Direktlänk till inlägg 23 maj 2021

Sista lysningen innan kläckning

Av Sirpa - 23 maj 2021 06:51

Lördag kväll när det blivit mörkt tog vi en sista lysning av äggen i kläckaren.
Stor glädje när det fortfarande var liv och rörelse i samtliga 12 ägg vi lagt in i den.
Högst upp en fin och hel bubbla.

Efter det var det dags att plocka bort vaggan som äggen gosat i under drygt 14 dagar.
Den är till för att äggen ska vändas på lite, precis som hönan gör när hon ligger och ruvar.

Sedan fylldes det i vatten i båda karen som ligger under det plastgolv med hål i som nu äggen ligger på och väntar in de sista dagarna.
Tempen sänktes från 37.7 till nuvarande 37.2

Nu är det baraför de små liven att växa till sig det sista och bygga styrka för att ta sig ut igenom skalet.

Jättespännande att se hur många som är såpass livsdugliga att de klarar det stora provet inför inträde till livet ute i det fria, utan äggets beskydd och omvårdnad.

Likaså hur fördelningen blir, tupp eller höna.
Det visar sig.
Alla är välkomna oavsett.
Blir det många tuppar får vi se till att de får nya hem eller så hamnar de i grytan.
Så är livets gång

På Onsdag nästa vecka borde det börja låta inne i kläckaren och liv titta fram.
Dottern har förberett allt inför kycklingarnas ankomst.
Dessa kommer vi att ta så väl hand om som det bara går.

Skånsk Blommehöna.

Sista fotot med de stora vackra hönsen har jag lånat från nätet.
Bara för att visa vilken stilig sort vi kläcker fram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards