Direktlänk till inlägg 29 november 2020

Kokar Risgrynsgröt

Av Sirpa - 29 november 2020 06:32

Som traditionen bjuder så kokar jag risgrynsgröt till Första Advents frukosten.

Vaknade tidigt då jag somnade redan vid 20.30 tiden igår efter en trött dag.
En dag då jag inte uträttade många knop utan det gick i vilans tecken.
Avslutade dagen med att hämta mat och äta riktigt gott från Chopchop.

Såjag vaknade redan 4.30 och gick upp då katterna märkt att jag var vaken och ville självklart då ut.
Deras frukost blev lite senare när jag gått upp och satt igång gröten.
Den tar ju en stund att göra.
En timme står den och sakta förvälls på svag värme.

Gör gröten på havredryck istället för mjölk så barnbarnet kan äta.
Havredrycken gör den extra god.
Hon kom ner från sitt rum och kunde inte sova. Nu somnade hon i soffan där hon lade sig för att bara vila.
Känns väl extra tryggt när mormor stökar i köket.

Jag ska tända upp i vedspisen i köket också så det blir en varm och mysig Första Advent när alla vaknat.
Dotter och vovve sover ännu.

Undrar hur det känns för mitt barnbarn att få bo under samma tak med sin mamma och mormor?
Det är inte många barn idag som får möjligheten att växa upp så.
Själv hade jag inte den möjligheten alls då min mormor var kvar i Finland.
Vi sågs bara nån vecka på sommaren om ens det.

Vi bor ju så stort här med alla biytor i huset så alla får ha sin privata del och kan komma undan när som helst.
Närmare 200 kvadrat som vi tre delar på med hund och två katter och två kaniner.

Jag hoppas hon upplever det som en trygghet att ha släkten nära.
Hennes moster och kusin med familj bor ju bara ett par kilometer bort.
De går dessutom i samma skola.
Nu under Covid vistas kusinen hos oss varje vardag, morgon och eftermiddag.

Nu ska jag kolla till gröten så den sköter sig som den ska.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards