Direktlänk till inlägg 17 februari 2016

Rättsväsendet fungerar...

Av Sirpa - 17 februari 2016 13:45

För ett bra tag sedan utsattes en ung människa för oprovoserat våld i sitt eget hem.

Personen som genomförde våldshandlingen mår inte bra med sig själv och sitt liv.
Denna insikt gjorde att offret övervägde att inte göra en anmälan om detta.
Hon tyckte synd om människan som skadat henne, i hennes eget hem.

Sedan kom tankarna och funderingarna ikapp och hon insåg att det enda sättet för att få denna människa att sluta med sitt dåliga beteende, var helt enkelt att anmäla honom.

Så gjordes och det var bra då det tydlingen inte var första gången personen gått handgripligt tillväga i sin frustration över att det egna livet var i våldsam gungning.

Tiden gick och kvinnan som blivit utsatt, mådde allt sämre med tanken på att personen ifråga, kanske kunde göra något liknande igen då det även finns barn i familjen
Hon levde i en rädsla som tog på hennes krafter rejält.

Hon såg honom då och då...
För varje gång blev hennes känsla värre och värre.

För ett tag sedan kom så kallelsen till Tingsrätten och hon fylldes av fasa inför att behöva uppleva allt igen i minnet.
Behöva minnas hela händelsen som gjort så ont både fysiskt och psykiskt.

Allt kom upp till ytan igen och den dagen det så var dags att infinna sig på Tingsrätten så mådde hon fruktansvärt dåligt.

I dagens samhälle sker ju så mycket våldsbrott och olika former av misshandel, att hon hade svårt att tro på att denna människa skulle få någon som helst dom för sin gärning.

Det enda hon ville var att få personen ifråga stoppad från vidare gärningar och möjligheten att via detta få den hjälp han behöver för att få ordning på sitt liv.

Hon ville inte att någon mer skulle drabbas av hans nonchalanta beteende och fullkomliga okänslighet inför att skada en helt oskyldig människa.

Det var så att hon kunde skönja en form av kvinnoförakt, genom handlingen och även beteendet han haft efteråt då hon blödande fick hjälp av sina nära i hemmet.
Han hade varit uppkäftig och kylig.
Visade ingen som helst ånger över det han gjort.

Människan var avtrubbad fullständigt från medmänskliga känslor.
Riktigt farlig i mina ögon som utomstående.

Domen föll och det till fördel för kvinnan!
Helt fantastiskt.
Hon fick rättvisan upp på bordet och han får stå till svars för det som gjorts.

Villkorlig dom och dagsböter.

Kvinnan var så lättad efteråt då hon kände att, anmälan blev helt rätt väg att gå.
Nu skulle förövaren få en broms inför kommande handlingar och förhoppningsvis kan han få hjälp med att styra upp livet.

Allt sköttes på ett bra sätt och hon kan andas igen, vågar vara ute och leva, utan rädsla och oro.
För sig själv och för sin familj.

Bilden jag lagt ut är hemsk att se.
Denna unga kvinna finns mig så nära hjärtat det går att komma.

Allt detta har hon fått genomlida för att hon öppnade sitt hem för en medmänniska.

I min värld så fullständigt obegripligt hur en person kan ha ett sådant beteende, när han möts av godhet, vänskap och välvilja.....

Domen är rättvis!

Sådana människor behöver få hjälp och det hoppas vi nu på att han får

 
 
mimmi

mimmi

17 februari 2016 15:37

Usch vad jobbigt.
Och vad strongt av kvinnan.
Jag vittnade i rättegång då jag och flera andra blev vittnen till att en främmande kvinna flög på en främmande man. Kvinnan hotade med att polisanmäla honom om han sa nåt. Jag rådde honom att polisanmäla. Han sa att vem skulle tro honom. Jag sa att jag lovar att vittna. Och det gjorde jag. Och advokaten försökte verkligen twista till mina svar men jag stod på mig.

http://www.intebaramammablog.wordpress.com

Sirpa

17 februari 2016 17:24

Hon är stark!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards