Alla inlägg den 9 november 2023

Av Sirpa - 9 november 2023 05:05

Tisdagen fick bli en heldag hos gamla Mamma.
Åkte in med dotterns Volvo V70 till Ikea när det öppnade och hämtade ut ett Vitrinskåp som jag tyckte kunsde passa i Mammas lilla lägenhet.

Två svintunga paket som jag lyfte in i bilen och körde till Surahammar och bar in till Mamma.
Den tyngsta vägde över 28 kg och var 2 meter lång.
Pjuh!! Det tog krafter kan jag lova.
Kändes att jag inte är 25 längre.

Parkerade bilen, tog en kaffe och satte sedan igång att öppna kartonger pch sortera upp delar och allt som skulle användas till att få ihop mäbeln.
Inte lite pryttlar!!
En i personalen gav beröm för min möda då hon avskydde att montera Ikeamöbler.

För mig är det inget problem om jag bara får jobba i lugn och ro utan stress.
Det är bara att följa monteringsanvisningen som i det här fallet var en hel tidning.


Skruvar och smådelar fick ligga i skålar så jag höll isär allt och dessutom hade koll på att allt var med.

Satte igång med att skruva ihop lådorna först. Dessa är såna att de glider lätt på små hjul så Mamma inte behöver slita då hon har så svaga händer och armar.

Tre lådor längst ner och sedan själva vitrindelen uppe, med glasdörrar så hon kan ha alla sina foton på oss ungar och barnbarnen samt barnbarnsbarnen därinne.

Jobbade på medans Mamma hämtades till lunchrummet där hon fick äta dagens lunch med sin kompis.
Sedan satt hon i sin sköna vilstol och sov nån timme medans jag stökade med ihopmonteringen bredvid henne.

Hon tyckte om att ha mig där i alla timmar.
Jag hade ju med mig de kläder jag köpt åt henne förra veckan.
Boxertrosor, byxor och en mysig mjuk topp som jag hoppas funkar för henne.


Det tog för mig 4 timmar från att jag öppnade kartongerna till att skåpet stod på sin plats.
Vissa moment skulle det behövts ett par händer till men jag lyckades ensam klura hur jag ändå skulle klara momentet.
Har ju klarat mycket sånt i mina dagar ensam.

Till sist stod den där och jag tog fram kartongerna som det låg fotoramar och prydnadssaker nedpackade i sen flytten och bara väntade på att få bli framtagna.

Många foton blev det och en tömd kartong.
Min bror kom med veckans varor då han varit och veckohandlat åt Mamma.
Mysigt och få träffa honom och få krama om. Det är ju inte så ofta då han bor i Västerås och jag i Eskilstuna och bägge fullt upptagna med egna livet och familjen.

Vi tar hand om Mamma tillsammans. Så gott vi bara hinner och mäktar med.
Tryggt att ha henne på Serviceboendet då hon blir mer och mer orörlig och behöver hjälp med i stort sett allt.
Sitter i rullstol. Kan inte gå mer än att förflytta sig mellan rullstol, vilstolen, duschpallen och sängen.
Ett ostadigt steg i stort sett.
Benen bär inte alls längre

När jag var klar med allt var klockan 17.15 och jag var jättetrött. Hade åkt hemifrån vid 8.45 och det enda jag hunnit få i mig i matväg var min morgongröt klockan 6 på morgonen.
Kändes i benen som var lite darriga.
Hade druckit kaffe iallafall.

Lastade bilen med tomkartonger och for förbi återvinningen och dumpade dessa innan jag kom hem vid 19 tiden.

Jag satte mig direkt med en stor kopp kaffe och hårt bröd med kokt ägg och skärgårdssill på. Jättegott och nyttigt.
Såsen i sillen är väl kanske inte det ultimata i nyttighet då den innehåller socker men annars bra.

Redan vid 21 tiden var jag redo för min sköna säng och sömntåget som kom tuffande och plockade med mig till drömmarnas land.
Med katter intill sov jag som en stock den natten.

Tänkte inte på att ta ett foto på möbeln när den var klar men jag lägger ut en bild från Ikeas hemsida så det går att se vad jag jobbade ihop dessa timmar.
Den är jättefin.





Av Sirpa - 9 november 2023 04:32

Under Måndagen blev det flera projekt som jag måste ordna.

Dels var jag iväg och ordnade med mitt nya körkort.
Tog foto (hemskt foto som alltid till körkortet)
Betalade in avgiften för tillverkning och skrev på.
Läkarundersökningen gjorde jag ju tidigare och allt var bra.
Jag får min tunga behörighet i 5 år till.
Det vill säga att jag får köra Buss med släp och Lastbil med släp och allt under det.
Bil+släp, Husvagn och sånt.
Skönt att inte behöva tänka till innan jag kör fordon då jag har allt.
Allt utom taxi och farligt gods, det är extra till dessa som jag inte har nån användning för.

Satt sedan i bilen och via nätet ordnade med nytt Förarkort till Färdskrivaren.
Det blir ju samma foto till den samt Ykb kortet.

Efter detta for jag ner på stan och hämtade ut mina nya glasögon.
Blev jättenöjd själv.
Nu är det bara att lära sig använda progressiva glsögon i körning.

Valde ju skrimrande färgglada bågar.

Hälsade på hos min goda vän som varit sjuk ett tag så vi inte kunnat ses och prata och fika.
Jättehärligt att vara hemma igen efter att jag varit iväg i nästan en vecka.

Massor med jobb väntar härhemma så Måndagens start var perfekt
Ordna måsten, få nått nytt och prata med bästisen.
Tvättade upp kläder efter mina dagar iväg.
Plockade ur husbilen det som nu skulle ur.
Tänker ha den påställd ett tag till och dra iväg på nåt innan den får vila ett tag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards