Alla inlägg den 16 november 2022

Av Sirpa - 16 november 2022 05:21

Det märks att min kropp och knopp tog stryk ordentligt av Influensan som den gått igenom under drygt tre veckors tid.

Jag sover jättemycket!
Dessutom djupt och återhämtande.
Känns som jag kravlar upp ur en djup grop på morgonen när det är dags att vakna.

Tar en stund att kvickna till och få igång hjärnan. Sover dessutom lugnt utan drömmar som väcker mig eller som jag minns. Drömmer gör ju alla under sömnen, men det är skönt när jag inte väcks av mardrömmar och stress i sömnen. Eller hosta.

Måndagen gick helt i vilans tecken så när som på att jag tvättade tre maskiner och hängde upp.
Annars fick det bli sängläge med bok i handen.
Kom ju hem vid midnatt mot måndagen efter den långa resan på 70 mil från Göteborg via Uppsala dit gästerna skulle.
Regn hela vägen i stort sett och mycket trafik.
Sånt tar kraft, det går inte att komma ifrån.

Tog en stund att varva ner efter hemkomst så jag somnade nog inte förrän bortåt halv 2.
Vaknade som vanligt med migrän då jag hade fått vätskebrist på grund av att jag inte får i mig nog med vätska under långkörning.
Kan ju inte besöka toa så då blir det inget vatten annat än fukta munnen då och då.

Naproxen i magen och kaffe lite senare så ordnade det sig.
Blev en hel del vatten drucket under måndagen. Gjorde en pastasallad som smakade bra till lunch.

Somnade tidigt måndag kväll för att sova en lång ostörd natt. Så skönt att bara flyta bort in i sömnen med varm katt intill. Nu vill ju Nova sova hos mig igen när jag inte hostar.
Hon ville inte vara hos mig under hostan jag kämpade med. Wille brydde sig inte, han stannade men Nova hon tyckte att jag var läskig.

Vaknade tidigt tisdag morgon. På med kaffe. Frukost till katterna. Eld i köksspisen då det var rått och kallt inne.
Den dagen åstadkom jag någonting härhemma iallafall.

Tömde ur husbilen allt som ska ur innan vinterförvaring. Sängkläder och allt som kan vara tänkbara boplatser för möss under vintern.
Mat och sånt hade jag redan tagit ur.

Tvättade sedan med fiberduk och vax den del av sovloftet som sticker ut ovanför förarplatsen.
Det var ett riktigt slitgöra.
Jobba uppåt med armarna sträckta hela tiden.
Där bildas det ränder från luftföroreningar som rinner ner vid fuktigt väder. Dessa måste bort innan det fastnar.
Öppnade alla kranar och tömde vattentanken så det inte fryser sönder i kylan.

Tvättade sedan två maskiner med sänglinne, handdukar och badlakan ur bilen.

Idag tog vi dessutom beslutet att äntligen starta dieselpannan i källaren så det skulle bli varmare i huset.
Graderna sjunker ute nu vartefter och vi fryser konstant härhemma. Den enda som inte berörs är barnbarnet som är så varm i sig att hon fryser inte. Bara vi vuxna och Ludde Bassethund.
Nu har vi inget val.
Kostnaden är brutal men vad ska vi göra.
Ställde pannan på låg värme så förbrukningen blir minimal.
Ännu är det ju inte vinterköld men så rått i luften.

Blåsten har dessutom gjort att huset är nedkylt rejält då det är så gammal isolering och drar igenom väggarna.
Välventilerat men rått och kyligt.

Så de få oljeelelement vi haft igång lite stängdes av.
Några element funkar inte då termostaten är så gammal och trasig.
Dessa ska vi ta med hyresvärden så det byts till nya fungerande.

Så nu imorse vaknade jag till en mjukare och behagligare luft i mitt sovrum. Inte den rå stickande som varit hittills.
Tror nog att jag kommer hosta mindre om mornarna nu.

Idag börjar min jobbperiod igen.
Bara kort körning idag inne i Västerås då jag bestämde mig för att hälsa på gamla mamma efter jobbet för att hon ska få prova kläderna jag köpt åt henne.

Ska handla med lite gott åt henne också och lite läsbart.

Först 5 timmars körning med Dubbeldäckaren.
Imorgon Torsdag bär det av till Taxinge Slott med ett sällskap.
Tror det är Julmarknad där så kanske jag också får ta del av den.
Det visar sig.
Fredag hämtar jag Luleå Hockey J20 från Arlanda och kör till Gävle där det är match.
Övernattning för mig i Gävle.

Sedan Lördag kör jag laget till Uppsala där dem övernattar innan flyg åter Luleå på Söndag.
Det kör något annat bolag då jag bara lämnar av laget och återvänder till depån Lördag kväll.

Fullt med jobb nästa vecka inbokat också.
Allt från Friends Arena med hästfolk till julbordskörningar, handbollslag till Hudiksvall, Ykb utbildning och jag vet inte allt.

Full fart och lite till så det är bra att jag sover mycket och återhämtar mig det sista efter sjuktiden.
Krafter går åt till allt i livet.
Det gäller att räcka till åt många håll och kanter.

Längtar väldigt efter att få orken till att ta mina långpromenader igen och så småningom även powerwalk

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards