Alla inlägg den 13 september 2023

Av Sirpa - 13 september 2023 09:28

Var igår till en jättebra läkare på Kvinnohälsan i Strängnäs.

Fick ju kallelse redan tidigare efter att det konstaterats cellförändringar efter taget cellprov i Juni.
Kunde inte gå den tiden då jag körde i Norge så förra veckan bokade jag själv en tid för att få detta gjort.

Cellprovet visade tecken på att jag kan ha risk för livmoderhalscancer så läkaren ville ha in mig på närmare undersökning och nytt prov längre in.

Väldigt bra läkare då hon hela tiden berättade och beskrev vad som skulle hända, vad hon gjorde under undersökningen och varför.

Det är ju aldrig behagligt att behöva lägga upp sig inför en sådan undersökning och den här var rätt rejält obehaglig då hon måste pensla på med ättiksprit och jod för att då fram resultaten med mikroskop.
Hon gick öven in med ultraljud för att se hur det såg ut runt om.

Sedan gick hon in med en liten borste för att få ett ännu bättre prov som jag kommer få svar på om ca 3-4 veckor.

Det som nu framkom var iallafall att jag tydligen hade väldigt torra slemhinnor och det gjorde i sin tur provtagningen extra svår.
Cellförändringar finns och ett virus som tyvärr kan ge cancer.

Jag fick en kräm utskriven som jag ska ta varje kväll i två veckor innan sovdags och sedan två gånger i veckan efter det.
Den är till för slemhinnorna.
Med östrogen i så jag slipper vidare besvär såsom kissnödighet ofta som jag faktiskt upplevt de senaste månaderna.
Jag har funderat över detta extra spring på toan så det var skönt att få en förklaring.
Det är en irritation i de torra slemhinnorna helt enkelt.

Tant börjar åldras och då avtar produktionen av hormonet östrogen, då uppkommer såna här problem.
Jag blir ju 65 i vår.

Skulle det visa nåt mera på provet så blir det operation och det som är utsatt tas bort.

Så nu är det bara att vänta och se vad provet visar.
Leva på som vanligt med den skilladen som jag självnu väljer.
Att ta tag i min ork och hälsa i övrigt.
Få ordning på matvanor, stress och sömn.
Hitta en balans som är hållbar.

Skulle det nu vara så att jag har cancer så är jag redan inne i sunda vanor vilket hjälper kroppen.
Då har jag gjort vad jag kan så långt

Av Sirpa - 13 september 2023 09:05

Beställde förra veckan ett Fastepaket från Apotea som kom igår.

Nu kör jag igång med 5 dagars fasta som jag hoppas på ska ge mig ny energi och en snällare mage som inte syändigt gör ont och bråkar.

Sen skulle det ju sitta fint att tappa nåt kilo. Rensa ur slaggprodukter ur tarmsystemet.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards