Alla inlägg den 12 april 2021

Av Sirpa - 12 april 2021 07:12

Samt planterade blomskott som stått i vatten och fått fina rötter i väntan på att det skulle bli ljusare och längre dagar.

Min trötthet och vissenhet från Lördagen var som bortblåst när jag vaknade Söndag morgon.
Ögonen lite svullna kände jag men smärtan i lederna hade givit sig iväg och jag kunde röra mig normalt igen.

Hade sovit en lång natt med riktigt djup och återhämtande sömn så det gjorde garanterat susen.
Sova i dotterns husvagn är sällan någon hit.
Den sömnen blir sönderhackad av allt möjligt som väcker om och om igen.
Nu fick jag sova ostört en lång tyst natt och det var precis vad som behövdes.

Fortsatte med min dammsanering i mitt sovrum. Tog ner gardinerna somhängt uppe sen i höstas.
Skakade ute och de var jättedammiga.
Skickade dessa i en skonsam tvätt och satte upp andra istället
Satte upp ordentiga fästen för mörkläggningsgardinerna också, som jag borde gjort långt tidigare.
Hittade nu en hållare som funkade till det.
Vill ju ha dessa gardiner helt ur vägen dagtid så ljuset kan strömma in.
De ska inte synas helt enkelt.
Skruvade och donade med det ett tag.

Blev jättenöjd med resultatat.

Planterade blomskott.
Det blev en hel del småkrukor som fick nya platser i mina två sovrumsfönster och amplar.
Sånt är roligt :) att ta skott istället för att köpa nytt.
Driva upp egna som växer upp och blir stora fina växter.
Blommor trivs i det här huset.

Att förbereda våren är kul och givande.
Nu hade jag tiden att göra sånt.

Mitt rum är nu fräscht o friskt.
Dammtorkade överallt och tog undan sånt som inte behöver vara framme och samla damm.
Sorterade bort kläder jag inte använder.
Kommer att göra en storrensning senare och ta bort kläder jag inte har någon ambition av att komma i längre.
Mindre storlekar från min smalare och mera vältränade tid.

Kanske får jag råd att investera i lite nya kläder framöver.

Ut med det gamla och in med fräscht.

Sist av allt sorterade jag pant som samlats på under vintern från mina lagkörningar.
Fick ihop 4 svarta sopsäckar som ska pantas och pengarna läggas in på barnbarnets konto.
Många bäckar små :)

Våren är på väg.
Som jag sa till barnbarnet imorse, att vi om en månad säkert har poolen framme och vi kan bada.
Kanske tidigare rent av.
Det visar sig hur vädrets makter bestämmer.

Av Sirpa - 12 april 2021 06:15

Då var det dags igen för lite Aprilväder, som det brukar vara varje år.
Igår kväll snöade det lovikavantar från sidan när jag släppte in katterna som varit ute på sin kvällsrunda.
De hittade knappast några rådisar i snöovädret. Fick nöja sig med lite blötmat inne istället.

Ringde till jobbet igår att jag är tillgänglig denna morgon ifall någon sjukskriver sig eller nåt med tågen knasar.
Klockan är ju nu efter 6 på morgonen så det verkar som allt rullar på som det ska.

Senare idag ska jag iväg med min mor till Västerås lasarett för koll av batteristatus i hennes pacemaker.
Det närmar sig tid för byte av batteriet snart skulle jag tro. Kollas lite oftare nu.

Sedan kommer jag att handla åt henne medans hon väntar i bilen
Hon har fått båda sina vaccinsprutor så hon har ett bättre skydd nu mot att bli jättesjuk.
Självklart gäller restriktionerna fortfarande till fullo.
Jag kramar henne inte och håller avstånd.
Tvätta händer och sprita är ju en vanesak nu sen pandemin började.

Ringde igår och pratade med A som miste sin Ritva i covid19 alldeles nyligen.
Hon begravdes den 26/3.
Han börjar komma på fötter och skojar på precis som han brukar farbrorn :)
Alltid kul att prata med honom.
Just nu är han jätteförkyld och fick inte ta sin andra spruta vaccin i fredags.
Fick ny tid den här veckan så han hinner bli frisk igen.
Han är covidtestad så det är bara en vanlig förkylning.

Han och Ritva var för mig de goaste och käraste favoriterna när jag körde Eckeröbussen. Vi hade alltid jättetrevligt.
Båda månade om mig och hade alltid med nåt gott till kaffet åt mig och en gottispåse från båten när de återkom till hemresan i bussen.
Saknar båda jättemycket!
Känns så främmande att Ritva inte finns med oss längre.

Jag fortsätter hålla kontakten med Arne och hoppas på att få se honom framöver när pandemin lugnat ner sig.
Han fortsätter säkert resa med Eckeröbåten sedan. Just nu går inte bussarna till båten.
De är inställda till mitten av Juni.

Jag vill själv uten tur privat på Eckeröbåten.
Saknar den tiden väldigt.
Hoppas få möjligheten att köra bussturerna något i framtiden.

Imorgon sätter jag igång att jobba igen efter 7 dagars ledighet.
Kommer att köra Tågersättning mellan Västerås och Sala via Ransta.
Korta dagar som ger få timmar.
Men men, bättre n inget.
Sedan återgår jag till Tuna Trafik och fortsätter med skolkörningarna troligtvis.
Finns ju inget annat just nu

Får se hur länge snöblasket ligger kvar på backen. Jag har bra sommardäck så det ska inte vara nåt problem.
Ta det lugnt bara och de stora vägarna är bara blöta

Aprilvädret är alltid klurigt och omväxlande.
Nu en kopp kaffe till innan dagen rullar igång




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards