Alla inlägg den 16 maj 2023

Av Sirpa - 16 maj 2023 06:01

Två dagar i rad har jag kämpat på med att klippa alla gräsytor här på gården.
Det är inte lite kan jag lova.

Mycket bra träningsform men huga vad det tar på mina krafter.

Framsidan tog jag i gassande solsken under söndagen och det blev ca 12 km i benen av allt knalla och putta med klipparen.
Så mjukt och mossigt på sina ställen att jag fick ta i ordentligt och skjuta på med hela kroppen för att få fram klipparen.

Den är liten och lätt, utan drivning.

Vi har inte råd att skaffa någon större.
För ska den vara större så måste det bli med drivning. En nyare variant
Vill inte ha nåt gammalt skräp som krånglar.
Såna finns ju att köpa billigt men är inget alternativ tycker jag.
Kör då hellre den lilla som fungerar jättebra och traskar några mil extra per säsong.

Igår Måndag kände jag mig rätt mör i kroppen men det hindrade inte från att på eftermiddagen ta baksidan som är mindre yta och inte fullt så mjukt.

Dessa första klippningar gör jag med uppsamlare för att få bort gammalt gräs och torra löv.

Gårdagen tog ca 3 timmar att klippa.
Kollade inte stegen men det brukar bli ikring 6-7 km den sidan.

Så träning har jag fått i dagarna två.

Var iväg och handlade det som behövdes just nu i kyl och skafferi, efter att ha kört barnbarnet till skolan på morgonen först.

Gick även in på Vårdcentralen i Torshälla och tog ett blodprov sommin läkare ville ha gjort förra veckan redan, men då var det stängt där den dagen jag hade tid och möjlighet.
Planeringsdag och stängt stod det på dörren in då
Så jag fixa det lite senare istället.

Provet är för att kolla så mina njurar klarar av den medicin jag nu äter mot det höga blodtrycket.
Nästa vecka är det test av trycket.
Då har jag haft den extra tabletten en månad.

Jag är stundtals riktigt yr, som när jag reser mig upp i vissa lägen.
Så det är nog lite för kraftig medicin.
Får se vad han säger min doktor.

Jag har lagt bort allt stressande.
Gör väldigt mycket fortfarande och det kommer jag fortsätta med.
Skillnaden är att jag inte jagar fram för att hinna och jag bestämmer tiden på dygnet själv.
Inga nattkörningar och ordentligt dygnsvila samt vettig återhämtning.

Idag har jag mycket att göra tex.
Men jag kommer beta av allt i ett sunt tempo.
Först köra barnbarnet till skolan så dottern kan vila förmiddagen.
Sedan far jag till jobbet i Hallstahammar för att skriva en rapport på en sparkcykel som jag påstås ha backat på i Göteborg i Fredags.
Med bussen. Inget jag märkt men kan ju inte bevisa motsatsen, så det är bara att gilla läget.
Dessa sparkcyklar ligger ju slängda överallt.

Sedan hem till Mamma då mäklaren kommer dit och vi ska prata om försäljning av lägenheten och allt ikring detta.

Ska också försöka få med mig nåt som jag vill ha som Mamma behöver göra av med inför flytten till Serviceboendet som är så mycket mindre.
Min bror och syrrans barn behöver inte dessa saker som jag har användning för.
Dem har redan kollat och sagt ifrån.

Allt måste gå just till i detta läge.
Mycket viktigt anser jag.

Jag kommer dokumentera allt jag tar och visa min bror så han vet och får möjlighet att uttala sig om han kanske ångrar och vill ha ändå.

Sedan ska jag förbi Olberga och hämta tomatplantor som vi får.
Fick santal igår från barnens pappas hustru om vi vill ha plantor.
Jättegärna :)
Hon är grym på att odla fram allt möjligt.
Gröna fingrar och brinnande intresse.

Sedan hem med det jag har i bilen innan det är dags att hämta 10 banankartonger som jag bokat på Willys, till Mammas flytt.

Jag tror att det är vad som hittills är vad som planerats för denna dag.

Sitter just nu pch njuter av friden.
Gott kaffe och katterna är ute efter att ha fått sin frukost.

Ska straxt ta en dusch och påbörja dagen. Havre/råggröt i magen innan jag far iväg med lillungen till skolan 7.30

Två dagars gräsklippning känns i benmusklerna :)




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards