Alla inlägg den 1 november 2022

Av Sirpa - 1 november 2022 11:09

Efter morgonens kaffekopp, blogginlägg och djurmatning var det så dags för mig att åka iväg till däckfirman för att få på vinterdäcken på min bil.

Jag har under en tid haft en röd lampa lysande på panelen som jag vet talade om att något var knas med däcken.

Fick den nedsläckt tidigare och däcken kollade med lufttrycket som var lite mindre i ett av hjulen.

Varningen höll sig borta men återkom just den kvällen då jag återvände från min sista arbetsdag, Norgeresan, innan jag blev hemma sjuk i influensan.

Sedan har bilen stått.
Jag har inte orkat bry mig och jag har sett att vänster bakdäck sett lite annorlunda ut.

Nu är jag ju piggare och kunde boka tid för skifte till vinterdäck.
Samtidigt få detta med punkan ordnad.
Jodå, mycket riktigt, det satt en spik i däcket.
Fick påmonterade vinterdäcken och meddelat också att mina sommardäck bak måste köpas nya i vår
Det var bara 2.5 mm mönster kvar och det är för lite.
5.5 fram så dessa är helt ok.

Jag har ju detta ställe som däckhotell vilket är så grymt praktiskt.
Jag orkar inte längre släpa med tunga däck och hålla på med slitet att skifta två gånger per år.
Dessutom har vi inte plats att lagra däcken hemma heller.

Så denna lösning har jag valt för både min och dotterns bil.
Även denna kostnad har stigit i takt med allt annat.

Åkte sedan till Willys och handlade.
Himmel vad matpriserna har gått upp!!
Det är bara att handla sådant som är absolut nödvändigt.
Inga som helst extra utsvävningar.
Jag köper mycket Svinnsmart produkter.
Dvs bröd, mejerivaror och grönsaker med 50% rabatt då dessa varor har kort datum.

Det viktiga här i vårt hushåll tycker jag, är att barnbarnet får bra mat.
Hon är 12 år och växer så det knakar.
Jag och dottern kan hålla igen på allt men Lillan ska ha god, näringsrik mat varje dag.

Jag har själv börjat äta Havregrynsgröt varje morgon i stort sett
Havre och råggryn blandade så det blir mera fibrer och bättre smak.

Vi äter mycket knäckebröd Sportknäcke helst, istället för mjukt bröd.

Behöver tanka min bil till helgen då jag ska hälsa på mamma.
Dieseln ligger nu på 27.72 litern såg jag.
Det är helt hutlöst så allt har blivit.
När jag bytte till en liten snål dieselbil hade jag ju inte trott att det skulle bli såna enorma ökningar i bränslet.
Bil måste jag ju ha för att ta mig till jobbet. Min bil börjar bli till åren kommen. Hoppas den håller ännu några år.

Snart har vi inte råd att leva längre om detta blir värre. Vilket det förespås bli.

Det är tur att vi har mängder med äpplen nu i källaren inför vintern
Då har vi en vitaminkälla där iallafall
Likaså äppelmos till gröten i frysen.

Nu ska jag tända en brasa i köksspisen.
Det är lite kyligt och rått härinne i huset.
Jag är ju ännu inte helt kry från influensan.
Det är tur att jag sågade och klyvde upp så mycket ved som jag gjorde inför kommande vinter.

Av Sirpa - 1 november 2022 06:39

Är det inte så att denna månad räknas som den mörkaste månaden om det inte snöar förstås.

För det är vid juletid det sedan vänder och börjar bli ljusare igen.

Nog är det mörkt allt när inte solen tittar fram mer än korta stunder ibland, om ens det.

Mig gör inte mörkret något.
Men jag vet att många människor påverkas negativt av mörkret och går som ner på sparlåga den här årstiden, för att sedan blomma ut igen när sommaren kommer.

Jag ser mörkret som en tid av vila och ro på något vis.
Tända levande ljus och mysa inomhus är ju något som ger vila och tid för eftertanke.

Visst kan det vara tufft i mitt yrke med mörkret. Köra i mörker och framförallt när det är blött ute och allt reflekterar det ljus som blir från trafik och gatubelysning.
Det äter kraft ordentligt då sånt kräver extra koncentration och skärpning av alla sinnen.

Igår eftermiddag tände jag två gravljus ute i lyktor på trappen och på gården.
Lite ljuspunkter i mörkret som finns där levande i flera dygn.

Undrar om det här blir en vinter med snö.
Här i Sörmland är det ju inte så ofta snö kommer eller ligger kvar om det skulle komma något.

Vi har ännu inte startat oljepannan i källaren i huset. Det är såpass milt att vi klarar oss med några elelement.
Energisnåla element.
Hoppas det dröjer innan vi behöver starta upp pannan.

Framtiden känns ju verkligen oroande med den utveckling som sker med alla priser.
Kriget i Ukraina som inte verkar komma till något slut.
Sen att ryssen även är inne och tomtar i Norge känns ju verkligen inte tryggt.

Det känns som förändringens vingar sveper över oss och oron sprids överallt.
Mänskligheten behöver bromsas in helt klart. Vi människor rasar på i ett tempo mot varandra och naturen på ett förödande sätt.
Vi tänker inte längre än våra armar når.
Att det finns en morgondag verkar inte vara intressant.

Makt är återigen en faktor som styr mycket.
Denna jakt på makt och ära kommer att bli vår undergång.
Länder sitter på sådana fruktansvärda förintelsevapen och det bara ett knapptryck bort så är vi helt utplånade.

Kanske det är meningen så.
Kanske har vi människor förverkat rätten till vår vackra planet. Jorden. Som vi så duktigt förstör dag efter dag.

I min värld önskar jag faktiskt att om det så skulle bli så hoppas jag att allt utplånas.
Så inget lidande blir kvar.

Djupa tankar såhär en Novembermorgon.
Det kan ju inte gå någon förbi att vi är i en tid som kräver rannsakan och eftertanke.

Min tanke blir i första hand min familj.
Mina barn och barnbarn.
Vad är det för arv vi lämnar efter oss till dem att förvalta.


November, mörkt, blött och kyligt.
Naturen har gått in i vila.
Växtligheten har dragit sig tillbaka. Ner i en dvala i väntan på våren, ljuset och livskraften, hoppet och glöden.

Vi människor lever i ett väntans vakum.
Hur kommer allt att se ut till våren.
Kommer vi att leva med freden i våra liv eller är det dags för ett Världskrig igen.

Bara de giriga stormakterna vet

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards