Alla inlägg den 24 juni 2023

Av Sirpa - 24 juni 2023 08:29

Det skulle föreställas att jag gick i Pension 1/6.
Jo tjena :)
Jag jobbar och far omkring på allt möjligt mest hela tiden.

Hinner inte eller så orkar jag helt enkelt inte blogga så mycket som jag skulle vilja.

Idag, Midsommardagen hade jag tänkt iallafall att jag ska ge min kropp och knopp lite återhämtning.
Har bara plockat rabarber och rensat ogräs på morgonen.
Sitter nu på min veranda och bara existerar med kaffekopp bredvid.

Gick upp tidigt efter ett mycket trevligt men också rätt arbetssamt Midsommarfirande i liten skala härhemma.

Jag hade hand om det mesta vad gällde maten. Det ville jag verkligen göra för det är länge sedan jag hade ork/tid till att fixa till riktigt gott och varierat.

Nu gjorde jag det. Inte som förr i världen då jag stod och bakade ett par veckor innan redan
Allt från matbröd till småkakor, tårtbottnar och rubbet.

Det enda jag nu lagade till som inte var färdigköpt var matpajer.
Ost och Majspaj.
Barnbarnet härhemma har ju mjölkproteinallergi så Majspajen var till henne.

Dotter och barnbarn lövade, klädde den lilla Midsommarstången och dukade.
Sedan kom äldsta dottern med sin familj.
Så vi var 6 personer. Alldeles lagom.

En kort uppdatering kan jag ta nu om läget i övrigt.
Min Gamla Mamma är nu nöjd och belåten bosatt på Serviceboende.
Hon kan komma ut i sin rullstol.
Har mera lätthanterliga ytor i sitt boende.

Det mesta är på plats men jag har en hel del att fixa med där ännu
Ett par möbler måste inköpas för att hon ska få upp mera av sina saker.
En skönare fåtölj likaså där hon tillbringar mycket tid, framför tv:n.

Hon får all den hjälp hon behöver från go personal och hon har folk omkring sig hela tiden om hon vill umgås.
Det är bara att rulla ut till de gemensamma ytorna.

Det känns tryggt och bra för min bror och mig, samt min fina systerson. Vi besöker henne och hjälper till så mycket vi bara hinner.

Hennes bostadsrätt är såld.
Jag har lite kvar att tömma ur på vinden och källaren.
Den 10/7 skrivs den nya ägaren på allt och vi kan släppa den biten.
Det har varit väldigt drygt med flytten, tömning av allt och det praktiska runt ikring.
Larm och Hemtjänstlås måste ju bort.
Hjälpmedel återlämnas osv....

Städning har jag bokat in och det görs dagarna innan lägenheten överlåts till nya ägaren

Pjuh!!! Det kommer kännas toppen.
Jag måste bara dit och fixa det sista.
Lämna över alla nycklar till mäklaren och skriva fullmakt åt honom att han grejar det sista med överlåtelsen.
Jag jobbar den dagen. Ordna bort försäkringen och sånt praktiskt.
Är i Värmland på kollokörning den dagen.

Jag har haft lite tufft med hälsan.
Kroppen tog enorm stryk av frytten från tredje våningen med alla trappor.
Mitt vänsterknä är inte lik sig sedan dess.
Den gör ont och är väldigt känslig för vridning.

Låter tiden gå och ser vart det bär iväg med den

Sedan vart jag förkyld eller om det var allergi, jag vet inte.
Väldig hosta och först av allt halsont.
Hade inte tid att vila utan körde på bara med alla måsten.

Mitt blodtryck har ju strulat ordentligt och ny medicin provats in med tester och ändringar. Flera besök på Vårdcentralen.

Har också hunnit med att göra en jobbresa till Riga Lettland.
Tuffa dagar i ett land där den äldre generationen inte accepterar att en kvinna kör turistbuss.

Fick dessutom bussen vandaliserad en natt. Hela högersidan nedsprayad med färg.
Som tur gick det att sanera bort efter hemkomst utan att bussen behövde lackas om.

Men efter händelsen var jag ju tvungen med hjälp av tolk göra en polisanmälan där i Riga, för eventuell försäkringssak.
Det tog både tid och kraft en halv dag.

Lång färjeresa dit och hem.
Enkel väg över 9 timmar. Nattbåt med urusel sömn.
Fruktansvärt trångt med 14 meter buss och inga parkeringar. Riktigt ogästvänligt med buss iallafall.

Ett härligt gäng som jag körde och det var min räddning då resan i övrigt var så kämpig. Jag fick vara med dem i mycket och fick jättegod mat.

Kommer aldrig mera i mitt liv att åka dit igen, det är då säkert.
Kan inte vi kvinnor accepteras och respekteras i alla yrken i ett land så får det landet vara för min del.
Hoppet finns ändå i de yngre generationerna.
Där var allt helt ok.

En resa som gav mig enormt mycket av insikt hur ett land och dess befolkning förstörts av ryssarnas herravälde.
Stackars människor!!
Jag uppskattar vårt eget land än mera efter den resan

Jag har jobbat i stort sett full tid under Juni månad som ännu inte är slut.
Imorgon Söndag är ddt dags för en kollokörning igen.
Kollegan och jag hämtar från Värmland och kör till Stockholm
Sover kvar och kör ett nytt gäng på Måndag dit.

Tisdag är det dags för FUB till Allsång på Skansen som förra året.

Min dotter härhemma har nu fått sin Diagnos efter många års kamp med obefintlig, oförstånde vård
Vi har varit två tuffa vändor till en klinik i Stockholm där hon genomgått jobbiga tester och långa samtal.
Undersökningar och prover.
Hon har i stort sett kraschat helt efter dessa besök. Dessa tog all hennes energi som redan är minimal.

Dagen innan Midsommar var vi dit sista gången och hon fick Diagnosen ME/ CFS och det finns ju inte något botemedel.
Forskning pågår så gott det nu ges anslag till detta.
Fantastiska läkare och alla som jobbar på den kliniken som tyvärr försvinner snart då dem inte får anslag till fortsättning.

En sjukdom som drabbar allt fler.
En sjukdom som vi härhemma lärt oss att leva med.
Jag skriver oss då det påverkar alla i den sjukes närhet.

Nu får vi se hur vården i övrigt ställer sig till det bekräftade.
Hur fkassan sätter igång och ifrågasätter och bråkar.

Det får tiden utvisa. Kampen fortsätter hursom, det vet vi ju.
Viktigt i nuläget att ha diagnosen klar och kunna utesluta allt annat som vården hävdat och testat medicinera och lyckats endast bara förstöra dottern än mera.

Det här jag nu skrivit är i grova drag så som livet ser ut.
Jag kämpar och sliter med allt runtikring.
Hinner inte riktigt med mig själv och det känns inte bra alls.

Jag ska kommande vecka försöka få fart på min lilla husbil som står och väntar på att jag ska kunna ta mig lite ledigt och åka iväg någonstans i sommar.
Det är tveksamt. Men jag lever på hoppet!
Enonomi och allt runtikring styr.

Dotterns gamla bil gick sönder helt för snart 2 veckor sedan. Den fick sin dödsdom och en ersättare är köpt, men den måste in på verkstad innan den kan användas helt.
Dottern kunde köpa bilen tack vare sin far som ställer upp med pengar.

Så just nu funkar bara min lilla bil.
Jag har skjutsat tjejerna till deras husvagn i Malingsbo.

Hjälpte barnens far med att få deras husvagn till verkstad.
Jag har ju behörighet att köra tyngre ekipage.
Lånade i min tur deras släp till flytten av mamms grejer så vi samarbetar bra.

Just nu känns det som att jag bara skulle vilja sätta mig vid en sjö, helt i tystnad och stillhet.
Med husbilen med mig och bara vara.

Värmen som varit senaste tiden är jobbig. Den suger ork och gör mig helt urlakad mellan varven.

Jag ska försöka göra lite inlägg då och då för bloggandet är rogivande och även uppdaterande för min hjärna.
Behöver rensa enellanåt.

Tant är ju inte 25 längre :)








Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards