Alla inlägg under oktober 2022

Av Sirpa - 14 oktober 2022 08:27

Snabba ryck i jobbet.

Efter ledig dag hemma var det dags att köra igång jobbet igen
Lämnade hemmet vid 9 tiden igår Torsdag.
Packning instuvad i bilen för resa i 4 dagar.

Gjorde iordning dubbeldäckaren för att åka till Norge.
Lämnade Hallstahammar 11.00 och for till Uppsala.
45 minuter i Färdskrivaren innan jag sedan körde fram till stället där jag skulle hämta gästerna

Stuvade, lastade och packade en bra stund innan alla var inne. Kom iväg en kvart försenade då det var lite rörigt. Fick lov att jaga på gästerna till beslut så vi kom iväg.
Två bilar packades också så det var grymt mycket packning och gäster.
Mer än dem hade räknat med från början.

Körde så första delen av resan till Karlstad, vilket tog nästan 4 timmar.
Hamnade i eftermiddagsrusningen i Örebro och längs vägen sedan.

1 timmes rast och mat för gästerna i Karlstad. Vid Voxnäs där det fanns lite olika matställen för dem att välja på.
For sedan vidare i regn och mörker in i Norge, under Oslo i tunnlar och till Asker en bit utanför Oslo
Grymt mycket trafik fast klockan började bli kväller

Framme 21.45 Tog ett bra tag att lasta ur. Jag jobbade så svetten lackade inne i bagageutrymmet på dubbeldäckaren och langade bagage.
Fick backa ut från området.
Lite kinkigt i mörkret med så stor buss och trångt.

Tog mig till hotellet jag skulle bo på.
Scandic Asker. Tacksam för det!
Scandic brukar alltid vara bra.
Checkade in, bar in mitt bagage och letade sedan efter parkeringen
Fick beskrivning men den var inte helt lätt och jag var jättetrött vid det laget.

Hittade rätt till sist och satte noga upp parkeringstillstånd i fönstret att jag är Scandicgäst och får stå där.
Personbilsparkering.

Stängde ner och hade sån tur att regnet lugnat ner sig medans jag gick den dryga kilometern till hotellet. Bara lit duggregn.

Baxade upp min packning till rummet och kunde äntligen ta av uniformen och i duschen. Då var klockan 23.30

Hade både ätit och druckit alldeles för lite denna dag så jag måste brygga på kaffe och få lite fast föda i magen.
Lite pastasallad och bröd. En bulle fick följa med ner
Mitt 16-8 fick stå åt sidan just nu.

Kunde ju inte dricka en massa vatten heller under körning då jg inte kunde gå på toa i körning.
Sådant slår hårt dagen efter!
Jag vaknade vid 5 tiden med rungande migrän.

Så nu idag kommer jag att äta under dagen och dricka så balansen återställs och kör med 16-8 från ikväll.
Måste få i mig energi.

Det här är just det jobbiga med att köra 16-8 med ett jobb som mitt. Skiftande tider och underliga sovtider.

Jag vill hitta en struktur då jag mår bra av periodisk fasta annars
Magen är snällare, mina kläder sitter bra igen och jag tycker själv att jag är piggare och orkar mera.

Nu är jag fri att göra vad jag vill i dagarna två här i Asker.
På söndag har jag sedan framför mig en lång hemfärd och det på eftermiddag, kväll och natt.
Så ledighet är tacksam innan

Fotona på bussen är från stoppet i Karlstad igår.

Av Sirpa - 13 oktober 2022 07:42

Jag kom ju hem till Prästgården efter nattkörning från Arlanda till Ludvika Grängesberg i Tisdags.
Klockan var då 9.40

Såg till att få i mig havregrynsgröt med äppelmos.
Sedan var det bara att krypa i nattlinne och morgonrock.
Trött och frusen ner under täcket efter att först att täckt för fönstren så det inte skulle vara så ljust.

Planen var att jag skulle sova till bortåt 14-15 tiden
Inte blev det så.
Somnade tvärt och sov djupt till 12.
Blev klarvaken av ljuden ikring. Wille katt låg tätt intill och hade gjort det hela tiden jag sov.

Två timmars sömn fick det bli, knappt
Upp och i duschen.
Sedan ut och krattade löv och plockade äpplen. Fanns att göra härhemma som vanligt.
Såg till att få i mig mat innan 8 timmars fönstret stängdes vid 17 tiden.

Höll igång med någonting hela dagen för att sedan gå och lägga mig tidigt och sova en ordentlig natt
Enda sättet att vända dygnet rätt igen.
Var som en zombie hela dagen.

Att kastas i arbetstiderna på detta vis sliter oerhört på kroppen.
Det vet jag sedan tidigare försök.

Jag ska inte jobba rena nätter för det går inte. Så mycket tid blir förstört då jag inte kan sova på dagarna.
Tröttheten blir konstant och inget känns meningsfullt eller kul.

Jag är morgonmänniska!
Går hellre upp mitt i natten och jobbar än att jag måste iväg på kvällen för att köra natten

Ser ju bara de körningar jag haft då jag gått upp tex 1.30 på natten. Eller 2.30
Funkar hur bra som helst.
För då lägger jag mig tidigt på kvällen och får de timmar av sömn som behövs

Varje människa är olika och tur är väl det.

Av Sirpa - 13 oktober 2022 07:07

Det hade jag i Måndags.
Jag skulle kasta om hela dygnsrytmen för att köra en ren natt.
Det vet ju alla ikring mig att jag knte är någon nattmänniska.

Försökte hela dagen att få några timmars sömn för att kunna vara vaken hela natten.
Det var hopplöst!
Låg i min säng och läste mig trött. Somnade till några minuter och vaknade tvärt med dunkande puls.

Såg till att ändå vila och inte jobba med en massa hemma under eftermiddagen.

Åkte hemifrån vid 20.30 på kvällen.
Fick samtal från gäst att planet var minst 30 minuter försenat.
Tog det lugnt på jobbet innan jag åkte mot Arlanda.
Ställde in min bil på verkstan bakom lås och larm så den skulle ha ratten kvar när jag kom hem på morron.

Anlände till Arlanda vid 23.30
Där måste jag ha 45 minuter i färdskrivaren för att klara körningen till Ludvika och Grängesberg.
Det blev bra mycket mera än så.
Planet var över en timme försenad så väntan blev lång.

Kände mig trött och la mig en stund i bussen. Gick inte att sova.
Bussen blev ju kall då det blåste stormvindar och ösregnade.
Kunde inte stå på tomgång för miljön och för kostnaden.

Körde fram till gate och väntade där så jag åtminstone såg lite liv och rörelse.
Följde planets färd i Flygappen
Var in på terminalen en stund men det gick inte.
Finns ju ingen personal på natten på Arlanda så jag fick massor med frågor från flygresenärer då jag bar uniform.

Jag kunde ju inte veta alla flighter, gater och allt utländska resenärer ville veta.
På språk som jag inte behärskade.
Så det blev bussen tills mina gäster anlände.

Vi kunde lämna Arlanda 02.20 på natten.
Ca 1 1/2 timme senare än beräknat.
Storm och ösregn i mörkret.

Full fart mot Västerås, Fagersta och Ludvika. Tre avsläpp där på olika gatuadresser. Vidare Grängesberg och två avsläpp där.
Som tur hade regnet upphört när vi närmade oss Ludvika.

Körde genast hemåt efter sista gästen sagt hejdå och tackat för trygg körning.

Fick veta att deras försening berodde på kraftigt åskväder som hindrade planet från att lyfta.
Blev en lång resedag och natt för mina gäster.
Dem hade haft 14 fantastiska dagar i Alicante.

Då avsläppen var många och tidsödande så kunde jag inte ta mig hela vägen till depån.
Måste stanna vid Okq8 i Surahammar för 45 minuter rast i färdskrivaren.

Jag var då så trött att jag ställde mobilen på väckning 30 minuter.
La mig på sätena bakom förarplatsen och tvärsomnade. Kände att jag bara måste!
Sov hårt i 20 minuter.

Körde efter 46 minuter vidare de 18 minuterna som det tog att åka till depån
Tankade, städade ur det lilla som blivit och parkerade.

Åkte hemåt efter 20 minuter. Jättetrött men helt ok tack vare att jag fick sova kort i bussen

Tuff natt!!

Av Sirpa - 10 oktober 2022 13:59

Denna skadeinsekt har ställt till det ordentligt bland våra äpplen iår.

Framförallt har den gett sig på vinteräpplena som nu börjar vara redo för att att plockas ner.

Varje äpple måste synas noga om vi har tänkt att spara frukt över vintern i källaren.

Jag plockade ner äpplen idag och fick lov att sortera bort ca 60% på grund av att äpplet visade sig har spår av Rönnbärsmalen.

Dessa äpplen går ju att använda men inte att vinterförvara.

Äpplena ser så himla vackta ut där de hänger i klasar på trädet och bara väntar på mognad.

Fick faktiskt med ett äpple på ett foto där man tydligt ser ingången där Rönnbärsmalen gått in.

Inne i äpplen gräver den sedan gångar och förstör frukten.

Tyvärr finns heller inget sätt att bekämpa denna skadeinsekt.
Det är bara att hoppas på att Rönnarna bär frukt då det är där insekten hör hemma.

Vi har kastat vid det här laget hundratals kilo med äpplen och päron som förstörts av skadeinsekter.

Av Sirpa - 10 oktober 2022 11:11

Igår Söndag hade jag gör första gången en körning till Friends Arena i Solna.
Har kört till andra arenor men inte just hit.

Tog reda på i förväg hur ochvar jag kan släppa av och parkera en stor turistbuss.
Inne på området fanns inga som helst möjligher att angöra med buss utan det fick bli på andra sidan järnvägen

Hämtade gänget jag skulle köra dit från Västerås.
Några från ett företag som skulle se fotbollen mellan AIK och Helsingborg.

Jag skulle också fått gå in om jag viljat, det fanns biljett åt mig men jag var inte ett dugg intresserad.

När jag släppt av grabbarna parkerade jag längs med Kolonnvägen där det fanns platser avsedda för buss
Skönt få det smidigt löst och dessutom lagligt så jag hade en chans att lämna bussen utan oro för felparkering.

Vi var på plats 2 timmar innan matchstart så det fanns tid över till att gå en bit som det blir när det inte erbjuds närmare avsläpp.
Grabbarna var jättenöjda :)



Jag själv passade på att gå in på Mall of Scandinavia som så många pratar om.
Ett enormt köpcentrum med allt vad som behövs för shopping.

Kul att se även fast jag inte skulle köpa något. Mycket folk i farten.

Gick bort till Friends Arena och traskade omkring utanför. Mycket poliser i arbete inför matchen.

Tröttnade rätt snabbt på att ha så mycket folk ikring mig så jag gick tillbaka mot bussen en annan väg.
Skönt med promenad innan jag placerade mig i varma bussen och åt medhavd mat.
Satt där och såg på folk som passerade.

Hade min bok med så efter en stund bäddade jag ner mig med kudde och filt över säten och läste min bok tills det blev så mörkt att det inte längre gick att se orden.

Vilde ögonen en stund och somnade faktiskt till några minuter.

Putsade fönster i bussen.
Plockade med lite allt möjligt som finns att dona med i bussarna.
Jag är ju vän av ordning så det blir en hel del sådant när jag har väntetid.

Matchen slutade 2-0 till AIK och bara 20 minuter efter slutsignal kom gänget traskande till bussen och vi kunde åka åter till Västerås.

Många tack och fina ord senare åkte jag till depån.
Tömde toa, fyllde saner, svabba golv och parkerade.
Det jag fixade var efter tidigare förare.
Mina gäster lämnade inte en smula eller fläck efter sig.

Parkerade och åkte hem.
Klockan var då 22.30

Av Sirpa - 10 oktober 2022 09:31

Jag satte ju igång med Periodisk Fasta för några dagar sedan.

Det går bra, men det är tufft med mina skiftande arbetstider.

Ena dagen börjar jag tidigt och ett par dagar senare kör jag natt.
Det ställer till med 16-8
När jag jobbar natt infaller ju fastan i jobbet när jag behöver energi.
Sedan sover jag under den tid jag ska äta.

Försöker planera så gott jag mäktar med och det här är ju så nytt för mig.

Nu har det blivit att jag äter för lite och det är inte bra.
Kroppen ska ju inte in i svältläge.
Då stannar allt upp och ger dessutom ont i magen.

Får se hur jag löser det.
Förhoppningsvis får jag vettigare arbetstider så det finns en chans att hitta nån rutin.

Annars känner jag att det kan fungera.

Styrde in nu att jag börjar äta vid 9 tiden på morgonen i dagsläge.
Jobbade till 22.30 igår kväll och stängde då matfönstret vid 17 tiden.

Äter till frukost en tallrik havre/råggrynsgröt med äppelmos, svarta vinbär som nu finns i frysen och räcker en bra bit in i vinter.

Idag ska jag jobba ren natt
Från 21.00 till 7.30 imorgon bitti.
Så det blir endast vätska under arbetspasset. Får ta med kaffe i thermos och gott vatten så går det bra.
Sen äta en tallrik gröt innan jag ska sova när jag kommer hem imorgon bitti.

För sedan är jag ledig imorn och onsdag för att sticka ut på mera normala arbetider.
Dvs 12-15 timmar mera under den ljusa tiden på dygnet :)



Av Sirpa - 7 oktober 2022 06:42

Periodisk Fasta.

Ska prova om det kan vara något för mig och min dumma mage.
Känner att den är snällare när jag inte äter någon fast föda alls utan bara vätska.

Körde först igång med Hel fasta i 5 dygn för att vänja magen och min fula vana att äta alla möjliga tider på dygnet.

Det gick jättebra och nu har jag ätit vanlig mat igen men bara under en viss tid.

Dvs att jag fastar i 16 timmar och äter sedan vanlig mat under resterande 8 timmar.
På så vis får magen vila under massor med timmar.

Vill jag så kan jag ju minska tiden för fast föda till 6 eller till och med 4 timmar.

Jag jobbar ju så varierande tider på dygnet så det kommer ju att styra en hel del.
Känner bara att det bästa är att inte gå och lägga mig direkt efter jag ätit, utan se till att få det gjort några timmar innan.

Heller inte sova hungrig, det ger bara orolig sömn.

Kan detta funka och jag slipper magvärk och sockersug på kvällarna så är det toppen

Vi äter alldeles för mycket helt klart.

Rör på mig en hel del men ännu mera skulle öka på förbränningen i kroppen.

Väldigt skönt med fastan i 5 dygn iallafall.
Fick ny energi och glöd.

Av Sirpa - 6 oktober 2022 15:13

Idag då det blåser storm ute passar jag på att elda i köksspisen och då också koka en massa äppelmos.

Bara att skala och klyva ner i kastrull och på spisen.

Samtidigt kände jag för att bjuda på Äppelpaj på jobbet imorgon Fredag.
Mejlade att andra får skaffa Vaniljsås för det har jag inte råd att köpa.
Tillräckligt med jobbet att skala äpplen och ingredienserna till smuldegen, samt elen som ugnen drar.

Jobbade på i massor med timmar och det blev en hel del gjort.

Ute vräkte stormen ner mängder med äpplen ur de träd som ännu har frukt kvar.
Så sorgligt då päronen krossas fullständigt och går inte annat än att kasta på komposten.

Jag hoppas innerligt att vinteräpplena inte rivs ner helt.
Dem vill jag spara nere i källaren så vi inte behöver handla svindyr utländsk frukt i vinter.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards