemåt.
Dryga 3 månaders jobb långt hemifrån har satt sina spår i mitt liv och framtidsplaner.

Var framme hemma 01.10 på natten. Hade bara två korta toastopp längs färd.
63 mil under gasfoten.

Var jättetrött men kände att det var nödvändigt att lasta ur bilen då det var minusgrader ute
Hade ju bla 10 krukväxter med mig.
Plockade lite med grejerna innan tandborstning och sängen.

Hela Söndagen gick åt till att bara först hasa omkring som en trött zombie i morgonrock och efter hand komma igång med att packa upp allt
Sortera in, tvätta 2 maskiner. Pausade för fika ute i solen med tjejerna, Ludde och katterna.

Kändes så grymt skönt att vara hemma i det egna igen och jag njöt av att bara stå ute på trappen och andas in lugnet, fågelsången och den kommande våren som känns så tydligt i luften på dagarna när solen värmer.
Hängde tvätt ute i solen.

Mot eftermiddan hade jag kommit hyfsat iordning. Hade lite ork kvar och den fick gå till att färga utväxten i håret och en välbehövlig dusch.
Sen var jag helt slut.
Tjejerna hade plockat fram tacobufferester från dagen innan som smakade ljuvligt.
Kom isäng vid 21 tiden.
Somnade ovaggad. Vaknade bara för toabesök på natten och somnade sedan om.
Den älskade egna sängen gav mig bra sömn.

Måndagen blev fylld av att först åka och handla med dottern efter vi lämnat av lillan på skolan.
Fyllde på förrådet av det vi brukar ha hemma.
Hem och åt en väldigt sen frukost.
En kort vila för att sedan åka till Västerås och Hjärtmottagningen för provtagning.
EKG, blodprov och blodtryck inför läkarbesöket tisdag.

Tänkte hälsa på i Hallsta på jobbet men jag kände mig så fruktansvärt trött och hängig att det fick bli hemresa direkt.
Väl hemma lite lunch i magen och snart kröp jag i nattlinne och morgonrock för att verkligen varva ner för denna dag.

Vila behövs helt klart efter den hektiska period av långa resor och massor av jobb de senaste månaderna.

Jag har ju jobb inplanerat redan hos Västanhede Torsdag- Söndag.
Så inte ligger jag på latsidan direkt.

Ligger nu vaken i natten.
Vaknade vid 2 tiden och hjärnan igång efter att jag drömt otäckt.
Stod ute på verandan en stund i friska luften och bara andades en stund.
Har nu druckit nybryggt gott kaffe.
Känner att det straxt funkar att sova vidare några timmar till.

Jobbar på med att återfå min ork.
Vila, träning och bra mat gäller.
Hitta strukturen hemma i vardagen och komma vidare i arbetslivet är det som gäller.
Just nu är jag väldigt väldigt trött.
För trött för att orka med mer än det jag absolut måste.





Av Sirpa - 12 mars 2022 03:46

Vaknade innan 3 nu på natten/morgonen. Sovit riktigt tungt efter en jobbig arbetsdag.

Väldigt mycket människor på Skidbussarna i dessa dagar då det pågår världscuptävlingar i Åre.
Människor från många länder som bor runt ikring, förutom alla vanliga sportlovsfirare som är här
Den sista veckan av fyra veckor i vårt land av sportlovet.

Utländska fordon som parkerar överallt där det passar dom och det ställer till det för övrig trafik som försöker fungera på den lilla orten.

Jag tvättade min bil på lunchrasten igår och åkte sedan till Restaurang Pigo här i Duved och köpte två presentkort.
Gav som gåva till de två underbara grabbar som jobbar på verkstaden här.
Dessa grabbar har hjälpt mig massor med min buss som levt sitt eget liv stundtals.
Alltid hjälpsamma, trevliga och oerhört kunniga i sitt jobb.
Värda att få veta hur värdefulla de är.

Inget stort belopp men så det räcker till ett gott mål mat nån dag när de känner för att sitta ner och äta i lugn och ro ute.
Pigo har tydligen väldigt bra mat.
Mysig miljö iallafall när jag var in där snabbt och fixa gåvan

Efter lunch hade jag tre grymt intensiva vändor kvar med bussen innan den sedan fick sig städ och tvätt

Körde fram min bil och satte igång att lasta den med mitt bohag.
Fick sedan ställa in den på verkstan i värmen så inte blommorna fryser och mat och annat som inte får stå kallt.
Fick stuva om allt jag lastat så jag får in även madrassen sist av allt.
Ser nu att det är -11 ute så det var ett klokt beslut att ställa bilen inne.
Det är ju helg så inget görs ju på verkstan då.

Tvättade jobbjackan som ska återlämnas till företaget.
Vid det laget var jag så trött efter en lång dags slit med allt att jag fullkomligt stupade isäng efter maten.
Somnade ovaggad kan jag lova!

Nu är det ett halvt dygn kvar lite drygt tills jag packar in det sista i bilen och åker hemåt. Lämnar in lönespec, kodbricka och tankkort.

Känns bra, samtidigt lite vemodigt att lämna mina goa kollegor som jag bott tillsammans med här i huset i 3 månader.
Vi behåller kontakten givetvis.

Jag ska jobba det sista passet först.
Tänkte på min rast fixa kaffe i thermos klart i bilen och få nåt i mig i matväg.
För att sedan vid 17 tiden parkera bussen och komma iväg.
Har ju minst 8 timmars bilfärd framför mig.

Så om jag räknar från nu så är jag nog hemma om 24 timmar i Eskilstuna.


Av Sirpa - 11 mars 2022 02:15

Det har verkligen blivit en vana här i Duved att jag vaknar mitt i natten och är uppe ett par tre timmar.

Vaknade återigen med känslan av att inte få nog med syre att andas.
Öppnade fönstret och släppte in den kalla nattluften.
Känner mig instängd här med dörren stängd och så liten yta.

Ska bli grymt skönt att komma hem till mitt eget hem och fria ytor som är mina, tjejernas och djurens.

Jag bor med goa gubbar här men det är ju inte hemma.

Mitt rum är snart helt nerpackat och står i kassar och kartonger i tvrummet, redo att stuvas in i bilen under fredagen.
Ska bara ta ner gardinerna och fixa det sista på lördag morgon innan jag ska jobba mina sista timmar här.

Tänkte ikväll efter jobbet att jag tvättar min bil och lastar den klar och ställer inne på verkstan i värmen tills jag ska åka på Lördag vid 17.30 tiden.
Har ju en hel del blommor och dom tål ju inte kyla.

Ikväll ska jag tvätta upp jackan jag haft här i jobbet. Den lämnar jag åter så någon annan får en jacka som kommer hit och kör.
Överdragsbyxorna, skjortor, väst och slips har jag redan lämnat.

Den tunna jackan jag haft varje dag på mig den behåller jag. Börjar se använd och lite sliten ut.
Dessutom ett fint minne härifrån.

Igår fick jag frågan från Västanhede som jag kommer köra för hemma, om jag vill ha en körning till Sälen 17-20/3.
Tog den.
Tänkte passa på att bara vara för mig själv helt och hållet medans gänget jag kör dit ägnar sig åt skidåkning.
Jag och bussen kommer bo en bit utanför Sälen.

Som det ser ut nu så får jag den nya Setran som jag hade senast när jag körde Hallsta Hockey till Malung.

Ska bara landa hemma några dagar först, komma iordning, besöka hjärtläkaren, ta prover och sedan också gå till min tandläkare för lagning av två tänder.

Behöver boka tid för besiktning av min lilla bil innan Mars månads slut.

Appropå slut... Så är jag varje kväll helt färdig i orken när jobbet är klart för dagen. Så det blir en tuff resa hem på Lördag.
Jag vet att det inte blir något problem då jag längtar hem så grymt.

Sista långa resan för denna gång.
Dyr resa med rådande bränslepris.

Nu ska jag försöka sova några timmar till. Känner mig trött och behöver verkligen vilan.

Av Sirpa - 9 mars 2022 01:29

En av mina kollegor och numera också vän här i Duved tog med mig på en liten rundtur i Åre med omnejd i Måndags.

Vi hade tidigare pratat om att åka ut så han fick visa mig lite fina delar av stället vi jobbar på just nu under vintersäsong.

Första turen gick till Chokladfabriken i Åre där jag köpte hem lite gottis till mina nära och kära.

For sedan till Copperhill som ligger ovanför Björnen dit vi kör Skidbuss. Vägen till Copperhill är inte kul att köra.
Speciellt hotell som kostat mycket att bygga upp.

Mängder med koppar och sten överallt i bygget. Föll väl inte mig direkt i smaken.
Jag är ju mera för det ljusare och enklare i hotellinredning. Detta kändes mest pråligt och tungt.
Stenen tilltalar mig som finns på många byggnader.

Vi for sedan vidare till Fjällgården och det var mera i min smak.
Mysigare och enklare. Hemtrevligare.

Sedan tog vi en sväng till Ullådalen och några ställen till innan vi stannade vid Tegetoppen i Tegefjäll och kollegan bjöd mig på lunch
Valde Kebabtallrik
Det var länge sedan jag njöt så av mat.
Kände smaken på allting och det var toppen verkligen

Mycket folk där och det kändes att alla trivdes med tillvaron.

For sedan och tömde av återvinning och handlade lite på Ica innan vi for åter till boendet i Duved.

Jag bryggde på starkt gott kaffe och tinade upp en köpt Daimtårta som smakade ljuvligt. Såg på filmer från ställen vi besökt i jobbet i Norge båda två medans vi fikade.

Tack min vän för att du tog sig tiden att visa mig lite av det fina i Åre.
Vädret var ju inte direkt det bästa idag så en hel del vackert låg i regndimma.
Men vi gjorde det bästa av dagen.

Härligt att få med mig något gottigt från Åre till mina älsklingar därhemma.

Nu känns det lättare att jobba dom dagar som är kvar här innan hemresan.

I skrivande stund 4 dagar till

Jag ligger vaken i natten igen efter att ha vaknat med tungt tryck över bröstet
Fick liv att öppna fönstret en stund för att få frisk luft.
Kändes som jag inte kunde andas ordentligt innan. Fick inte luft liksom.

Jag måste verkligen bort härifrån så jag kan leva normalt igen.

Jobbet igår innebar 19 vändor upp till Björnen ifrån Kabinbanan.
19 vändor!!
Jag som ogillar tjatiga enformiga jobb.
Mycket trevliga och rara gäster hela dagen men himmel så tråkigt med samma samma hela tiden
15 minuter åt varje håll.

Samma körning väntar Onsdag också
Sedan tre dagar med min egen runda Duved, Tegefjäll, Kabinbanan.
Lite mera att se och uppleva.

Lördag efter 17 är jag så klar här och åker hemåt med fullt flyttlass.

Fotot är taget igår från byggnaden vid Kabinbanan på min rast. Bussen jag kör och den gråtrista omgivningen som nu är.
Regn, + grader och slask.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards