Direktlänk till inlägg 4 februari 2024

Väcktes av blåsten

Av Sirpa - Söndag 4 feb 05:57

Har sovit riktigt krattigt inatt på grund av att det smäller, knakar, gnisslar och dånar i det här gamla huset.
Dessutom svinkallt inne då det blåser rakt igenom fönsterkanter och väggar.
Gardiner och blommor svajar i vinden.

Valde att gå upp redan vid 4 tiden och tände i köksspisen för att få in lite varm mjuk luftvistället för det kalla råa utifrån.

På med kaffebryggaren och frukost till katterna.
Nova har varit i källaren hela natten och fångat möss
Dörren ner till källaren har stått på glänt så hon kunde komma in till mig när hon själv ville
Kände att hon var upp i sängen ett par gånger men blev inte kvar så det lär ha varit en hel del jobb därnere.

Hon var inte så intresserad av blötmaten till frukosten heller så det lär ha varit god jaktlycka i källaren.
Hon kom upp för en stund sedan och jag tror att barnbarnet fick henne som värmande sängkompis.

Igår körde jag en jättebra Eckerökörning igen. Hade ju en i Torsdags också.
Härliga gäster och många på turen
83 bokade så vi hade en buss som bara gick från Västerås som hade 50 bokade gäster.
Jag tog Köping, Hallstahammar, båda ställena i Enköping och ett gäng från Örsundsbro.

Allt flöt på smidigt och bra.
Även fast det var svarthalka på morgonen. Men jag tog det lugnt, vi hade ju gott om tid då inte Västerås angjordes med min buss.

Väl framme och gästerna ombord tryggt på Ms Eckerö så städade jag ur bussen det som blivit.
Gick till stugan och tog mig en dusch efter jag först bäddat klar sängen för de vilotimmar jag hade tills båten kom tillbaka med gästerna.

Råg/havregrynsgröt i magen. Kopp med kaffe och en god bok fick bli min egen stund i tjejernas rum i stugan.
Somnade till en kort stund men det blir inte mer än så när kollegor stökar runt i köket alldeles utanför rummet.

Bara att få vila nerbäddad är guld värt när det är en nästan 15 timmar lång arbetsdag.
Klädde mig och bäddade tomt i sängen.
Lämnade rummet rent och snyggt till nästa som ska använda.
Vi har fått plastbackar att lägga vårt sänglinne i och spara där i stugan till nästa körtillfälle.
Jättebra så man inte behöver bära med sig varje gång.

Gick ut till bussen och putsade rutor.
Såg på resan dit hur smutsig vindrutan var på insidan.
Putsade och fejade lite överallt.
Sedan kom mina gäster droppande vartefter. Vi lastade taxfree och rullade hemåt straxt innan 15.00

Det var glad och livad stämning i bussen och det kändes som alla trivdes.
Släppte av vartefter och fick kramar och massor med tack och lovord för god trygg körning och härligt bemötande.

Jag får så oerhört mycket feedback för den information som jag ger i bussen varje resa

Släppte de sista i Köping innan jag satte igpng att städa bussen.
Det såg bra ut med tanke på den stämning som ändå rådde under hemresan.
De flesta var noga med att hålla rent efter sig.
Självklart finns det gäster som lämnar sin plats som om det varit brakfest där men vad gör väl det
Sålänge ingen spyr ner eller dräller öl över säten så fixar jag det.

Grovstädade där efter avsläpp i Köping.
Rullade till depån i Hallstahammar.
Kastade allt som blivit i kontainern.
Tvätthallen upptagen så jag hämtade hink och svabb och skurade ur golven.
Körde sen in i tvätthallen.
Tömde den överfulla toan och fyllde toakem på nytt så allt var klart där.
Toan hade jag städat i Köping redan.

Sopade ur det skräp som blivit.
Tvättade bussen utvändigt och satte i nya påsar i nätfickorna vid varje sätespar så allt blev klart för nästa kollega att bara ta bussen och köra.
Tankning behövdes inte. Stor tank i den bussen.
Spolarvätska fyllde jag i Grisslehamn.

Kollade hatthyllorna och fyllde på soppåsar och rulle sopsäckar samt fönsterputs så det fanns i bussen.

Eckeröbussarna är rätt hårt utsatta då det är såpass mycket festa på dessa bussar.

När allt var klart tog jag in fönsterskyltarna som låg kvar i bussen.
Det var 6 stycken som låg kvar sen tidigare resor bussen varit ut på.
Inte konstigt att det inte finns skyltar på depån när man behöver själv. Dessa ligger i bussarna.

Låste allt och rullade trött hemåt.
Klockan var då 19.45 och jag hade kommit till jobbet 4.45 på morgonen.

Det är långa dagar.
Men jag gillar Eckerökörningarna.

Nu kommande vecka har jag ingen Eckerö utan det bär iväg till Sälen bland annat.
Idag Söndag är jag ledig.
Tänkte gå igenom min lilla husbil och se om jag kan få igång den.
Kan tänkas att jag behöver använda den kommande vecka.
Vi är ju en bil kort då dotterns bil står på verkstan fortfarande.
Hon har min bil och kör barnbarnet till och från skolan och stallet.

Den bilen har stått trasig mer än den körts ända sen den köptes.

De tre senaste dagarna har jag fått låna äldsta dotterns bil till jobbet.
Min bil har använts till att köra barnbarnen och stallet samt äldsta dottern till och från jobbet.
Jag har ju hundburen i min så då är den bäst att ha för körningar härhemma.
Dessutom kan inte äldsta dottern ha pälsdjur i sin bil pga allergi i familjen

Så det är ett pusslande.

Jag är glad att ha nära och kära som hjälper till
Lämnade av dotterns bil hos henne igår kväll så hon har sin bil åter och kan komma dit hon behöver.

Husbilen är ju inte billig att köra och ha påställd men nu har jag nog inget annat val.
Hoppas den är samarbetsvillig.
Den har ju stått nu några månader.

Jag hör hur blåsten dånar vidare runt husknutarna så jag är inte direkt sugen på att ge mig ut än på några timmar.
Hoppas det mojnar snart.

Läser min bok och grejar inne sålänge


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Söndag 5 maj 07:57

En helt otrolig dag måste jag säga, vad gällde vädret och hur mycket jag lyckades åstadkomma härhemma. Helt slut på kvällen men vad gjorde det när jag hade fått till så mycket inför sommaren och framförallt mitt födelsedagskalas om en vecka. Vä...

Av Sirpa - Lördag 4 maj 07:21


Stallkatten Lussan är så underbart söt och go. Hon vet hur man kopplar av i solen minsann. ...

Av Sirpa - Lördag 4 maj 07:19


Det känns som att min ork inte riktigt räcker till för mer än varannan dag. Hade en väldigt aktiv dag i Torsdags då mycket blev gjort Sedan var Fredagen en så mycket tuffare dag både orkes och smärtmässigt. Körde barnbarnet till skolan och åk...

Av Sirpa - Fredag 3 maj 06:37

Det är verkligen en njutning att se den grönskande vackra våren anlända. Med rungande hastighet spirar allt och jag hoppas och ber att körsbär och äpple snart blommar så de yrvakna bina har någonting att samla in. Det var ju bin framme redan för ...

Av Sirpa - Tisdag 30 april 14:05

Om några timmar tar vi steget över i Maj månad. Tiden går med rasande fart och jag har som vanligt haft fullt upp med jobb. Körde mina 6 dagar Tågersättning mellan Kristinehamn och Oslo. Sedan ledig Fredag då jag åkte hem till Etuna med jobbets ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards