Alla inlägg under februari 2016

Av Sirpa - 13 februari 2016 06:11

Att släppa taget om sådant som inte fungerar eller tillför någonting längre, kan vara svårt och skrämmande.

Jag har skrivit om detta ämne förut, men det tål att upprepas.

Ser runt ikring mig vänner som lever i relationer som bara är jobbiga och inte tillför parterna ett dugg längre.

Man bara hänger ihop bara för att man gjort det under så lång tid.

Sedan kan det ju vara så att den ene har förstått och insett att livet faktiskt ramlar vidare.
Som vill få ett liv som ger värde åt tillvaron.
I detta stretar och kämpar den andre emot och vägrar släppa taget.

Vad tror man sig vinna på det?
Ger det en hållbar framtid? Att tvinga fram någonting som inte längre finns.
Som kanske inte funnits på länge.

Släpp taget!

Det är en otjänst för båda parter att slösa på varandras dagar av det återstående livet.
Det nya står och knackar på dörren, bara man tar steget ut och vågar ge sig hän.

Människor utvecklas ständigt och får nya visioner i livet.
Intressena ändras och man får andra värderingar.

Sitt ner och prata om det gemensamma livet.
Hur ser det ut?
När det till och med gått så långt att familjerdgivning varit inblandat och det gjort glappet bara ännu större.

Lös det praktiska och gå isär!!

Börja leva ett eget liv som ger den energi och glädje som faktiskt livet är till för.
Det är inte meningen att man skall gå år ut och år in och nöta på varann om det inte längre är givande.

Lös den ekonomiska biten!

Bråka inte för det är inte konstruktivt!
Detta gör bara att en vacker dag blir det enm fullkomlig och kanske jättejobbig brytning och det så hastigt att allt blir ett kaos.
Vad tjänar det till??
Vem gynnas av detta?

Livet är till för att var och en skall kunna leva fullt ut och må bra.
När tillvaron blir ett "tassa på tå" för att den andre ständigt är på sin vakt och det är en huggsexa om tillvaron.

Jag har själv tagit det steget...till och med två gånger.
Det är jättejobbigt!
Men vem säger att det skall vara lätt?

Att släppa taget om det som inget ger längre...som man lever i pga igenkännande.
Du vet vad du har men har ingen aning om vad du får.

Det är bara Du själv som kan skapa Ditt liv.Man kan inte hänga på en annan människa livet ut bara för att denne ger en ekonomisk trygghet.
Det ger ingen lycka.
Det ger em tristess som så snåningom ändå kommer att spricka eller gör en själv bara bitter.

Nej för sjutton!
Släpp taget och börja lev som den människa du är, med egna val och möjligheter.
Vem vet vad det är för härligheter som väntar bakom knuten:)

Var inte rädd för att ge av dig själv i stunder som dessa.
Tänk som en vuxen människa och inte som ett tjurigt, hämndlystet barn.
Visa vad du kan och klarar!

Många lägger sig ner som offer och bara tycker synd om sig själv.
Blir anklagande, dumma och till och med hotfulla.
Naturliga reaktioner kan tyckas men sedan gäller det att komma vidare ur detta.

Medans dagarna går och man vandrar i detta ohållbara så går livet vidare.
Man tappar mängder av glädje och energi på att fortsätta tugga det gamla.

Gör slag i saken!
Så snart som möjligt....Livet står inte still och väntar!
Det pågår hela tiden medans du sitter oxh tycker synd om dig själv.


Av Sirpa - 12 februari 2016 05:40

Torsdagen fick bli en vilodag från träningen som precis kommit igång, pyttelite.
Hade på mig stegräknare och det blev ändå 9000 steg.

Gick hem från jobbet.
Det känns så himla bra att kunna välja.Gå, cykla eller bil om jag behöver iväg direkt efter jobbet.

Fick bli en softareftermiddag och kväll.
Hade ont i magen...vet inte riktigt varför.
Skrev med min älskade vän på messenger och avhandlade diverse livsåskådningar.
Handlade en del om hur det kommer sig att jag väljer glädje och positivt tänk i mitt liv:)

Varför sura när man kan vara glad:)

Jag känner livsglädje och stor framtidstro och sådant skall synas på en människa, tycker jag.
Det kommer utploppande av sig självt, bara hjärnan ställs in på rätt frekvens:)
Inte svårare än så.

Fick ett besked som fick mig jätteledsen under eftermiddagen, men jag tillät inte det ta ner mig, utan lyfter blicken igen och ser fram mot ljusare tider.

Det är fem personer som saknas i min närhet och det gör ont.
Men jag kan inget påverka så då släpper jag det.

Har ju gjort det i många år redan så min själ har liksom vant sig.
Alla vill ju inte ha sina nära och kära intill sig.
Respekterar detta.

Jag har så många människor med mig i livet och det är jag så tacksam över.

Idag jobbar jag heldag och skall sedan träffa min vän.
Vi har mycket att prata om och behöver tid till det.
Varje stund med honom är en gåva.
Som jag förvaltar väl efter omständigheterna.

Jag skall gå till och från jobbet.
Hoppas min mage är snällare idag.
Känns bättre nu, om än lite orolig.

Jag njuter av de gåvor jag får av livet och ser till att vårda dessa väl.

Mitt lilla älskade barnbarn är ett av dessa gåvor.

Härlig bild jag fick från dottern.

Av Sirpa - 11 februari 2016 11:38

Kör idag som dubbleringsbuss för Mälardalens Högskola, mellan Västerås och Eskilstuna.

Avgick 8.25 ifrån Mdh Västerås med full buss.
Släppte av vid järnvägsstationen.Åkte sedan till en bussparkering vid Sporthallen i centrum.

Meddelade min äldsta dotter på morgonen att jag kommer stå Stand by i några timmar i Eskilstuna.
Chansade på om hon var ledig och kunde komma med mitt barnbarn I och besöka mig i bussen.

Hon berättade att tyvärr var de upptagna och jag var nöjd med det svaret.

Ringde henne senare när jag var på plats och hon sa då att de var bortanför Kvicksund.
Medans vi pratade så kom en bil upp bredvid bussen och tutade.
Jag blev rädd och trodde att jag stod fel eller hade gjort något.

Det visade sig vara min dotter och barnbarn som kom och överraskade:)
Jättekul!!

Barnbarnet hade massor med frågor och alla knappar och apparater i bussen och mormor svarade.

Han trivdes verkligen.
De stannade hos mig i en kvart ungefär och for sedan vidare mot sitt mål för dagen.

Skoj med ett överraskningsbesök:)

Av Sirpa - 11 februari 2016 06:25

Onsdagen var helt grym:)

Gick upp lite senare än vanligt, intog morgonkaffet.
Ut efter det och tränade 10 km.
Handlade på Netto och bar hem två tunga kassar.
Allt detta i regn och snöglopp:)
Genomvåt och kall, in i duschen.
God frukost som belöning.

Bar sedan 8 kartonger ner i källaren.
Körde tvätt, 4 maskiner och hängde hemma.

Mycket spring i trappor blev det och känns i rumpmusklerna idag.
Toppen!!

Låg och vilade en stund efter kaffe och Semla.
Hann inte med någon under Tisdagen.

Fortsatte greja härhemma med allt som behöver komma tillrätta.
Hittade jättefina metalldekorationer på Netto som jag använder i köket som kakeldekor:)

Lite annorlunda:)
Bryter av det trista vita känner jag.
Gillar också att det är lite spegling då detta ger liv åt kaklet.

Åt lunch senare.
Njuter av att ha aptit igen men måste passa mig så jag inte trycker i mig mer än jag behöver.
Lätt hänt!

Busade med Lovan under flera tillfällen då hon är jätteaktiv och behöver stimulans.
Gjorde små bollar av folie som hon spelade tassboll med:)
Full fart med svansen krökt.
Hon är helt underbar min lilla nya sambo och jag älskar henne så mycket.
Finns inte ett liv utan henne längre:)

Hon mår så gott när jag är hemma med henne och vi pratar mest hela hennes vakna tid.
Nu har sängen blivit en favoritplats och inga fler revirkiss har tillkommit.

Vid 16 tiden var det så dags för dagens arbetspass, bara 4 timmar.
Tog bilen till jobbet, ville inte bli blöt då det regnade än.

Kopierade upp de nya tjänsterna.
Vi har fått lite förändringar.Turer som icke var lönsamma har tagits bort.
Bra att vi spar pengar!

Krama på kollegor och min goa chef och tog sedan min buss, for ner till Centralen.
Lastade och åkte.
Pratade med min mor i telefon idag och likaså med min älskade vän.
Samtalen med honom är alltid lika härliga och vi skrattar åt mycket.

Mysiga kunder åter till Västerås och jag fick så mycket beröm för min körning.
Börjar inse att det Är jag som kör behagligt och effektivt...trodde att det berodde på våra sköna bussar.
Det är det säkert också men mitt framförande av fordonen är väldigt uppskattat.
Det gör mig glad:)
Då är jag på rätt plats.

Berömmet tog jag med mig till Swebus från förra jobbet:)

Kom så hem vid 21.15 tiden.
Trött i kroppen och knoppen.
Väldigt nöjd med dagen.

Pratade vidare med min vän i text och det var givande.
Han skickar över musik till mig med budskap som jag lyssnar och njuter av.

Mitt liv är just nu så härligt.

Det enda jag kan känna som tynger lite är den ekonomiska svackan.
Den ordnar upp sig snart då lönen kommer att komma som den ska.
Allt har ju släpat en månad efter jag blev timanställd.

Av Sirpa - 10 februari 2016 13:29

Träningspasset idag fick ske i regn.

Bestämde mig redan hemma att en mil är mitt mål idag.
Oavsett väder och vind.

Gick nedför gatan hemma och hjälpte en förare på VL att stänga motorluckan på bussen.
Han blev jätteglad över att jag brydde mig om det:)
Självklarhet för mig!

Såg ju när bussen kom rullande att luckan stod öppen.Joggade fram till hållplatsen den stannat vid och sa åt föraren att jag stänger luckan:)
Berättade att jag är Swebuskollega när han tackade mig och jag joggade vidare.

Vidare via Viksäng ner mot Lillåudden.Gick raskt längs vattnet och bort till Tullhuset, vände och gick tillbaka.
Regnet hällde ner.

Sedan vidare mot Östermälarstrand.
Följde den, upp mot Viksäng igen vid Lidl.
Då började jag bli kall fast jag rörde mig raskt.
Regnet trängde igenom allt, ända in till trosorna.
Fötterna så blöta så det kippade i löparskorna.

Tog mig till Netto på Viksäng.
Gick in och handlade.Pausade Runkeeper sålänge.

Blev uppringd av fastighetsskötaren.De ville fixa vattenflödet i badrumsblandaren.
Den var ju nästan obefintlig på varmvattnet.

Med två kassar i händerna gick jag raskt hem.
De hade precis fixat i badrummet.
Tydligen skräp från ledningarna efter jobb de gjort i källaren med rör.
Jättetrevliga killar som kändes toppen att ha som fastighetsskötare.
Tydligen kunde problemet återkomma men då skulle jag höra av mig, så de kunde spola rent igen.

Klev ur mina våta, kalla kläder när de gått och njöt av en riktigt varm och skön dusch.
Välbehövligt!!

10 km blev passet idag:)
Känns jättebra i kroppen och det är spring i benen.
Jag tvingar mig att ta det lugnt och återuppbygga långsamt så jag håller för träningen och tävlingarna

Det snöade lovikavantar när jag kom ut från Netto och det lade sig som ett halt lager på asfalten.
Fick vara lite försiktig.

Känns toppen att vara igång så bra:)

Av Sirpa - 10 februari 2016 07:16

Vaknade efter en natt av sömn så djup att det kändes som jag låg inne i madrassen:)
Märktes att sömnens behov var rejäl då jag inte vaknat alls under natten.

Säkert efter allt jag uträttade under gårdagen:)

Lovan var såååå kelig att det gnistrade om henne när hon spann och mådde gott.
En heldag hemma med henne var guld värt.
Hon landar mer och mer i sitt nya liv med mig:)
Guld!!

Att ha mitt lilla barnbarn här var härligt.Likaså familjen på mat.
Sådant vill jag ha då och då, att jag fixar till mat i mängd som alla kan äta.
Ett sätt för oss att träffas och umgås hemma hos mig:)
Eller bara fika.
Ska se till att baka sedan när nya spisen kommer och ha hembakt i frysen.

Har nu lagt in om ledigt Påskafton och Påskdagen.
Ska ha Påskbuffe hemma hos mig.
Samlar barn och barnbarn.
Har skickat inbjudningar till alla.

Alla kan nog inte komma men de som har möjlighet.
Ta hit min mamma också på lite Påskbuffe.Så får hon träffa sina barnbarn och barnbarnsbarn.

Så skönt med eget så jag kan genomföra detta:)

Idag börjar jag jobba sent på eftermiddagen.
Vid 17 tiden, kör till 21.00

Hinner med mycket innan det är dags.
Kartonger står klara i hallen för att bäras ner i källaren.
Behöver handla lite färskvaror så det blir att gå vägen hem förbi Lidl när jag tränat klart.

Tänker ta en rejäl powerwalk, en lång sådan och styra stegen mot Björnöbron.
Hoppas på fint väder så jag får bra bilder.

Igår kväll var det mysigt med många skratt i telefonen med min älskade vän.Tiden bara rinner iväg när vi pratar om allt möjligt.
Vad jag tycker om denna härliga människa:)
Han får mig att må så bra.
Bara av att finnas för mig.

Det är så det skall vara i livet.

Nu skall jag skicka mejl till vår Personalplanerare.

Av Sirpa - 9 februari 2016 18:40

Efter mitt träningspass imorse så åt jag tillsammans med Lovan, en riktig gofrukost.

Medans vi satt och småpratade, funderade jag över dagens sysslor.

Det enda jag hade inplanerat var träningen och sedan skulle jag få hit mitt barnbarn J i några timmar.

Fortsatte med plocket ur kartongerna som stod kvar efter flytten.
Klippte en ryamatta i två delar, en på var sida av sängen.
Dammsög lägenheten.
Det var jätteskräpigt härhemma.

Bytte matta i hallen.
Tvättade köksfönstret.
Den blev kristallklar:) Härligt!!

När mitt barnbarn J anlände och föräldrarna åkt så fixade vi tillsammans upp tavlor och foton på väggarna.
Nu är allt uppe som ska upp.
Möblerna där de skall vara:)
Så skönt!

J fick sig ett varmbad och hon tyckte det var mysigt.Tände doftande vaniljljus åt henne på badkarskanten.

Under tiden lagade jag till pizza.
Så när föräldrarna kom var maten klar.Dukade i matrummet och vi åt upp alltihopa.
Lilla J åt massor.
Hon fick tidigare en kaviarsmörgås då hon var lite hungrig.

Diskade två gånger idag.
Det är en hel del jag kastar ur kartongerna jag går igenom.
Fortsatte plocka när familjen åkt.

Lilla Lovan trivs så bra härhemma också.Skrev till Huskatten om henne och hur allt går.

Pratade med min älskade vän i telefon.Han har det inte lätt....

Jag tycker att det är så skönt när mitt boende börjar vara komplett.
Ska fortsätta tvätta fönster.
Bära ner kartonger i källaren.
Sedan är det bara allt småpyssel som jag ständigt håller på med.
Ordning och reda vill jag ha.
Rent och fräscht.

Då trivs jag:)

Av Sirpa - 9 februari 2016 15:34

Idag har jag ledigt från jobbet och valde därifrån, denna dag som första träningsdag efter influensan.

Tog på träningskläder och med mig en kasse med grejer till mitt skåp på jobbet.
Badlakan, duschgrejer och sånt.

Ut i regnet...powerwalk/jogg till jobbet först.Sedan vidare längs grusiga trottoarer.
Styrde hemåt och avslutade passet med att hämta kartonger uppifrån lägenheten och bar ner till bilen, samt källaren.

Passet slutade vid drygt 5 km och det är jag jättenöjd med.
Det är ju inte så många dagar sedan som jag ännu kämpade med orken.

Fick av mig de regnvåta kläderna och klev i duschen.

Den nya blandaren var felinställd på något vis då jag knappt fick något varmvatten.
Fick skölja håret i kallt vatten.
Sms:ade fastighetsskötaren.

Grymt glad med att ha kommit igång med träningen.
Imorgon får det bli mera jogg.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards