Direktlänk till inlägg 5 februari 2024

Dag helt i vila

Av Sirpa - Måndag 5 feb 04:55

Igår Söndag vaknade jag ju så galet tidigt av stormandet runt husknutarna.
Hade tänkt att jag under dagen skulle gå ut och påbörja uppstart och iordningställning av mil gamla lilla husbil.

Så blev det inte. Blåsten bara fortsatte och jag hade inte ett dugg lust att ge mig ut i den.

Dotter och barnbarn tog en lång sovmorgon då det var Söndag och jag gick ut till höns och kanin när det ljusnade.

Gräddade pannkakor till brunch och körde en maskin tvätt.
Hade värmt upp köket med vedspisen så där var varmt och behagligt.

Sedan tog jag beslutet att jag kliver inte ur morgonrocken på hela dagen
Så fick det bli.
Jag låg i sängen och läste min tegelsten till bok som är jättespännande och bra.
Katterna kom och gjorde mig sällskap.
Stundtals var bägge ute och jagade möss i hagen.

Jag var galet onyttig. Åt allt jag fick tag i och det innebär som exempel Nötter, choklad, pastarätt till middag med korvslantar i, sötsockrat godis, knäckemackor och två äpplen.
Ja jag vet att det sätter sig över mage och röven men just den här dagen struntade jag fullkomligt i det.
Jag var konstant sugen på något att tugga på.

De senaste arbetsdagarna har jag fått i mig alldeles för lite vätska.
Det kändes i kroppen och jag såg till att få i mig vatten igår. Självklart mitt älskade kaffe som i sig är uttorkande men så gott.

Vid ett par tillfällen blev det tupplur med boken liggande på bröstkorgen.
Katterna var så varma och mysiga på täcket.

Dagen gick och konstigt nog så klarade jag av att inte flänga omkring och göra en massa.

Tjejerna åkte till stallet och tog hand om hästen och dottern var fruktansvärt trött hon också. Hon hade dessutom gjort illa ryggen på något och hon har ju sin sjukdom att slåss med konstant som tar hennes energi så det är tufft för henne.

Barnbarnet tog hand om hästen.
Hon är ju en stor tjej nu, 13 år och väldigt kunnig i stallet och vet exact vad som behöver göras.
Hon älskar hästen och stallet så för henne är det viktigt att den biten finns i hennes liv.
Jag förstår henne. Jag var ju stalltjej också i ungdomen.

Hästar har hängt med vårt liv och kommer säkert att göra så för alltid.

När kvällen kom så var jag riktigt sovtrött och somnade ovaggad för natten redan efter 20.30 nånting.
Sov tungt natten igenom och vaknade väldigt tidigt även denna Måndagsmorgon.

Känner nu att den vilodag jag tog igår var värdefull. Samt att nattens sömn blev ostörd, det behövdes.

Katterna är ute nu och diskmaskinen urplockad. Kaffebryggaren har puttrat klart dagens första koppar och vedspisens värme sprider sig i köket.

En ny dag har tagit sin början och idag har jag inte tid att slöa.
Ska köra barnbarnet till skolan och sedan åka till Västerås sjukhus för koll av EKG och Blodtryck på Hjärtkliniken.
Fick kallelse i veckan som gick om att beställa tid och komma.
Detta görs nu vartannat år.

Ska nog ta svängen förbi och säga hej till gamla Mamma när jag ändå är i närheten tänkte jag.
Kanske äter jag lunch som jag köper där på Österängen när hon äter sin, tillsammans med tanterna.

För sedan måste bilen hem då barnbarnet ska hämtas från skolan på eftermiddan.

Får se om jag har ork och lust att greja med husbilen idag.
Är ju ledig även tisdag så det går ju att skjuta framåt om jag inte orkar idag.

Förkylningen jag hade nyligen och sedan smällen efter jag halkade för en dryg vecka sedan har liksom sänkt min ork en hel del.
Märks att kroppen behöver längre tid för återhämtning ju äldre man blir.
Bara att gilla läget. Livets gång


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Söndag 5 maj 07:57

En helt otrolig dag måste jag säga, vad gällde vädret och hur mycket jag lyckades åstadkomma härhemma. Helt slut på kvällen men vad gjorde det när jag hade fått till så mycket inför sommaren och framförallt mitt födelsedagskalas om en vecka. Vä...

Av Sirpa - Lördag 4 maj 07:21


Stallkatten Lussan är så underbart söt och go. Hon vet hur man kopplar av i solen minsann. ...

Av Sirpa - Lördag 4 maj 07:19


Det känns som att min ork inte riktigt räcker till för mer än varannan dag. Hade en väldigt aktiv dag i Torsdags då mycket blev gjort Sedan var Fredagen en så mycket tuffare dag både orkes och smärtmässigt. Körde barnbarnet till skolan och åk...

Av Sirpa - Fredag 3 maj 06:37

Det är verkligen en njutning att se den grönskande vackra våren anlända. Med rungande hastighet spirar allt och jag hoppas och ber att körsbär och äpple snart blommar så de yrvakna bina har någonting att samla in. Det var ju bin framme redan för ...

Av Sirpa - Tisdag 30 april 14:05

Om några timmar tar vi steget över i Maj månad. Tiden går med rasande fart och jag har som vanligt haft fullt upp med jobb. Körde mina 6 dagar Tågersättning mellan Kristinehamn och Oslo. Sedan ledig Fredag då jag åkte hem till Etuna med jobbets ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards