Direktlänk till inlägg 28 december 2019

Vilande Orkideer

Av Sirpa - 28 december 2019 10:15

Jag älskar Orkideer och lyckas få dem att blomma om med den metoden jag har.

Nu när ingen av dem blommar så står det i vila uppe på min stora Kallaxhylla i sovrummet.
Där får de vila tills jag ser att det börjar komma fram nån liten utväxt från krukan.
Så är det oftast en blomstängel som är på gång.
Ser att det kommer fräscha nya blad fast de vilar.

Sedan åker de fram i ett fönster och det står inte på förrän det kommer små knoppar på den då rätt långa stängel.

Många kastar sina Orkideer när de blommat klart.
Gör inte det, låt dem vila inne i rummet, borta från det direkta ljuset.

Nu gick jag igenom mina småttingar som börjar vakna till.
Klippte bort det som torkat och såg att nya fina blad kommit i vilan.
Ger lite vatten kanske ett par gånger i månaden, det räcker gott.

Älskar mina Orkideer.
Tror faktiskt att de trivs bra just i sovrummet.
Där är ljuset och luften bra.
Där jag och Nova ligger och snarkar, fiser och andas hela nätterna :)
Kan ju inte bli bättre.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards