Alla inlägg den 18 augusti 2023

Av Sirpa - 18 augusti 2023 06:16

Glömde berätta om sista morgonen i stugan i Puumala.

Jag vaknade tidigt och tog mig ett bad direkt i sjön.
Så vackert och stilla.

Jag hade sagt det tidigare till dottern att om vädret är fint och det är vindstilla så tar vi och dukar upp frukost på bryggan nån morgon.
Denna sista morgon fick det bli så.

Jag förberedde allt och när de övriga vaknat så bar vi ner plastmöblerna ner till bryggan och dukade upp till en sista gofrukost i morgonsolen.

Fiskarna fick vara delaktiga också genom att få brödbitar att mumsa på till Isaacs stora glädje.

Han var så nöjd med sitt fiske där vid stugan då han dagen innan drog upp en gädda på säkert 2 kg.
Stolt och glad släppte han tillbaka den i sjön då den var oskadd efter att ha släppt från draget i håven redan.

Ett minne för livet för lillkillen.

Vi pratade om gäddan där vid frukosten.
Att den säkert var nånstans runt bryggan och spanade efter nåt att äta.

Nu lägger jag ut de sista fotona från den resan.
En fantastisk vecka i Puumala med utflykter åt olika håll.
En härlig vistelse vid en vacker sjö i en stuga som låg så fint till.


Av Sirpa - 18 augusti 2023 06:03

Nu ligger jag rejält efter i mitt bloggande.
Det har helt enkelt inte funnits tid och stundtals har jag inge kommit åt bloggen ens då jag inte vatit hemma i Sverige.

Tänkte här bara skriva ett avslutande inlägg om semesterresan i Finland.

Vi hade ju en fantastisk vecka där, äldsta dottern, barnbarnet Isaac och jag.
Sista natten efter att ha packat ihop och städat stugan så åkte vi till Lahti för en sista natt på hotell.

Jag hade bokat en bonusnatt på Scandic där. Har ju så mycket övernattningar från jobbresor att mina Scandicpoäng kunde användas till detta.

Vi checkade in mot eftermiddagen, parkerade i parkeringsgarage under hotellet.
Det var fruktansvärt varmt den dagen.
+30 grader som mest och obehagligt fuktigt.

Hungriga som vi var så gick vi ner till vattnet och hittade en trevlig restaurang som heter Lokki där vi blev glatt överraskade av en superb buffe.
Satt ute vid vattnet och njöt.
Det var bara att passa så inte måsarna tog maten på fatet.
De satt uppe på taket och spanade hela tiden.

Restaurangens namn Lokki betyder Mås eller Måsen :)

Gokaka till kaffet var givet innan vi sedan traskade tillbaka till hotellet.
Gick förbi en fontän där det vid ett visst klockslag spelades musik och fontänen fick liv i takt med musiken.
Riktigt häftigt.
Vi kom dit när det straxt var över. Hörde musiken på avstånd.

Natten sömn blev väldigt fattig då rummet var en bastu på grund av att det var så grymt varmt ute.
Blev inte svalt på natten ens.
Konstig klibbig värme som bara var jobbig.

Vi åkte sedan på morgonen efter frukost mot Helsingfors och Viking Gabriella hemåt.

Fick parkera på en sidohylla på bildäck och det kändes bra då vi slapp trängas med en massa andra forson och stressade människor.
Vi fick samma härliga hytt som på resan dit och åt buffen på kvällen innan sovdags.

Den natten sov vi gott iallafall då hytten var sval och skön.
Vi kunde stå på balkongen och titta när vi lade ut från kaj då vädret var så fint.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards