Alla inlägg den 14 september 2023

Av Sirpa - 14 september 2023 17:32

Köpte i förra veckan tre kubik ved.
Fick det avtippat bredvid björkarna som jag har liggande sen tidigare.

Kör undan vartefter med skottkärra och travar snyggt bakom huset.

En hel del är så stora bitar att jag måste klyva en eller par gånger till för att det ska bli lagom till köksspisen.

Jobbade undan lite igår och idag så nu är det kanske en kubik kvar att släpa undan.

Blir en hel del småskrafs som jag tar tillvara också då dessa är bra att tända med. Samlar i papperskassar och tar in så det blir riktigt torrt.

Känns skönt att ha ved till vintern så vi kan elda på utan att behöva snåla.
Det blir ju för oss den viktigaste värmekällan.
Härligt skön och behaglig värme

Av Sirpa - 14 september 2023 10:12

Dag 2 i min 5 dagars fasta verkar bli ordentligt tuff.
Ligger just nu i min säng med Wille katt tätt intill som värmeelement.
Jag fryser och har en rungande huvudvärk.

Började den här morgonen med att gå upp tidigt för att hänga med tjejerna till stallet då det var deras tur att ha stalltjänst.
Dvs utfodring och utsläpp av 9 hästar.

Jag intog äppeljuice och örtte som var morgonmålet i fasteprogrammet.
Kände mig trött men det var ju inte så konstigt.
Vi åkte iväg. Barnbarnet med frukost med sig och ombyte av skolkläder.

Vi var i stallet straxt efter 6 och satte igång. Varje häst skulle ha på sig flug/myggtäcke och huva då det är sån galen invasion av mygg denna höst.
Först fick dem mat i krubban.
Sedan leddes alla ut parvis till sina hagar.
Jag mockade åt Magino, dotterns häst och fyllde hökassar.

Sopade gångar och grejade.
Kände hur krafterna rann snabbt ur mig så till sist var jag alldeles dartig i benen.
Hade med vatten och drack men det hjälpte inte.

Dag 2 brukar vara värst vad gäller orken när jag fastar.
Sedan funkar det hur bra som helst efter det.
Kroppen har då ställt in sig på att inte få så mycket via magen så den söker energin från depåerna istället.
Där finns det gott om fett att ta utav.

När vi kom hem efter att ha kört lillan till skolan så (dottern körde) så var det bara att trava in i köket och se till att få i mig av frukostjuicen som stod på tur.
Jag frös ända in i benmärgen.
Visstvar det kyligt ute på morgonen men den här frysningen berodde på energibrist.

Huvudvärken kom smygande vartefter och den gav sig inte förrän jag tagit en kopp kaffe.
Självklart koffeinabstinens!
Jag är ju en kaffekatt i vanliga fall.

Så nu tillåter jag mig att vila.
Har en jättebra bok som jag betar av vartefter.

Förutom darriga ben, huvudvärk och lite småyrsel så känns det jättebra i kroppen av fastan.
Det är ju tätt mellan "måltiderna"
Snart ska jag fixa mig en kopp örtte som faktiskt är riktigt gott.

Sedan om en timme drygt så är det lunch som består av en örtbuljongtärning upplöst i 5 dl kokt vatten.
Den smakar supergott. Salt och god smak av örter.

Många toabesök blir det då den här fastan består av så mycket dryck.
Faktiskt såpass mycket att jag knappt dricker vatten utöver det som ingår i kuren.

Glaubersaltet som intas första dagen gör att tarmarna rensas ur snabbare.

Jag hoppas verkligen att dessa 5 dagar kommer att kurera min mage från att bråka och göra ont
Kommer att gå in på periodisk fasta efter detta och med en stor medvetenhet om vad jag stoppar i mig.

Jag har också satt igång med att varje morgon och kväll massera in liniment runt mitt onda knä och det känns redan som att det hjälper.

Igår jobbade jag en del ute med att köra ved från högen som ligger och väntar på att bli staplad bakom huset.
Det måste göras nu vartefter så vi har veden samlad när det blir regn igen.

Under fastan såhär ska man ju egentligen inte utöva något tyngre kroppsarbete men nu måste detta göras.
Ska vila nån timme och sedan gå ut igen och köra några skottkärror. Så mycket jag mäktar och orkar.

Fotot är från stallet där dotterns häst står. Fint gammalt stall med ordning och reda

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards