Direktlänk till inlägg 19 september 2023

Lillan bröt armen

Av Sirpa - 19 september 2023 18:50

Igår var ingen bra dag för mitt barnbarn.

Hennes mamma kom hem tidigare med henne från skolan då hennes lärarinna ringt att hon hade jätteont i höger arm.

Hon och kompisarna hade gungat på rasten och det ringde in för lektion.
Då skulle hon hoppa av i farten och missar på nåt vis så hon ramlar av gungan och landar så hon tar emot sig med höger hand/arm.

Känner att det gör ont men tänker inget mera på det utan springer till sin lektion.
Efter en stund inne i klassrummet så börjar det göra ordentligt ont i armen och hon pratar med sin lärarinna.
Dem går och ska besöka skolsyster men hon är på ett möte.
Vid det laget har Lillan så ont att hon gråter.

Hon är inte en unge som gnäller över smärta i första taget, hästtjej som hon är och har ramlat av hästen många gånger och massor med blåmärken efter dessa vändor.

Så lärarinnan ringer till min dotter, Lillans Mamma och berättar vad som hänt och min dotter åker direkt till skolan och hämtar Lillan som vid det laget är alldeles rödgråten av smärta.

Jag klippte gräset hemma och visste inget om detta förrän tjejerna kom hem och jag såg att Lillan höll sin högra arm mot magen.
Då förstod jag att nåt var fel.
Vi gick in och min dotter kontaktade 1177 och rådgjorde med dem.
Ingen svullnad eller missfärgning men väldig smärta i armen.

1177 sa efter en stund att det bästa är att åka till Akuten då det fanns stor misstanke om en fraktur inne i armen.

Vi gjorde så. Jag körde dotter och barnbarn till Akuten och åkte sedan och mockade och fixade åt hästen som Lillan skulle ha ridit efter skolan.

Jag klippte sem gräs hemma i timmar, mockade och fixade åt kaninerna och tod hand om Ludde Basset så han blev rastad och fick mat.

Väntan blev lång på Akuten.
Även efter Röntgen där det sedan konstaterades fraktur på ett av benen i armen.
Det blev gips och jag kunde hämta hem tjejerna vid 21.20 tiden igår kväll.
Körde dem till Akuten vid 15 tiden.
En riktigt jobbig eftermiddag och kväll för mor och dotter där med timmar av orolig väntan.

Båda var hungriga och jättetrötta efter alla timmar så jag for förbi Maxi och sprang in och köpte Alvedon munsönderfallande till Lillan och sedan fick dem Sushi till kvällsmat.

Så vi var hemma straxt innan 22 igår kväll.
Ludde så glad att få hem sina mattar.

Så illa det kan sluta bara av att gunga.

Gips i 3 veckor. Hon är hemma från skolan ett par dagar så hon får ner smärtan innan det är dags för skola.
Rejäl omställning av livet.
Hon är ju högerhänt dessutom.

Mormors lilla hjärta!
Rosa bandage på gipset fick hon med sig från ortopeden

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 13:57

Köpte från Matsmart förra året påsar med ingredienser till ett annorlunda bröd. Påsarnas innehåll var en blandning av Hasselnötter, Sesamfrön, Mandlar och lite andra fröer. Jag tillsatte det som stod. Blandningen i påsen, 4 uppvispade ägg, salt...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 10:15

Tidigt denna regniga Onsdagsmorgon satte jag igång med bullbak. Jag är ju sån att om jag bakar så gör jag rejäl mängd. Den här gången blev det över 80 bullar. Så nu finns det bullar att ta med till gamla mamma också när jag hälsar på henne på ...

Av Sirpa - Onsdag 8 maj 06:06


Tänk att kunna vakna på morgonen, efter att ha sovit gott en hel natt med känslan att det här är en ny dag, med nya krafter och utan värk. Det var ett bra tag sedan jag kände så. Det gjorde jag nu på morgonen. Vaknade som jag ska med katterna ho...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 16:46

Den här dagen har givetvis varit fullsmockad med Att göra grejer. Började dagen med att köra min lilla husbil till verkstan för att få olja och filter bytt. Det har jag inte gjort på de två åren jag har ägt fordonet. Förra sommaren användes den ...

Av Sirpa - Tisdag 7 maj 03:56


Det är en skön känsla att vakna på morgonen utan att ha en galen värk bara av att vända mig i sängen. Likaså att gå upp utan att det hugger som knivar i skinkan och ner längs med lårmuskeln. Kanske är det så att min kropp nu börjar på att ha räta...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards