Direktlänk till inlägg 24 april 2021

Lördag morgon

Av Sirpa - 24 april 2021 06:27

Jag vaknade som vanligt tidigt, fast jag har två lediga dagar nu.
Min veckovila som måste vara 48
Timmar då jag har jobbat hela veckan och har en 6 dagars jobb vecka framför mig.

Ligger i sängen och har fixat morgonkaffet, givit katterna frukost och släppt ut båda i det kyliga soliga vårvädret.
Själv äter jag knäckemacka och njuter av dagens första kopp kaffe.

Det ser så skönt ut när jag tittar ut men jag vet att det blåser iskallt. Solen kommer senare att få upp tempen lite men det dröjer några timmar.

Jag förstår inte varför min skalle inte kan få ro och sova lite längre när det är ledig dag.
Som att jag är på väg någonstans hela tiden.

Det är en hel del oro måste jag medge, inför den kommande våren och försommaren.
Bussbranchen blöder och värre blir det för varje dag som går utan beställningskörningarna som behövs för överlevnaden

Jag mår inte bra av att måst ha körningar som jag inte trivs med
Ändå glad Att ha jobb självklart.

Den här veckan har jag kört Näshulta turen först och sedan under två dagar lärt mig en ny skollinje.
Den kör jag troligtvis kommande vecka.
Om det inte planeras om hastigt vilket det ofta görs i det bolag jag nu jobbar i.
Svårt att planera dagarna med de omkast som kan bli.
Vi får se hur det blir.

Jag har även storstäder buss på det långa uppehållet som är mellan körningarna
Dammsugit hatthyllorna, torkat tak och lister.
Tvättat fönster, tagit loss och tvättat 5 maskiner med gardiner, hängt upp dessa igen då de torkat, detta i samma buss.
Ett slitgöra kan jag lova.
Gardinernas fästen är små plastgrejer som ska träs i en skena och där löpa fritt
Får inte kärva nåt för då sliter resenärerna sönder gardinen eller fästena.

Jobbade med detta i timmar på trånga ytor med kroppen i konstiga ställningar för att komma åt.
Skönt att få det klart igår och fint blev det.
Gardinerna i bussarna använda av vissa resenärer som servett och handduk många gånger.
De torkar händerna och till och med snyter sig i gardinerna.
Så äckligt!!

Jag hade så ont i nacken igår efter det jobbet att jag måste sträcka ut mig på en bädd och vila rygg och nacke en stund.

Kollegorna jobbade med resten av bussen. Borttag av alla stolssitsar.
Rengöring med ånga och skurmedel under på fästen och alla ytor ikring.
Golven skuras och bonvaxas sist av allt.

HELA bussen ska totalrecondas innan den ska i trafik om det nu blir några körningar i sommar
Annars står den avställd.

Sånt gör vi förare på våra långa pauser mellan körningarna

Jag har inget emot att göra sånt jobb men inte mängder med timmar varje vecka
Jag är bussförare.

Känner av ryggen och framförallt nacken idag. Det ger huvudvärk och för mig förstör det min lediga dag.
Men visst, lite får man tåla
Livet är ingen dans på rosor
Jag får ju lön för jobbet och det måste ju komma in pengar för att överleva

Nu ska jag betala månadens räkningar och ta en kopp kaffe till
Har gnällt färdigt för denna morgon :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Söndag 5 maj 07:57

En helt otrolig dag måste jag säga, vad gällde vädret och hur mycket jag lyckades åstadkomma härhemma. Helt slut på kvällen men vad gjorde det när jag hade fått till så mycket inför sommaren och framförallt mitt födelsedagskalas om en vecka. Vä...

Av Sirpa - Lördag 4 maj 07:21


Stallkatten Lussan är så underbart söt och go. Hon vet hur man kopplar av i solen minsann. ...

Av Sirpa - Lördag 4 maj 07:19


Det känns som att min ork inte riktigt räcker till för mer än varannan dag. Hade en väldigt aktiv dag i Torsdags då mycket blev gjort Sedan var Fredagen en så mycket tuffare dag både orkes och smärtmässigt. Körde barnbarnet till skolan och åk...

Av Sirpa - Fredag 3 maj 06:37

Det är verkligen en njutning att se den grönskande vackra våren anlända. Med rungande hastighet spirar allt och jag hoppas och ber att körsbär och äpple snart blommar så de yrvakna bina har någonting att samla in. Det var ju bin framme redan för ...

Av Sirpa - Tisdag 30 april 14:05

Om några timmar tar vi steget över i Maj månad. Tiden går med rasande fart och jag har som vanligt haft fullt upp med jobb. Körde mina 6 dagar Tågersättning mellan Kristinehamn och Oslo. Sedan ledig Fredag då jag åkte hem till Etuna med jobbets ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards