Alla inlägg under september 2021

Av Sirpa - 24 september 2021 19:04

Jag tycker ju jättemycket om Spindlar så jag gick med i en fb grupp som heter just Spindelnätet.

Där är det människor som gillar Spindlar och faschineras av deras liv.
Foton läggs ut och man vill kunna identifiera och artbestämma just sitt fynd.

Vilka mängder med olika sorters Spindlar vi har i vårt land!
Helt otroligt
Den ena vackrare än den andre.


Lånade detta foto från sidan.
Det är Spindeltassar.
Hur gulligt som helst.

Av Sirpa - 24 september 2021 05:19

Somnade igår kväll som en stock efter att ha ätit middag vid 19.30 tiden med tjejerna som nyligen kommit hem från stallet.
De brukar vara hos min äldsta dotters häst på torsdagar.

Jag hade redan till lunch på dan gjort iordning mat som jag var sugen på.
Det är inte ofta jag bryr mig i att lyssna på min egen kropp men nu gjorde jag det.
Var sugen på god stekt korv, potatismos och färskt mjukt Libabröd.
Till det god stark senap och moset gjorde jag med mjölk och smör i.
Korven var en specialare med ost i.
Supergott!
Barnbarnet kan ju inte äta sådan mat som det är mjölkprotein i så detta blev min dotters och min lunch.
Barnbarnet åt sin lunch i skolan.

Resterna av lunchen åt jag till middag och tjejerna hade sina pannkakor som blivit en tradition på torsdagarna.

Jag var jättetrött efter mitt jobb med att montera ner poolen.
Tjejerna efter stalljobbet och dottern mår ännu dåligt efter sin andra dos vaccin som hon fick i måndags.

Så när klockan var 20.30 var det dags för bingen för alla tre.
Jag vaknade av att dottern pratade om poolskydd och storm.
Det visade sig att det blåst upp till storm under kvällen och fara stor att poolskyddet jag hängt på tork skulle flyga iväg i vindarna.
Den togs ner och annat säkrades ute innan jag kunde somna om.

Vaknade sedan vid 3 tiden helt igenomsvettig. Hade sovit jättetungt.
Det märks att min sömn blir jättekonstig när jag jobbar som jag gör med resultat att jag får för lite sömn och återhämtning.
När jag väl får och kan sova så känns det som jag är nere i en stor grop i sängen och fullständigt medvetslös.
Kroppen och hjärnan kämpar med att rensa och återhämta sig i den tunga sömnen.

Nova mjauade att hon behövde gå ut en sväng så jag släppte ut båda katterna.
Skulle tro att båda ångrade sig då de insåg att det ännu blåste stormvindar.
Efter en timme kom hon in igen.

Jag gillar inte att katterna är ute i busväder. De har svårare att höra om tex räven är i närheten.

Jag har nu intagit mitt morgonkaffe.
Packat ner min lilla söta resekaffebryggare med koppar, äppelkaka och annat gott jag ska ha med när jag ska besöka mamma idag.

Mamma behöver få riktigt gott nybryggt kaffe och vad är väl godare än att brygga på plats :)
Tar med lite mjölk också så hon får det hon tycker om.
Ska också åka förbi affärn och köpa några tidningar så hon får något att förströ hjärnan med.
Lite inputs från omvärlden med skvallertidningar.

Vi ska åka med bil och släp till Surahammar, jag och dottern efter att vi lämnat av barnbarnet på skolan först.
Det ska hämtas en del material till kaningårdsbygge.
Ninerna ska få en vinterbostad vid hönshuset.

Samtidigt som vi är där så hälsar jag på mamma.
Jag ska ju till mamma på måndag också då det är möte med kommunens Biståndshandläggare.
Käre Broder tog hand om att se till så Sjukgymnast fick se mammas lägenhet och planera vad som behövs där i fråga om hjälpmedel den dag hon ska hem.

Har tagit ledigt måndagen för att kunna vara med. Mammas liv och framtid måste komma iordning och det är ju broder och jag som finns tillgänglig endast för att ombesörja detta.

Jag är tacksam över att vi är två syskon som kan hjälpas åt med detta.
Båda har vi ju fullt upp med våra egna liv men nu behöver mamma oss så då finns vi för henne.

En kollega får vikariera för mig och köra mina hockeygrabbar till Stockholm.

Imorgon är det dags för mig att jobba igen. Kommer att behöva gå upp vid 3 tiden för att köra en tidig Eckerökörning härifrån Eskilstuna.
Börjar 5 i Västerås och kör tom till Eskilstuna gamla busstation för start där, vidare Strängnäs och jag vet inte om jag även ska ha gäster från Enköping.

Det ska bli skoj att angöra Etuna igen.
Den turen drogs in rätt tidigt när pandemin tog över våra liv.

Min plan är att när gästerna gått ombord på MS Eckerö så ska jag visa stugan åt min kollega som kör från Västerås och aldrig varit i förarnas upphållsstuga.
Sedan ska jag ge mig ut och röra på mig några kilometer innan mat och vila.

Även fast dagarna gått med rungande fart och fyllda med jobb och allt som måste göras, så har jag lyckats med att hålla mitt löfte om 100 dagar i rad med fysisk aktivitet.
Även fast inte allt gått att mäta i träningsappen.

Om så bara 2 km rask gång så är det ändå nånting.

Känner att både kropp och knopp mår bra utav det. Jag har ju alltid varit aktiv och det känner kroppen igen och trivs med. Det ger positiva effekter.
Motion är alltid en bra medicin om ens kropp och hälsa mäktar med det.
Sedan finns ju självklart sjukdomar som sätter stopp för träning och motion.
Jag är ju fullt frisk och kan då ha möjligheten att få ta del av den medicinen mot både stress och för mycket kroppsfett som jag nu har båda av.

Så för min del så planerar jag in nån form av rörelse varje dag som ökar pulsen och ger den positiva effekt som är bra.

Drömmen vore ju att få komma igång med min löpträning igen.
Den är ju allra bäst.
Jag strävar ditåt iallafall och kanske kan jag få tiden till det framöver.
Bästa sättet är ju att köpa ett träningsprogram från Team Stockholm Marathon och följa den noga.
Det har jag ju gjort i flera år och det gav resultat som var fantastiska.
Ett jäkla slit men himmel så givande.

Sedan ha något lopp som morot.
Göteborgsvarvet, Midnattsloppet eller varför inte Stockholm Marathon rent av.
Vore härligt att få genomföra ett lopp till minst.
Det är ju nu 6 år sedan jag sprang Göteborgsvarvet innan hälsan satte stopp.
Influensa två år i rad och upptäckten av min glappande hjärtklaff blev rena mordet för min träning.

Nu finns inget att skylla på, mer än tidsbrist så det är bara att komma igång.
Klaffen har inte blivit sämre och den mår ju bara bra av träning så det är bara att snöra på dojorna och ge sig ut

Nu ska jag sova en liten stund till innan dagens alla göromål drar igång.




Av Sirpa - 23 september 2021 19:04

Det kostar på orkesmässigt att tömma och montera ner en pool.
Det har jag nu fått erfara för andra året i rad.

Badsäsongen kände jag var över när jag doppade mig i tisdags för sista gången denna säsong.
Då var det +7 i vattnet och där kände jag att gränsen gick.
Det var nästan smärtsamt att krypa ner i det kalla vattnet.

Så idag när det klarnade upp efter allt regn så satte jag igång att tömma ur vattnet.

Det går ju inte så fort så under tiden bar jag bort solstolar, stenar och annat som skulle stuvas undan från poolterassen.

Tog foton vartefter.
Det sista fotot blev när vattnet var ur och stativet nedplockat.
Pumpen nedmonterad och undanstoppad.

Nu ska allting bli torrt och fint innan det stuvas ner i källaren i väntan på nästa badsäsong.

Skönt att få detta gjort då det är så mycket annat som väntar på att bli uträttat innan vintern.

Den här dagen skulle jag egentligen börjat såga till björkarna, men regnet vräkte ner hela förmiddagen och en bra bit in på eftermiddagen.

Valde då att efter maten lägga mig och vila. Somnade en kort stund och det gav mig såpass med energi att jag tog itu med poolen.

Pooltäcket hänger ute på tork och själva poolduken upp och ner över trämöblerna vid grovingången.
Hoppas på sol och lite vind imorgon så allt kan packas ner.
Stativet är rengjort och buntat ordentligt så de håller sig samlade och fina.

Tack för iår Älskade lilla pool.
Nästa år ska du få en bättre pump

Av Sirpa - 22 september 2021 11:23

Imorse efter att jag kört mitt söta barnbarn till skolan så tog jag mig en uppfriskande rask promenad till Vallby Kyrka.
Ville tända ljus på en viloplats och i Minneslunden för alla jag saknar i livet.

Vallby Kyrka ligger så vackert där på kullen och gravarna i sluttningen.
Runtom är det åkrar och utsikt ganska långt.

Tände ljusen och pratade med dem som jag ville känna närheten utav där i Minneslunden.

Jag vet att alla som redan lämnat det jordiska, finns med oss och vandrar vid vår sida.
Den övertygelsen har jag haft ända sedan min älskade Pappa lämnade mig kvar här på jorden utan hans fysiska närvaro i mitt liv.
Jag var bara 12 år när det ofattbara skedde.

Sedan dess vet jag att han inte lämnat helt. Han har vandrat vid min sida hela mitt liv som en ledsagare.

Jag pratar högt med min Pappa än idag fast jag själv börjat åldras.
Jag behöver honom hos mig i själen varje dag.

Det är så många som gått efter honom.
Släktingar och goda vänner.

Min syster har jag ännu svårt att ta in att hon inte finns kvar, fast det gått flera år nu. Jag var ju själv med henne det sista dygnet innan hon somnade in för gott.
Ändå känns det som att hon är med oss på jorden.
Det känns som att hon ännu finns kvar i Västerås.

Kanske går den känslan över med tiden.
Jag vet inte.

Känns skönt på nåt vis att bara stå i Minneslunden, vart jag än befinner mig och prata högt.
Det känns som någon lyssnar.

Just nu är jag väldigt trött och slutkörd.
Det gör en sårbarare och känsligare på något vis.
Jag vet inte när möjligheten till vila och återhämtning finns så det får bli stunder som besöket i Minneslunden, promenader och sådant som får vara tillfälliga lösningar.

Någon semester är det ju inte tal om detta år. Inte heller var det någon förra året.
Kanske kan jag få någon längre ledighet 2022. Beror helt på hur arbetslivet ser ut och pandemins framfart.

Nu gäller det att bara orka.
Trolla fram styrka någonstans ifrån.
Mamma behöver mig, arbetsgivaren och min familj härhemma.

Av Sirpa - 22 september 2021 10:34

Det är verkligen vackert den här årstiden med alla sprakande färger i träden.

Av Sirpa - 22 september 2021 04:59

Gårdagen blev både lång och stundtals riktigt jobbig när jag kämpade med tröttheten som tagit över hela mitt väsen.

Det fungerar inte att jag bara får sova några timmar på morgonkvisten efter långa arbetspass.
Fullständig kaos i dygnsrytmen blir det och jag går sönder så småningom om jag inte ser till att få sova tillräckligt.

Lade mig för att sova natten vid 21.30 tiden. Sov som en stock med Nova fastlimmad intill mig.
Kändes lite som att hon gjorde allt hon mäktade med för att vagga mig till sömns.
Hade ju fått alldeles för få timmar natten innan då jag kom hem vid 2 tiden från jobbet.

Vaknade vid halv 2 inatt och Nova tyckte det var läge för henne att gå ut.
Gick upp och släppte ut henne samtidigt som Wille kom in efter sin nattjakt.

Gick på toa och försökte sedan somna om. Det gick ju inte.
Hjärnan var redan igång med dagens kommande arbete och allt som måste göras innan vintern kommer, både på jobbet och hemma, samt ordna med mammas framtid.
Med hennes vård och boende är ju allt så ovisst.
Beror helt på hur hon kommer att repa sig efter hennes otäcka fall i hemmet.

Kommer hon att kunna bo hemma i sin lägenhet något eller blir det ett annat boende. Vi vet inte brorsan och jag.
Det är bara att vänta och se.

Jag ska besöka henne på fredag iallafall. Ska ordna med lite tidningar åt henne då det är så långtråkigt för henne där hon nu befinner sig.

Sen idag är det ju inte klart med vart jag och kollegan ska och vilken tid.
Vi ska tydligen på nån lunchsammankomst men vet inte tid och plats.
Sedan alldeles efter det har jag körning till sent på natten igen.
Dagen kommer att bli grymt lång även denna gång.

Det skapar hos mig en oro då jag inte vet vilka tider jag har att styra efter.
Måste åka hemifrån säkert vid 10 tiden för att vara på plats och invänta svaret under tiden
Så min dag blir från 10 på fm till 2 på natten.

Sedan är jag ledig i två dagar iallafall och hinner få undan av det som väntar härhemma.

Nu har jag tagit mig en kopp kaffe och tänt i köksspisen.
Känner att jag nog kan sova nån timme till.
Ska köra mitt älskade barnbarn till skolan vid 7.30 Tänkte hinna med en promenad innan dusch och jobb.

Först sova lite till.
Behöver det verkligen

Av Sirpa - 21 september 2021 16:02

Fast jag lade mig vid 2.15 tiden inatt så gick jag upp vid 7 tiden.
Dottern fick dos 2 av Covid19 vaccinet igår eftermiddag och hon mådde inte alls bra imorse.
Jag klädde mig, fixade kaffe och körde sedan mitt älskade barnbarn till skolan.

Dotra behövde ändå ta hand om vovven.
Han har i sin tur sträckt rygg och höfter igår när han råkade komma åt elstängslet till ponnyhagen och kastade sig undan med kroppen vriden.
En Bassetetrygg är ju inte den smidigaste direkt.

Så nu har han ont och behöver få massage och värme av sin matte.
Matte orkar egentligen inte med det men i stunden har hon inget val.
Jag kan ju inte hundar och hon känner sin Ludde allra bäst.

Genast efter jag kört barnbarnet så satte jag igång att elda i vedspisen i köket så det skulle bli en bra värmande plats för Ludde framför spisen.
Där ligger han nu utsträckt och bara mår gott.
Värmen lindrar och får honom att slappna av. Han har rumpan vänd mot värmen så det syns att han vet varitfrån lindringen kommer.

Jag hämtade nyss hem tösen från skolan. Det regnar ute och för mig gör det absolut ingenting.
Då kan jag passa på att vila resten av dagen.

Har dammsugit hallen och mitt sovrum då det drogs in en massa skräp när jag burit blommor och möbler utifrån.

Tvättade en maskin jobbarkläder tidigare. Planterade om blommor som växt ur sina krukor.
Jag vill ha massor med gröna växter i mitt sovrum.
Det ger bra luft i rummet och växterna mår bra av min utandning.
Symbios :)

Tog ett snabbt dopp i poolen som de kommande dagarna kommer att tömmas och monteras ner för denna säsong.
Jag har badat varje dag jag varit hemma.
Ibland både tidig morgon och sen kväll i mörkret.
Idag var det +7 i vattnet.
På gränsen till smärtsamt att sänka ner kroppen i och då är det dags att avveckla årets badsäsong.

Inneblommorna är nu inflyttade från sina sommarposter utomhus.
Det grönskar överallt i vårt hus.

Ute frodas växtligheten och min älskade veranda har jag gjort mera höstombonad. Där står hinkar med de få äpplen som går att ta tillvara.
Det är inte mycket.
Maskätet det mesta och många träd bär inte frukt alls iår.


Hösten är här och det är inte länge kvar till Oktober månad infinner sig.
Jag ska köpa hem Ljung och plantera i utekrukorna.
Några finns redan.
Pelargonierna måste ner i källaren sedan innan frosten tar dom.

Det omkullfallna Plommonträdet ska jag såga till ved är jag senare i veckan kommer att ge mig på traven med björkar som jag ska såga och klyva till ved.

Jobb finns i massor.
Jag skulle behöva tvätta alla fönster i huset. Min bil är jättesmutsig både in och utvändigt.
Hälsa på mamma min lediga tid.
Källaren ser ut som ett bombnedslag sedan vi måste göra om all förvaring.
Efter översvämningen i somras så törs vi inte ha någonting på golvet.
Metallhyllor och pallar under allting.

Jobb finns i mängd härhemma.
Jag orkar inte så mycket mera idag efter den alldeles för knappa sömnen imorse.

Imorn iväg och jobba igen.

Av Sirpa - 20 september 2021 20:59

Ikväll är jag i Nyköping med J20 Hockeygrabbar från Enköping.
Rosvalla Arenor.

Körde hit lite mindre vägar då det var precis i rusningstid mot Södertälje.
Roliga vägar att köra och jag är säker på att jag tjänade tid på att köra dessa vägar också.

Var inne i hallen och såg första perioden och sen hade jag inte ro att bara sitta.
Stack ut och gick på området.
Bussen står inhängnad så jag kom inte ut annat än inom området.
Funkade fint det också.

Kvällen är lång ännu och jag sitter nu i bussen och äter lite.
Gott med kaffe.

Skulle tro att vi inte rullar härifrån förrän tidigast 21.45
Åker till Enköping med grabbarna.
23.30 är vi väl där.
Sedan ska jag och buss till Västerås.
Städning/tvätt och tank innan jag får åka hem till Etuna.

Är väl isäng vid 2.30 kanske om allt flyter på.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards