Direktlänk till inlägg 1 juni 2023

Blir Pensionär idag

Av Sirpa - 1 juni 2023 05:36

Då var dagen dags :)
Min Första dag som Pensionär.

Regeringen vill ju att vi helst jobbar ända tills vi dör, men det har jag ingen lust med.
Kommer att få betala en jäkla massa extra skatt men då får det väl vara så.

Jag har ju bara jobbat i 50 år så varför skulle jag komma undan skatten.
Det finns gott om individer i vårt land som måste försörjas så det är bara att gilla läget.

Jag väljer att gå som 64 åring.
Känner liksom att det är dags då jag vill få njuta av tiden som pensionär innan jag är helt slut i kroppen.

Jag halverar min inkomst men det innebär ju också att jag kan jobba halvtid som timanställd hädanefter och då få in full inkomst.

Tidigare jobbade jag ju sällan under 150% i månaden :/
Nu kan det kanske bli lite vett över det hela.
Hinna och orka göra annat än bara jobba.

Jag har idag inbokat redan 50 timmar körningar i Juni månad och det lär ju knappast stoppa vid det då busschaffisbristen är ett faktum.

Jag får se hur jag hamnar skattemässigt.
Det är ju inte värre än att jag lägger pensionen på is om det ser ut att bli en galen bestraffning att göra som jag gör

Jaga nån tusenlapp till i pension gör jag inte! För det är ju det som är resultatet om jag jobbar vidare som heltidare.

Nästa år förändras det då jag blir 65.
Året därpå blir det så att säga normalt läge.

Jag kör så får jag se :)
Jobb finns i mängd och parti om jag behöver.

 
 
Göran

Göran

1 juni 2023 07:20

Grattis och välkommen i "klubben"! Är du 57;a som jag? Jag är också drabbad av den där skattesmällen. Valde hösten -21 att gå vid 64. Visste då att jag måste betala den högre skatten under 2022. Men i maj ifjol beslutade riksdagen om höjd pensionsålder så jag tappar c:a 2500 kr/mån netto även hela detta år. Horribelt! När man valt utifrån de gamla reglerna och inte kan välja om borde man undantas, tycker jag.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Sirpa

1 juni 2023 20:29

Jag är 59:a så det är två år med extra skatt

 
wiper

wiper

1 juni 2023 08:03

Grattis! ;) men tyvärr så halveras inkomsten det såg jag när jag gick i pension för 9 år sedan. Alla har inga besparingar heller och vi har betalt skatt och till pension hela vårt arbetsliv men ändå får vi så lite. Dom tog ju bort både ATP och änkepension så utan en partner blir det svårt och hyrorna är ju skyhöga. Därför har det bildats Veteranpoler för folk har inte råd att inte arbeta.

Mina föräldrar kunde leva på sin pension för det var bättre då. Det gäller även att ha nån hobby för att inte bli helt uttråkad och isolerad. Hoppas du kommer att ändå trivas att vara fri från arbetslivet. Jag beundrar er som kör buss det skulle jag aldrig klara av. vilken stress.

Ha en härlig fri dag
Hälsning från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Sirpa

1 juni 2023 20:31

Jag kommer att fortsätta köra många år till ändå :) älskar mitt yrke.
Väljer nu hur mycket och vart jag vill köra

 
Ingen bild

sgjson

1 juni 2023 12:02

Grattis till det "nya" livet

Sirpa

1 juni 2023 20:31

Tack :)

 
Göran

Göran

24 juni 2023 20:46

Kanske finns det hopp för er som är födda -59. Det finns en FB-grupp som heter "Född 57 Åldersdiskriminerad och straffbeskattad av riksdagen". Den gruppen bedriver nu en opinionsbildning för att få folk och kanske t.o.m riksdagsmän att förstå att denna extraskatt är helt orimlig. Kolla in gruppen om du har ett FB-konto. Där finns flera bra faktarutor där man kan läsa hur det slår mot oss 57;or och kommer att slå även mot er som föddes två år senare. Själv valde jag att gå vid 64 år, hösten 2021. Och visste då att det första året skulle jag drabbas av den högre skatten. Men i maj ifjol fattde riksdagen beslutet som gör att jag även i år måste betala c:a 30 000 kr mer i skatt än t.ex min kompis som är född -56. Bra om du kan jobba lite extra men även då drabbas du av den högrre skatten.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Sirpa

24 juni 2023 21:18

Jag är medveten om den höga skatten och jag tar den.
Kommer att få leva med den i två år.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards