Alla inlägg under september 2021

Av Sirpa - 14 september 2021 06:19

Våra äppelträd levererar även detta år men det är inte så vidare mycket.
Vissa träd inget alls.
Mig gör det inget då jag känner att tiden inte riktigt räcker till för att ta hand om allt.
Som förra året då varje träd hängde tunga av frukt.
Mycket var då tvunget att bara kasta i komposten och ut i hagen.

Nu är det mera hanterbart.

Vi har ju en tork som det går att skiva äpplena i och torka inför vintern.
Bara att kärna ur. Ta bort ev skador och sedan bara skiva.
Jag har nu under de lediga dagarna kunnat köra två laddningar.
En på morgonen som jag tar hand om efter nattens torkning och laddar nytt.
Det tar jag hand om på kvällen och laddar nytt till natten.

Det viktiga är att skivorna är helt torra och får inte påsas förrän de svalnat ner helt.
Annars bildas otrevligheter i påsen.

Jag testade torka förra året och de höll sig jättefina i påsarna.
Gott att ta fram på vintern.
Godis åt kaninerna också.

Nu är det morgon och jag kände på den laddning som ligger på tork.
Inte riktigt klart ännu.
Ska checka med dottern om hon orkar ta hand om det ikväll ifall jag skivar i en ny laddning.
Jag jobbar ju och kommer inte hem förrän efter midnatt.

Ett bra sätt att ta tillvara äpplen.

Av Sirpa - 13 september 2021 20:08

Idag var det läge att klippa gräs igen när det var fint väder.
Satte igång med det direkt efter att först har varit ute på en Powerwalk 4 km.

Det blev tre omgångar gräsklippning.
Första avbrottet fick bli nör jag åt frukost. Behövde den pausen.

Fortsatte sedan klippa.
Det var tungt som sjutton då det är mjuk mossmatta på sina ställen.
Fuktigt och tjockt gräs.
Många tömningar av uppsamlaren.
Klippte mot grannen och runtom där jag har björkarna ligger i trave i väntan på sågning och klyvning.

Dottern fixade fm fika så det blev paus 2 för dagen.

Klippte sedan klart det sista och då var jag rejält trött i ryggen efter att ha puttat gräsklipparen framför mig i många timmar.
Bra blev det och jag fick min träning denna dag

Av Sirpa - 12 september 2021 17:37

Har under en längre tid känt mig missnöjd med mitt lilla sovrum.
Möbleringen har varit bristfällig och jag har inte kunnat använda all yta maximalt.

Idag tog jag tag i det och med hjälp av dotterns kluriga ideer så lyckades vi flytta på mitt stora klädskåp så yta frigjordes till förvaring vid sidan av den.

Dessutom ville jag längre bort ifrån fönstret innan vinterkylan kommer.
Väggar och fönster är så gamla och dåligt isolerade att det blir jättekallt på vintern.
Känns som kylan drar in rakt igenom väggen när vinden ligger på från det hållet.

Det är två fönster i mitt lilla rum och det ger mig möjligheten att ha massor med gröna växter där som trivs med ljuset.
Vi lever i symbios växterna och jag.
Behöver varandra.

Jag har väggamplar med liljor och uppe på klädskåpet grönskar det också.

Nu känns det bra här.
Golvytan är större och jag kommer åt de lådor jag har under sängen med kläder som inte används just nu.
Snart dags att stuva ner sommarplagg där som kan vänta på våren i låda istället för att ta upp plats i garderoben.

Nu kan jag vara trygg och lugn i sömnens värld igen.
Få den vila jag behöver i ett rum i harmoni

Av Sirpa - 12 september 2021 17:26

Såg när jag var in på min egen blogg att det saknades foto från besöket vid min fars grav i veckan.
Märkligt att foton bara försvinner fast jag lägger upp flera stycken.

Vart tar dom vägen?

Såhär såg det ut iallafall och det kändes bra att fars viloplats är så vacker och färgglad.
Dessutom brinner där ett ljus om inte regnet släckt det förstås.

Av Sirpa - 11 september 2021 15:11

Idag Lördag är jag i Hallsberg med Enköpings J20 lag som spelar här.

Jag håller mig i bussen då jag inte har ett dugg lust att frysa inne i hallen.

Lämnade Eskilstuna imorse vid 8 tiden efter att ha gått upp vid 6 tiden.
Katterna fick frukost, hönsen släpptes ut i hönsgården, kaninerna fick maskrosblad och annat grönt till frulle.
Jag mitt morgonkaffe givetvis.

Det hade regnat under natten litegrann.
Vätan hindrade inte mig från att ta ett kyligt dopp i poolen.

Packade det jag skulle ha med mig.
Bäddade och klädde mig.

Tog med all pant som fanns hemma i källaren och åkte först av allt till macken och tankade bilen.
Pantade in sånt jag sparat från mina körningar. Det fick bli stora pantmaskinen på Maxi.

Dessa pengar köper jag ingredienser och bakar något gott till lagens resor.

Handlade lite och åkte sedan till depån i Västerås. Lastade in mitt och gick igenom bussen så den var klar för avfärd.

Åkte till Enköping. Laget kom vartefter och jag lastade trunkar.
TV Pucken pågår i helgen i Enköping så det var mycket folk i farten ikring Bachohallen.

Lämnade Enköping sent då coachen i laget kom senare.
Rullade på allt vad jag kunde till Hallsberg sedan.

Jag köpte med en Skagenbaguette från Maxi som jag åt i bussen när laget lastat ur och gått in.

Känner mig bara trött och slö så det blir softa i bussen under väntetiden.
Regnet vräker ner så det är inte ens tal om en promenad ute.

Har lilla kaffebryggaren med mig så om ett tag ska jag brygga mig fräscht gott kaffe.

Skönt med en match som börjat 15.00 och såpass nära. Det innebär att jag nog är hemma innan 22.00 i Eskilstuna efter bussvård i Västerås först efter att laget släppts i Enköping.

Av Sirpa - 10 september 2021 06:00

I slutet av September släpps begränsningarna i vårt samhälle.
Då tycker våra styrande att Pandemin är över och vi ska kunna leva som tidigare.

Väldigt märkligt tycker jag.

Smitta sprids mer och mer just nu efter sommarens resande och alla som inte tagit sitt ansvar och vaccinerat sig.
De som nu ligger sjuka på intensiven är just människor som vägrar vaccin.

Jag tycker det är som en spark i magen mot vår sjukvård.
Att vägra ta emot den hjälp som finns att få för att inte bli allvarligt sjuk ich sedan ändå kräva den vård som måste till för att hantera sjukdomen.
Det klingar fel i mina öron iallafall.

Jag förstår inte riktigt det resonemanget.

Vi kan stoppa i oss en massa annat skräp som vi inte har en aning om vad det är. Röka, dricka alkohol och energidrycker. Äta skräpmat och annat, men vägra ta ett vaccin som förhoppningsvis är det som räddar oss från att bli dödligt sjuka.

Sedan ska då allt öppnas upp och vi ska beblanda oss med varandra.

Det ska bli intressant och samtidigt väldigt oroande hur vintern kommer se ut.

När kommer nästa nedstängning.

Hur kommer sjukvården klara nästa smäll

Av Sirpa - 10 september 2021 05:48

Får aldrig nog av att ta foton på min lilla pälstoffla.

Av Sirpa - 10 september 2021 05:46

I Onsdags var jag med Esk Hockey till en träningsmatch mot Lindlöven i Lindesberg.
Medans grabbarna värmde upp tog jag mig några kilometer bort till min Fars grav och planterade ett par Ljung och tände ljus.
Far älskade Nejlikor så det fick bli röda Nejlikor i en vas också.

Tände även ett ljus i Minneslunden för alla som redan lämnat det jordiska.
Många alldeles för tidigt.

Vacker viloplats har han Far min.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards