Alla inlägg den 7 november 2023

Av Sirpa - 7 november 2023 06:03

Tidig väckning Lördag morgon. Dusch och hopp i uniformen. Satt i bissen redan 6.45 för att rulla igång dagen

Skulle blrja min körning från Cityterminalen så jag rullade dit i den lugna morgontrafiken.
Fick med mig en kollega som hade möjligheten att visa färdvägen till Jakobsberg som det var planerat att vi skulle köra för att komma rätt.

Gunnar som följde med jobbar bla som Trafikledare på Cityterminalen och är en härlig människa. Lärde känna honom redan på min tid på Swebus.
Nu i helgen körde han också buss på samma tider som jag.
Så vi hann prata mycket om livet och gamla minnen.

Vi sågs ju varje vända när vi väntade in tåget och resenärerna.

Fartfylld och hektisk dag blev det.
Mycket trafik, olyckor, förseningar och frustrerade tågresenärer.
Jag beundrar dessa människor som väljer åka tåg. Vilket tålamod när det så ofta är trassel med avgångar och annat med tågen.
Vi bussar får ständigt körningar.
Både planerade större stopp samt akuta körningar.

Kom till hotellet och hade sån tur med parkering att en kollega som stod parkerad lite för brett, skulle iväg en kort körning så jag kunde trixa och parkera på ett smart sätt utanför hotellet så vi båda fick plats.

Det var många chaffisar på samma hotell den här helgen

Sändagen blev lika tuff den trafikmässigt. Började lite senare så jag fick tid att äta frukost tillsammans med en kollega som också körde LetsGo.
Vi pratade mycket Norgekörningar.

Sen körde vi igång och for fram och åter mellan tågstationerna.
Jag tvingades ta en extra rast för att få tiden att räcka till för körning hem på kvällen.
En kollega körde ett varv åt mig för körtiden tickade iväg när det var såna köer och omledningar vid olyckor och annat strul som gjorde att bussen var i rullning.

Olycka på Cityterminalen med en för hög buss som körde upp i byggnaden som bara klarar 3.90 i höjd.
Den fastnade och rev ner bland annat sprinklersystemets ledningar från taket.
Totalstopp dit in så Alla bussar måste vara nere på marknivå och det ställde till fullständig kaos.
Två dygn skulle det vara stängt upp i byggnaden.

Resultatet gjorde att vi som gick skytteltrafik inte kunde stå och reglera tid någonstans då det stod bussar överallt. Vi fick cirkulera den tid vi hade till avgång.

Bussar får ju inte parkera nånstans för då är P vakter direkt där och bötfäller.

Jag kunde åka hemåt vid 21 tiden från Stockholm mot Örebro.
Tanka, städa och fixa bussen där på natten. Tog sen husbilen hem och landade trött och hungrig hemma 1.30 på natten.

Det blev kaffe och ett rågknäckebröd med hummus i magen innan jag kröp ner i min egen säng.
Somnade ovaggad kan jag lova.

Intensiv och härlig helg i Stockholm med underbara kollegor.
Fantastiska Kordinatorer och nya bekantskaper i bussbranchen.

Jag älskar mitt jobb som Beställningschaffis helt klart.

Av Sirpa - 7 november 2023 05:31

Torsdag och Fredag gick helt i Fortbildningens tecken.

Torsdag var väldigt intressant då den handlade om Ergonomi och Hälsa.
Delkurs 4.

Vi gick igenom massor med saker som är helt självklara för mig men som jag inte alltid hittills har hållit mig till då tillvaron varit så stessad och pressad.

Stess och dålig kosthållning är en väldigt förgörande kombination.
Den leder till fetma, trötthet och återkommande hälsoproblem, såsom nedsatt immunförsvar och högt blodtryck.

Känner så väl igen mig i allt som vi tog upp under dagen.

Att inte ge hjärnan och kroppen chansen till återhämtning och reparation gör oss människor sjuka.

Jag har ju lagt om mina vanor sen i somras. Kosten, vila, återhämtning och val av körningar där jag inte behöver sitta med ihållande stress och hjärtklappning.
Bara detta är ett stort steg in i sundare livsföring.
Att kunna säga Nej.

Mycket värdefull utbildningsdag.
Gjorde kväller tidigt och bara softade i husbilen.
Åt lunchens sallad till middag också med en burk tonfisk tillagt.
Somnade tidigt.

Fredagen kom och Delkurs 5 som handlade om Trafiksäkerhet.
Även denna dag väldigt intressant och lärorik.
Den borde alla ute på vägarna gå för att lära sig trafikvett och omtanke om sina medtrafikanter.
Jagtänket har tagit över mer och mer ute på våra vägar och det är i många lägen förödande.
Olyckor, stress, ilska och irritation som inte ska behöva finnas om vi använder insidan av våra huvuden.

På lunchen åkte jag och tankade husbilen. Hade packat och fixat allt klart på morgon redan så när kursen var över tackade jag för mig och åkte till Örebro. Parkerade husbilen och tog ut en buss från LetsGo Bybus depå och åkte till Scandic Järva Krog.

Min YKb är nu klar och kursledaren skulle skicka in allt så jag får mina vidare 5 år att jobba på

Somnade nöjd och trött i hotellrummet med bussen tryggt parkerad utanför i väntan på helgens jobb.

Tack Västanhede Avesta för elen jag fick använda till husbilen.
Samt kursen som betalas av både Västanhede och LetsGo.



Gillar verkligen bilden med hönan som tittar fram och ser så nyfiken ut.

Bussen skulle vara super att ha som husbuss.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< November 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards