Alla inlägg under januari 2018

Av Sirpa - 28 januari 2018 12:48

Jag har under flera års tid saknat en snygg och praktisk väska att ta med för kortare resor och övernattningar.

Imorgon ska jag iväg med tåg till Jönköping och efter en utbildning jag skall gå där, blir det övernattning på hotell.
Detta för att jag varken orkar eller hinner med allt under en dag.
Kommer att jobba bara 50% på prov nu så det gäller att jag har ork till det.

Utbildningen är då utlagd på mån-tis.
Blir skönt och nödvändigt att ha ett rum att dra mig tillbaka till då krafterna avtar.

Då detta är någonting nytt för mig och spännande, så vill jag känna mig bekväm med under de två dagar jag är iväg.

Kände att de bags jag brukade packa i inte var tillräckliga så fick det bli en ny väska.
Har ju saknat det länge.

Efter frukost imorse, åkte vi till Öb.
Där var det bara skräp.
Men det blev bra ändå, för vi inhandlade lite annat som behövdes.
Bla toapapper och annat.

Gick sedan in på Rusta. Sista chansen att hitta väska, då jag inte orkade gå i butiker och leta.
Hittade direkt en som jag fastnade för.
Den skall vi ju båda kunna använda så färgen blev neutral och snygg.
Lite som silverblå.

För mig är det viktigt med flera dragkedjefickor för att fördela och ha ordning i grejerna.
Denna väska uppfyllde den biten jättebra.

Fyra hjul så den kan förflyttas upprätt, samt kunna lutas och dra efter sig om det är nödvändigt.

Tre års garanti och allt känns rejält och välgjort.
Vi vill ju kunna använda väskan i många år.

Känns alltid så himla bra att hitta något som man verkligen vill ha.
Inget halvdant, utan verkligen efter det behov som finns.

399:- betalade vi för denna väska.
Lagom stor för tex en weekend.

Jag ser ju mängder med väskor i mitt jobb på bussarna till Arlanda.
En del är så snygga att jag bara måste säga det till ägarna och de blir alltid glada och tacksamma.

Att få sitt val bekräftat är ju positivt.

Så nu har jag börjat packa i våran lilla, snygga väska för att bo på hotell imorgon natt.
Blir spännande att se vad det blir för hotell som är bokat till mig.

Skulle ligga nära Resecentrum där jag skall vara på utbildning.
Blir också spännande att få träffa min trevliga kollega som jag blev förtjust i redan vid vårt telefonsamtal.

Hon är helt införstådd med mitt mående och orken. Känns tryggt.

Så kläder är framlagda och väskan snart packad.

Av Sirpa - 28 januari 2018 09:12

Lördagsmorgonen var i nådig...
Vaknade med en fruktansvärd huvudvärk efter alla de timmar jag var igång under Fredagen i Ramnäs.
Kom sedan isäng efter 2, så slut att jag hade svårt att somna.

Det blev till att svälja ner 2 Eeze tabletter, försöka somna om. Kände hur illamåendet kom smygande. Låg helt blixtstilla i en ställning som gav lugn en stund.

Sambon kom in med en kopp starkt kaffe till mig en knapp timme senare.
Kunde sätta mig upp, vimmelkantig.
Något senare kunde dagen komma igång.
Tog en lång skön dusch för att skölja bort det kraftlösa ur kroppen.
Blev faktiskt bättre.

Åt vid 11 tiden en väldigt sen frukost.
Fick mera krafter efter det.

Jag hade redan dagen innan pratat med kärestan om att åka med när han skulle jobba extra Lördag eftermiddag.
En tur till och från Arlanda.
Bestämde mig för att fullfölja detta.

Vid 13 tiden lämnade vi hemmet och for till depån. Tog ut en buss som inte direkt är någon favorit.
Kinascania som vi kallar den för.

Hör inte till någons första val kan jag säga.
I den bussen får man verkligen uppleva hur man förstör en grundkonstruktion rejält genom att bara se till pengar.
Plastskräp och opraktiskt designtänk.

Den är bra och bekväm för resenären.
När man som förare väl förstår sig på värmesystemet som lever ett eget liv.
Sköna säten och bra utsikt för resenären.
Föraren har en mängd med siktfällor framme hos sig.
Konstiga kanter och lister som skymmer.
Trafikfarligt till max.

Toan i mitten och detta innebär att bagaeutrymmet hamnar på fel sida.
Ute i trafiken för vår del.
Verkligen inte anpassad för våra körningar.

Vi åkte med få resenärer från Västerås 14.10
Gick och köpte kaffe och kanelbulle åt oss på Pressbyrån.
Sambon körde runt terminalerna under tiden.
Vi fick med oss över 20 resenärer åter.
4 bokade från början bara.
Det ramlade in vartefter :)

Jag hade det helt ok när vi åkte till Arlanda men på vägen hemåt tröt krafterna och jag var yr rejält.
Somnade till kort innan Enköping.
Sambon kör så lugnt och fint så man vaggas till sömns.

Skönt att få vara med honom i jobbet, istället för att vara ensam hemma.

Men helt klart är det ännu helt omöjligt för mig att själv köra bussen.
Yrseln och ostadigheten sitter i och jag kan knappt gå i bussens mittgång utan att vingla, fast bussen står stilla.

Jag är något less på detta mående!!
Vad i glödheta är det som sker i min kropp.



Ute var det vårkänning.
Fåglarna kvittrade och solen strålade.
Grönt på en del åkrar och hoppet tändes om kommande vår, värme och ljus.

Efter jobbet var vi och handlade på Maxi.
Då var jag blek av trötthet.
Kom hem och ordnade mat tillsammans.
Fick bli färskköpta hamburgare och friscobröd.
Gott!

Sedan soffhäng resten av kvällen.
Vi såg på en gripande film.
1939.
Jag gillar inte Per Morberg som har en stor roll i filmen, annars heller.
Än mindre efter hans roll i filmen.

Gick och la mig ganska sent.
Dygnet blev ju något förskjutet redan dagen innan

Av Sirpa - 28 januari 2018 00:26

Av Sirpa - 27 januari 2018 01:25

Det blev sent hem, men jag fick skjuts av dottern. Många timmar med mitt fina barnbarn och nyopererade vovven.

Vi hade välfylld dag, varvad med stunder av vila med lite sömn inbakat.

Sitter hemma i mörkret och bara låter kropp och knopp komma ner i varv innan jag kryper ner hos kärestan.

Ville katt strålande glad när jag kom hem.
Nosade noga på mig då han säkert kände igen doften av sin familj, på mig.
Lilly basset, Pompis katt och mitt barnbarn.
Det är ju Villes hem.
Vi bara lånar honom ett tag.

Sista timmarna ikväll hade jag lite jobbigt när både barn och hund sov.
Jag var jättetrött men ville inte sova, då jag visste att det skulle bli huvudvärk och kraftig yrsel när jag sedan vaknade.
Satt och slumrade till ändå, sittande i soffan.

Åt godis och snacks för att hålla mig vaken.

Skönt att slippa åka buss hem.
Tack min dotter!

Nu sova. Natti Natti!

Av Sirpa - 26 januari 2018 14:57

Nu har vi intagit sängläge med mysfiltar på oss alla tre.
Lilly och jag var ute på en kiss och bajspromenad. Lillan väntade hemma den stunden då hon kände sig lite frusen.

Vi gick runt huset bara och det räckte gott för oss gamlingar.
Behövde inte regntäcke på iallafall, denna gång.
Lilly ogillar täcke.

Gav Lilly hennes ögondroppe och sedan mat. Efter detta var hon jättetrött och lade sig i bädden.
Kramade in henne i en filt då hon kändes lite kall.
Infektionsrisken är ju hög och då vidtar vi alla nödvändiga åtgärder för hon ska ha det bra.

Lillan och jag åt jättegod mat.
Spaghetti och köttfärssås som smakade toppen.
Knäckemacka till.

Sedan var det våran tur att bli jättetrötta så det fick bli vila och tupplur under filtar och täcke.
Om en timme är det dags för ögondroppe igen åt Lilly.

Många droppar blir det på en dag.

Av Sirpa - 26 januari 2018 13:21

Tidigt imorse, redan straxt efter 3 vaknade jag och sambon.
Han skulle börja jobba 4.27 och jag hade som plan att åka med en buss till Surahammar 5.15

Jag skulle vara hos mitt barnbarn som var lite krasslig och även passa Lilly Basset som ännu inte är i form efter sin operation, där hennes högra öga togs bort.

Hängde med kärestan till jobbet där han hämtade ut sin buss.
Passade på att scanna mitt sjukintyg till depåchefen.
Läste av mitt förarkort, fast jag inget kört.
Bra få den uppdaterad ändå.

Kramade min kära hejdå och han åkte iväg mot Arlanda. Väntade in Surabussen. Satt hela vägen och pratade med min fd kollega på VL.
Kom till Sura 5.45 och dottern hämtade upp mig där.
Hem till dem i Ramnäs. Hon åkte sedan vidare på sina ärenden som måste göras idag.
Kröp ner i sängen och sov 1 1/2 timme till med Lilly och mitt barnbarn.

Jag var fruktansvärt trött. Yr i huvudet, så det var nödvändigt med sömn en stund till.
Upp vid 8 tiden.
Lilly behövde droppar i sitt kvarvarande öga.
Lillan och jag åt sedan frukost.
Gott och välbehövligt.

Gick sedan ut alla tre så Lilly fick kissa och gå lite. Ingen lång stund då vi alla tre var hängiga.
Blött och slaskigt ute och det regnade så det fick bli jacka på åt Lilly.

Kom sedan in och vilade en stund alla tre.
Lillan och jag målade i målarböcker.
Vi byggde med Duplo.
Sedan vila igen med läsning av Findus och Pettsonbok.
Somnade till en kort stund.

Skönt att kunna umgås med min lilla tjej.
Säkert jobbigt för henne när mormor inte riktigt orkar som hon är van vid.
Vi brukar ju vara ute i lekparker, gå och busa.
Inte idag, tyvärr. Hon själv är hängig och jag satt ur spel.

Lilly fick sina ögondroppar. Mat och ett grisöra att gnaga på.
Hon fungerar hur bra som helst med ett öga bara.
Verkar inte störa henne så mycket fast det inte är länge sedan operationen.
Djur anpassar sig väldigt snabbt.

Nu sover hon djupt efter sitt grisöra, som hon jobbade på med i säkert en timme.
Hennes ork är begränsad som min.
Så vi vilar alla tre.

Vi skall snart gå ut med Lilly så hon får kissa.
Vi själva behöver få i oss mat som dottern har klart i kylen.
Pasta och köttfärssås.

Av Sirpa - 25 januari 2018 14:44

Idag har jag haft två härliga telefonsamtal med kvinnor som vill att jag skall ha en chans att komma åter i arbete.
I den takt jag klarar.

Så oerhört värdefullt att känna mänskligt värde.

Tack P och J.
Ni vet vad jag mäktar med och finns för mig.


På Måndag bär det iväg till Jönköping för utbildning. Bara halvdagar då detta är allt min ork klarar.

Försäkringskassans alla frågor har jag fyllt i och skickat iväg.
Appen fungerade idag som tur var.
Gjorde många försök igår utan resultat.
Det var inte jag som gjort fel utan något annat krånglade i deras ände.

Börjar se lite solstrålar i kanterna av förmörkelsen som rådit ett tag.

Ett steg i taget med full koll på orken

Av Sirpa - 25 januari 2018 05:34

Somnade i soffan inatt då jag gick ut dit för att inte störa min älskling, som behövde varje minut av sin sömn.

Vaknade vid 3 tiden och smög till min bädd.
Det snarkades tryggt bredvid.
Somnade till kort innan det var dags för honom att gå upp.
Gick upp även jag då kaffet lockade.
Så skönt att sitta och klappa Ville, småprata med kärestan innan han åkte iväg.
Sedan blir ju han borta i 11- 12 timmar med jobb och träning.

Jag kommer att sova ett gäng timmar till.
Det behövs när natten blev så sönderhackad.

Huvudvärken är borta nu iallafall och det är en lättnad.
Det tog hårt på mina krafter igår.
Tabletter bet inte på det migräntryck som låg över pannan och bakom ögonen.

Jag tycker att det är en enda jäkla gnällande från mig just nu.
Inte mycket som fungerar vad gäller hälsan.
Trist men bara att gilla läget.
Orken måste åter för att livet skall fungera till fullo.
Det duger inte att krafterna är slut efter några timmar i det egna hemmet.

Jag kommer åter!
Var så säker. Sakta, ett steg i taget.

Igår efter samtal med kärestan bestämde jag mig för att åka på Lottas begravning, en bit in i februari.
Kan nog inte köra bil då ännu, utan jag väljer buss till Örebro och åker sedan med två vänner till Nora.

Kommer att åka med de lila bussarna då vi inte har några turer från Västerås till Örebro på morgonen.
Varför vi inte har det förstår jag inte.

Den 13/2 har jag även tid för ykb utbildning i Uppsala.
Gäller att ta mig dit också utan bil.
Krångligt blir det men jag kör inte förrän yrseln är borta.
Vill inte riskera liv någonstans.
Där tar jag ett noga ansvar som yrkesförare och medmänniska.

Idag planerar jag att ta det lugnt hela dagen.
Känner att det är välbehövligt.
Kommer att läsa, vila, äta, klappa katt och kanske sova nån liten stund.
Kanske går jag ut en pyttekort promenad i kvarteret.

Bara att vackert acceptera att jag måste ta det lugnt och låta tiden ta hand om allt.

Väntar på besked om jag kan jobba nåt kommande vecka.
Det jag skall göra isåfall kräver en kortare utbildning hos sakkunninga.
Detta sker då i Jönköping.

Spännande!
Vi får se vad för beslut som tas. Jag är glad om jag kan göra något på halvtid, till att börja med.

Nu har jag pussat älsklingen fin dag på jobbet och själv krypit ner under täcket igen.
Hör hur grannarna börjar vakna till.
Mitt sömntåg kommer tuffande, så jag väljer att hoppa ombord

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17
18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards