Alla inlägg under januari 2015

Av Sirpa - 6 januari 2015 20:38

Som troende har jag vanan att be, som oftast då för andra.
Det känns så bra för mig att göra det.
Att be för någon som har det svårt, som behöver en extra hand, ett stöd i någonting som pågår i dennes liv.

Det händer ofta att jag i mitt arbete möter människor, som har det tufft i sitt liv.Som så gärna lättar sitt hjärta för mig, där under den stunden som denne åker med mig under resan.

Jag får höra så många, olika livsberättelser och öden.
Jag hör det uppgivna och sorgsna i mångas hjärtan.
Om kampen som pågår i deras inre..
Ett rop på hjälp från vissa av dem...
Jag kan inte göra så mycket mera än bara lyssna..
Kanske komma in med några stödjande, tröstande eller peppande ord.

Ibland händer det att jag berättar om min Gudstro, min ledsagare i livet.
Om hur min tro hjälper mig, varje dag i allt som sker i mitt liv.
Jag kan avsluta vårt samtal med att säga orden...jag skall be för dig...
Jag ser hur de orden väcker en gnista, ett hopp i ögonen hos den jag talar med.
Som att det blir ett halmstrå i deras tillvaro...att jag skall be för dem.

Jag håller de orden också.
Likaså tänder jag ljus och sätter i ljusbäraren i kyrkan, med en bön.

Det är fantastiskt sådan styrka de orden kan ha hos människor, även hos dem som inte lever i Gudstro.
De inger ändå ett förtroende, en gemensam överenskommelse liksom.
Jag får tilliten att be för medmänniskan som öppnat sig för mig.

I detta tänker jag ofta tanken, att många av oss ändå har en gnutta av tro inom oss.
Bara att nämna Gud väcker känslor hos många människor.
Även fast man kallar sig själv för icke troende.

Oftast kommer tron fram i stunder då allt annat är borta, det enda som finns kvar är det sista halmstrået....som kan vara en räddning för många.
Våga släppa taget och bara ta in den kärlek som finns i tron...
En ständig, trogen följeslagare i livet..

Av Sirpa - 6 januari 2015 18:44

Efter träningspass och dusch imorse fortsatte jag med mitt plockande och fixande i min kärestas hus.
Köksskåpen fick sig en duvning.
Urtorkade och iordningställda med porslin och glas.
Gillar sådant :)

Vi pratade som vanligt, massor.

Blev äntligen klar med tvätt av sänglinne, så nu är övervåningen fylld av tvätt på tork.
Doftar härligt, fräscht.

Vi valde färger till vardagsrum, matrum och sovrummet.
Det var snabbt gjort i dagsljus.

Jag passade på att tvätta mina träningskläder.Skönt få det gjort inför kommande dagar.
Packade mitt pick och pack.
Pussade kärestan hejdå.
Hämtade Titti katt från min dotter, åkte hemåt mot Kungsör.

Ringde från bilen till min syster och pratade en bra stund.
Kom hem, lastade in katt och grejer.
Hon tyckte det var härligt att komma hem.Åt tre gånger innan hon till sist lade sig att sova i sängen, ihoprullad som en rävunge:)

Nu när jag kollade om hon var ok, tittade hon surt på mig och sade med bestämdhet, att hon ville vara ifred.


Det var tydligen tuffa dagar hos kompisen Ville :)
Skönt för henne att komma hemifrån ibland.Få lite annan stimulering än bara våra rutiner och gos härhemma i lyan.

Själv åt jag och bytte om till bekvämare kläder, bädda ner mig med gosefilt i soffan, tv:n på och tvärsomnade halvsittande :)
Den tidiga morgonen och de aktiva dagarna hos kärestan tog ut sin rätt.
Sov en timme och vaknade helt groggy.

Tog en stund innan hjärnan klarnade.
Det är inte ofta jag somnar i soffan sådär, så jag måste ha varit ganska trött.
Det har varit mycket intryck och sysslor hos min käresta, de senaste dagarna.
Vi lär känna varandra mer och mer och för varje dag som går, tycker jag bara mera om honom.

Jag mår mycket bra i stunden som jag skriver detta.
Känner mig glad:)
Min käresta har fullt upp med att hjälpa sina barn med diverse ting.
Jag åkte hem för jag skall jobba tidigt imorgon, en väldigt lång dag.
Min käresta har eftermiddag denna vecka så vi hinner inte ses mycket.

Jag jobbar även helgen så det blir inte så mycket fritid på ett tag nu.
Kör för en kollega imorgon, som rest till sitt hemland med sin familj.

Livet ser väldigt ljust ut framöver, självklart med hinder och prövningar.
Det hör till livet liksom:)
Vore det för enkelt så kanske vi inte skulle uppskatta allt bra på rätt sätt :)
Hinder och problem är till för att övervinnas och lösas.

Av Sirpa - 6 januari 2015 10:18

Vaknade tidigt denna Trettondag.
Låg kvar en stund och pratade innan vi valde morgonkaffe i köket.
Jag håller på med tvätt av sänglinne som luktar gammal garderob, mängder av tvätt som blir så fräscht och fint när allt är klart.
Laddade maskinen innan kaffet.
Det doftar nytvättat i rummen som står under renovering.

Kärestan blev trött igen och gick isäng, medans jag undersökte Crosstrainern som stod på övervåningen.Fick fart på den.
På med träningskläderna, hoppade upp och valde ett riktigt tungt, jobbigt program.
Med utsikt över den vackra soluppgången kämpade jag på så svetten sprutade och kalorierna rann av:)
Störtskönt!

Sista minuterna var benen som spaghetti.Körde 30 minuter i ett grymt tempo.
Denna pryl kommer jag att använda som ett tillägg till min vanliga träning ute.

Hängde tvätt och ladda nytt.
Kärestan sov vidare, muttrade trött och tjurigt åt mig när jag var in och hämtade kläder i sovrummet :)
Han är på morgon som jag är på kvällen, trött!

Tog mig en skön dusch innan Speedy katt och jag satte oss i soffan och åt frukost.
Ja..jag åt och han vilade.

Han är en jätterar kille.
Lugn och söt, kelig.
Pratig och social.

Bror hans kom och retades så det blev en liten sammandrabbning mellan killarna.
Lite spott och fräs :)

Nu ska jag vila kort innan resten av dagen rullas igång

Av Sirpa - 5 januari 2015 07:18

Efter min arbetshelg valde jag att åka till min lya i Kungsör för att sova och ta hand om det som behöver göras här.
Körde en ganska lång dag igår Söndag.Med början vid 9 då jag lämnade min kärestas hem i Surahammar.

Körningarna var många och kunderna få, men det blev intensivt.
Helgkörningarna är gjorda så att en buss ska täcka upp så många platser på kort tid.
For som ett torrt skinn mellan Köping, Arboga och Kungsör.
Med tungan rätt i munnen så det blev i rätt riktning :) för turerna går kors och tvärs.
Kul är det, gillar ju att köra.

Passade på att städa och tvätta bussen noga på min rast.Det är just nu så torrt och fint på vägarna att tvätt lönar sig.
Bussen blev så blank och fin.
Borstade av min Emil Volvo också med vatten, ingen rengöringsmedel.
Får tvätta noga senare.

Körde klart mitt pass som slutade 19.10.Parkerade, åkte hem till Kungsör.Emil lite frusen i dörren då det blivit några kallgrader.

Kom hem till en tyst lya, lite instängd lukt när ingen varit hemma sen Nyårsafton.
Ingen söt kisse som hälsade välkommen, hon är ju hos min dotter nu några dagar.
Får bilder från deras hem där hon har sin kompis Ville som hon inte är så jätteförtjust i :) Titti vill härska själv...med ålderns rätt.Hon är ju 15 år snart.

De två är så oerhört lika till utseendet...bara färgen som skiljer.Ville är lite mörkare.Båda är runda och goa, keliga och älskar närheten till sin familj.
Titti sover även hos dem i sängen.

Jag är så tacksam att hon kan vara hos dem ett tag så jag kan vistas i min kärestas hus.
Vi håller ju på med renovering så det blir stressigt för henne där.

Här i lyan var det ordning och redan, som jag lämnade det.Skönt att landa i en stund, från röran i huset där vi drar och rensar i allt just nu :)
Ska bli så skönt när det blir lite ordning där med.

Allt tar sin tid :) Vi jobbar på.
Min käresta rev en vägg medans jag jobbade så det ska bli spännande att se den när jag åker dit idag efter jobbet.

Vi tror båda på öppna lösningar i ett hus.Öppet och ljust ska det vara.Rena ytor och fräscht.
Lätt att hålla rent och praktiskt.
Så ska det bli.Från att ha varit flera mindre rum då det var 4 barn i huset som växte upp.
Nu är alla utflugna sedan några år och ytorna kan öppnas upp.

Kvällen i lyan ägnade jag åt att plocka bort julen delvis, började iallafall.
Jag var jättetrött och energilös, så mat fick bli prio ett.
Såg lite på tv.
Sms pratade med yngsta dottern.Hon hade fått dragkrok monterat på sin bil, av hennes man:)
Skönt med män som kan göra sådant, som min nya kärlek också.
Ingenting sitter i vägen, han verkar klara av det mesta.
Inget blir heller liggande utan han agerar omgående.

Ser fram emot att leva med honom på heltid för jag vet redan nu att vi kan bli ett sjutusan till team:) båda kreativa och agerande.Perfekt

Gick och lade mig tidigt då jag kände att sömn var nödvändig.
Somnade nog vid 21.30 tiden.

Vaknade av mobilväckningen 5.30
Hade tänkt träna innan dusch och jobb men kände att jag inte var riktigt ok i huvud och hals.
Har känt av lite halsont senaste dagarna och är så himla rädd att bli så sjuk som jag var där i November.
Så nu passar jag mig noga.
Tog en Alvedon mot den molande huvudvärken.

Avvaktar med träningen till imorgon då jag är ledig.
Tog mig en god kopp kaffe i sängen istället, med ett ljus tänt förstås:)
Såg på messenger att min käresta varit uppe mitt i natten och tittat på nån match.
Så han lär nog sova gott en bra bit in på denna nya dag :) Han behöver vilan som han grejar och far.

Han hjälper sina söner mycket och hälsar på lilla mamma på hemmet när tid ges.
Han har ständigt ont i sin fot som han skadade vid storbranden i somras, där han kämpade en vecka med sina brandmanskollegor.
Sedan hade han ju jouren en hel vecka, dygnet runt på Räddningstjänsten i detta också.
Med ambulansutryckningar och allt.
Som tur har han varit ledig från sitt ordinarie jobb under tiden.

Trots allt han har ikring sig så är han go och rar med mig, precis hela tiden.
Jag blir behandlad som en prinsessa :) med stor kärlek och omsorg.
Han skämmer bort mig totalt.
En omställning för mig vill jag lova....inget jag är van vid.
Denna omställning kommer att ta ett tag, jag är ju så van att klara det mesta själv.
Rå mig själv och göra allt själv.

Detta gör att jag blir som en fräsande katt ibland mot honom, när det blir för mycket omsorg.
Jag får då känslan av att bli fråntagen mitt kunnande, min förmåga till att klara saker.
Jag är ju själv en aktiv människa och kan inte tänka mig att bara sitta passiv och se andra jobba.
Det är en balansgång....vi får båda lära oss, mötas halvvägs någonstans.
Jag vill inte bli satt på en piedistal och inte få göra det jag vill och kan.
Däremot vet jag att vi klarar mängder tillsammans.Det finns ingenting vi inte skulle kunna ge oss på.
Vi klarar allt :)
En gemensam styrka !

Med detta inom mig så känns det riktigt bra:) Jag ser en aktiv framtid med honom och det tilltalar mig mycket.

Nu är det dags för dusch och ompack av min klädväska.
Efter arbetet idag bär det iväg till kärestan igen och några dagars greja i huset varvat med jobb.
Ska bli spännande och roligt.
Skönt att landa hemma i lyan och idissla alla nya intryck och känslor.
Längtar nu till honom :)
Min nya kärlek:)


Av Sirpa - 4 januari 2015 13:31

Startade igång dagen hos min käresta.
Vi har massor att prata om hela tiden.
Unnade mig en lång, skön dusch innan morgonkaffet.
Tog det lugnt vid köksbordet, levande ljus tända, småpratade och planerade tillsammans.

Natten som gått var lugn från larm så vi hade båda fått sova ut.
Kattkillarna krävde sitt med hög röst, mat serverades:)


Hopp i uniformen, nedpack av medhavd mat inför mitt långa arbetspass.
Åkte iväg med min kärestas kram kvar i känslan och hans leende vid dörren:)
Mysigt!

Stannade vid sjön och tog bilder på den härliga soluppgången.
Livet går framåt igen, med ganska bestämda steg...
Alla måste se framåt ...inte bakåt.

Lägger ut en bild på ett fint kors som jag fick i julklapp av min käresta:)
Tycker jättemycket om den, har på mig den nu.

Av Sirpa - 3 januari 2015 09:36

Jag är nog en av de få som tycker om att jobba helger ibland.
Denna Lördagsmorgon bjöd på vackert väder och en stillhet som passar mig perfekt efter några, ganska intensiva dagar med stök i kärestans hus.

Väljer att vara hos honom några dagar när jag har möjlighet.
Det är inte alltid våra skift passar så det kan gå ett tag mellan gångerna vi kommer åt att ses.

Nu sitter jag på Köpings Järnvägsstation och bara njuter av friden inom mig.
Mår så himla bra:)
Pusselbitarna faller på plats vartefter i livet.
Jag är så tacksam för hjälpen vi får från min dotter och svärson.
De ställer upp för oss och finns där med sin kärlek och omsorg <3

Snart rullar jag mot Arboga...
Älskar mitt arbete.
Älskar mitt liv :)
Älskar alla som finns för mig!

Av Sirpa - 3 januari 2015 08:09

Nu har vi redan kommit till Lördag, den första veckan på det nya året.
Massor har redan hänt.


Natten mot nyårsdagen valde jag att sova hos min dotter och hennes goa familj.Det var mysigt.

Var över några timmar hos min käresta, som har jourtjänstgöring inom Räddningstjänsten denna vecka.
Han är då bunden till ort och ställe och kan inte åka iväg någonstans.

Vi grejade lite med allt möjligt i huset innan jag så hämtade dotter och lilla barnbarnet på 4 år.Vi åkte till Lindesberg och lade en jättefin gravdekoration på min fars grav, hennes morfars viloplats.
Den var så fin.

Vi tände ljus, också i minneslunden.
Brukar tända upp ljus som självslocknat, det känns bra att göra så.Måna om andras kärlek och omsorg för de sina.

Dottern hade ordnat med en jättegod matsäck, med mackor och kaffe, must och frukt.
Vi satt i bilen och pratade, trivdes och busade med lillgumman i baksätet :)
Åkte så hemåt.

Efter detta tog jag så med mitt bagage, flyttade över till min kärestas hem.
Vi fortsatte med husbestyren.
Flytta möbler och fixade, sorterade grejer.
Hela huset skall in i en ny ordning då ett nytt kapitel startat i hans/vårt liv.
Sov gott på natten efter en fartfylld dag.Inga större larm idag.Skönt

Nästkommande dag bjöd på flera larm istället.Redan på morgonen fick han ambulanslarm och for iväg med blåljusen tända, nedför gatan.
Kändes underligt...att han har sådant ansvar, vara först på plats, innan ambulansen och ta hand om det akuta.
Fylls av beundran och respekt för honom.Han har arbetat med detta över 30 år och har ett sådant lugn och rutin i detta, samtidigt som han är intensiv och snabb, handlingskraftig till max.Gillar sådant!



Detta är vad jag får leva med, i ett liv med honom och det har jag inget emot.

Gåtdagen var så varvad med rivning av rumsvägg, stortvätt, ambulanslarm, besök av dotter och barnbarn.
Vi kastade en jättebokhylla på återvinningen och jag handlade, gick hem.
Full fart hela dagen...

Nu skall jag straxt åka till mitt arbete i Köping.
Denna blogg blev lite komprimerad:)
Får vara så tillsvidare.
Puss och Kram och God Fortsättning på det nya året.

Av Sirpa - 1 januari 2015 09:22

I Tisdags då jag arbetade kväll satt jag och funderade på om jag på natten, efter arbetets slut, skulle åka till min dotters familj i Surahammar.
Jag kände för att vakna hemma hos dem redan nästkommande morgon, få en morgon extra i deras gemenskap på så vis.
Ta ett träningspass på annan ort än hemma.

Lade fram tanken för min dotter och på så vis checkade om det var genomförbart, för dem, med sovplats och rent praktiskt, tidsmässigt.
Jag skulle anlända vid 1 tiden på natten.

Dottern blev jätteglad, hälsade mig välkommen.Lät henne veta att det var en tanke just då, beslutet fick komma några timmar senare.
Vi lämnade tanken på vila sålänge, då jag inte riktigt visste hur jag skulle vara vid den tidpunkten
Kanske för trött för att åka någonstans, efter den långa dag jag haft, med tidigt uppvaknande, träning och lång arbetskväll.

Timmarna gick och till sist valde jag bort det alternativet, då jag var väldigt trött.
En hel del fanns att göra hemma innan avfärd så det fick bli en natt hemma i Kungsör.
Med facit ihand så hade jag varit trafikfarlig.Det utsätter jag ingen för.

Fick sedan veta när jag anlände till familjen på förmiddagen, dagen därpå, att min svärson och även dotter, agerat med stor kärlek inför min ankomst :)

Han hade ordnat med rullgardin till rummet där gästsängen stod.
På hans eget arbetskontor.
Han bäddade iordning sängen och lade fram handuk, badlakan och morgonrock:) Hotellshampo och duschcreme.
Ställde fram en vattenflaska åt mig, då han vet att jag vill ha det vid sängen på natten

Tassimokaffemaskinen laddade han med vatten och kapsel framlagd, samt en kopp som han vet att jag tycker om:) med namnet på min arbetsplats, Västerås Lokaltrafik.
Han drog dit en skarvdosa så jag fick mobilladdning och sänglampa.
Allt för att jag skulle känna mig välkommen, mitt i natten och trött.
Så himla rart!

Kan förstå att han blev besviken när jag sedan inte kom samma natt.
Som han fixat och tänkt till inför min ankomst.
Nu fick jag ju ta till mig det omtänksamma, dagen efter istället.
Med stor glädje!

Känner mig verkligen älskad och välkommen.
Deras hem har alltid stått öppen för mig och så även denna gång.
I deras nya, fantastiska hus som är så välplanerad och fin för deras ändamål.

Jag är så oerhört tacksam över att få ha den familj jag har.
De tar så väl hand om mig i alla lägen, står där med sin öppna, varma famn och finns för mig.
Ingen kan ha det bättre än jag <3

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22
23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards