Alla inlägg den 15 oktober 2015

Av Sirpa - 15 oktober 2015 07:23

Vaknade väldigt tidigt Onsdag morgon.
Bloggade och tänkte på en vän som har det ständigt tufft i sin tillvaro.

Ibland är livet så att det bara stöter på motstånd i mångt och mycket.
Saker händer som man inte råder över och då gäller det att ha styrkan att ändå tro på det positiva, våga leva med framåttänk och intala sig själv att allt kommer att ordna sig med tiden.

Försöka omge sig med människor omkring som vill en väl och som ger energi, som i dessa lägen behövs.

Ensam är inte stark i alla lägen!

Själv tycker jag att det är jobbigt att bära oro, jobbiga tankar och bekymmer.Då väljer jag hellre att ventilera dessa och fördela det jag bär till andra som kan hjälpa mig att komma på rätt köl igen.
För mig är det en bra metod men fungerar självklart inte för alla.

Jag har ju lärt mig med åren vad som är bäst för mig.
Det fanns en tid då jag också bar ensam, inte vågade lita på någon annan människa bara för att jag fått saker kastat i ansiktet, trampats på och även fått stryk.

Idag vet jag att ensam inte orkar i längden så jag har mina medel för att få livet på en positiv nivå snabbt.
Det är min melodi i livets dans:)

Denna morgon blev jag så oerhört sugen på att röra på mig rejält.
Hade inte mycket tid på mig då tanken flöt in i hjärnan, det det var bara att hoppa i tröningskläderna och ge mig ut.


Det var ännu mörkt då jag gav mig ut 6.10
Kallt och frost i gräset utanför husvagnen.Var glad över att jag tagit på mig lite extra, även handskar.

Gick på i ett hårt tempo som kändes befriande skönt där i morgontimman.
Reflexväst på mig givetvis så bilarna höll sig på sin kant.

Avverkade kilometer på kilometer.Joggade korta sträckor och benen svarade riktigt bra.
Efter 7 km var jag tvungen att avsluta då tiden började bli knapp.
Hade då varit ute i 70 minuter.
Kändes jättebra:)

Snabbt in i duschen och till husvagnen för lite frukost och hårtorkning.

Morgonen var så vacker med soluppgången och frost överallt.

Gick bort till busshållplatsen 5 minuter bort.Var där alldeles för tidigt.
Jag i ett nötskal:) Alltid i väldigt god tid.
Försökte köpa mig en sms biljett med appen i mobilen men det gick inte.
Likaså låg systemet nere i bussen så det blev en gratisresa.
Något verkade vara knas med deras betalsystem.

Kom till Centralen i bra tid.
Gick in på Waynes och köpte en kaffe i väntan på bussen från Oslo.

Idag skulle jag åka med en kollega och lära mig körningen till och från Cityterminalen i Stockholm.
Kul och spännande!
B kom rullande straxt och jag klev ombord.
Han blev jätteglad över att få lära mig körningen.Stockholmare som han var från början så var det verkligen bästa läraren jag fått:)

Vi pratade om allt möjligt under färden.När vi närmade oss Stockholm skrev jag ner lite minnesbilder från färdvägen som var väldigt enkel.
Bara följa skyltar.
Lugnt i trafiken vid den tiden.

Anlände så till Gate 9 på Cityterminalen, släppte ut gästerna och vi gick sedan till ett ställe där B fick sig lite mat.
Jag hade intagit lite ibussen och var inte hungrig.

Tog oss en promenad runt området och in på Centralstationen.
Såg ställen där tex Röda Korstet stod och mötte upp flyktingar som kom med tågen från olika håll.
Kändes jättekonstigt med dessa tillfälligt uppställda, hjälpläger där på tågstationen i Stockholm.

Jättebra för de stackars människor som anlände till vårt land, på flykt från sin egen tillvaro som slagits i spillror.

Jag rös där jag gick i min stiliga uniform, med ett liv i ordning och trygghet.
Så olika tillvaron kan vara för oss människor här på jorden, i samma land, samma stad.
Kände en stor tacksamhet över att få vara så lyckligt lottad att jag kan leva i fred i mitt eget land.
Känna att min familj, nära och kära har det tryggt och bra.
Bostad, mat och arbete att gå till.
Ett meningsfullt liv helt enkelt.

Vi gick tillbaka till våran buss och B frågade mig om jag ville köra hemåt.
Tänkte två sekunder och svarade sedan, självklart tar jag ratten.
Bästa sättet att lära mig:)

Installerade mig bakom ratten.
Lärde mig snabbt handdatorn då den var lite olika upplagd än den jag är van vid.
Tog ombord några gäster och rullade så ut från Cityterminalen, ut i Stockholmstrafiken.
Koncentrerad och lugn, rattade jag fram våran härliga, nästan 4 meter höga buss längs vägarna och ut ut stan.
Kände mig så stolt över mig själv.

Jag körde buss för första gången i Stockholm och det kändes helt fantastiskt:)
B tyckte att jag skötte det galant.

Körde till Västerås i glatt samspråk med sovande trygga gäster.
Anlände till Centralen i Västerås ca 1 1/2 timme senare.
Fick beröm av min lärare och även gästerna:)
Jättekul!

Kände att det fick räcka för mig som träning.Nästa gån fick bli i skarpt läge med egen buss och gäster som var mina.

Vi bytte förare, jag tog hand om gästerna som skulle vidare mot Karlstad och Oslo.B intallerade sig vid ratten.
Kramade om honom och tackade för hjälpen.
Han vill så gärna lära mig linjen åt andra hållet också.
Till Oslo, det vill jag ju själv också.

Har lagt fram det till min chef så jag hoppas han tar fasta på det.
Vore jättekul att rulla över landsgränsen i jobbet:)

Jag lägger rädslor bakom mig på rad nu då jag fixat Arlanda och Cityterminalen som ingenting på kort tid.
Livet är spännande och kul med det nya.

Tog sedan bussen hem till Surahammar med en fd kollega som jag på mitt förra arbete, försett med körningar, på den tiden jag var driftsamordnare med ansvar för 240 förare.
Kul att åka med honom och prata gamla tider.

Tiderna förändras och jag med :)
Får nya värderingar och tycker om när det händer nya saker, utmaningar och förändringar.

När andra börjar trappa ner livet och planerar med tänk inför pension, gör jag tvärtom:)
Jag ger mig in i nytt med en livsglöd som bara ökar för var dag.

57 år snart, nytt jobb som jag älskar och en framtid så spännande.

Nästa steg blir att köpa hus och få mig en ordnad tillvaro i Surahammar.
Känns som ett bra utgångsläge inför kommande äventyr:)

Kom så hem till dotter och barnbarn.
Trött, hungrig och glad.

Gjorde kväller tidigt med ledig dag,Torsdag framför mig.
Dvs idag:)
Skall staxt ta på mig träningskläderna och ge mig ut.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards