Alla inlägg under april 2021

Av Sirpa - 10 april 2021 20:46

Nu har kvällen kommit och min dag har bara bestått av vila, se på tv, äta och sova.
Har sovit totalt två timmar under dagen.

Ögonen har lugnat ner sig och det bildas inget mera kladd från dom.
Lederna molar och värker hela tiden.
Känns som någon skruvar in nåt vasst in i fotlederna och i fingrarna stundtals.

Ser att mina kinder är lite svullna också.
Så skumt.

Hoppas det här försvinner under natten och att jag får sova ordentligt.

Av Sirpa - 10 april 2021 12:48

Rotade i skafferiet efter någonting lite annorlunda gott till kaffet för en stund sedan

Hittade en liten påse med två Kanelskorpor som är så snabla gott till kaffet.
Finska Kanelskorpor som jag sällan har hemma då de går åt snabbt och blir inget kvar.
Nu fanns det i gömmorna och jag njuter

Suomalaisia Kanelikorppuja

Av Sirpa - 10 april 2021 12:38

Jag mådde inte så bra imorse när jag vaknade. Sov oroligt inatt och hade svårt att koppla ner när lederna värkte i hela kroppen efter den hemska iskalla blåsten.

Vaknade med värk bakom höger öga och båda ögonen kladdiga.
Vet inte om det är blåsten som irriterat ögonen eller om jag känner av pollenallergi.

Varenda led i kroppen gjorde ont och det var verkligen ingen njutning att gå upp för toabesök.
Tvättade ansiktet och sköljde ur ögonen.
Smärtan bakom ögat lättade något.

På med kaffe och mat till katterna.
Wille kom också in och käkade frukost.
Han hade sovit några timmar i husvagnen hos tjejerna och Ludde.

Jag hade tänkt att ge mig ut på en lång promenad denna morgon men det var bara att glömma.
Laddade tvättmaskinen och drog igång diskmaskinen. Kände hur kroppen gav med sig något med smärtan.
Fasen också!
Min träning blir lidande av att jag inte kan ge mig ut som det var tänkt.
De två senaste dagarna har jag ju gått en hel del i kuperad natur och det är ju toppenträning.
Mycket frisk luft vid havet.

Det var bara och inse att jag måste lägga den här dagen som en total vilodag.
Skakade och vädrade mina sängkläder och dammsög nedervåningen.
Ifall det nu är nån allergi jag känner av så är det ju bra om hushållet är rent.

Bytte om till lite varma lediga kläder som jag bara kan skräpa omkring i idag.
Tjejerna vaknade till ute i husvagnen men de valde att stanna kvar där i sin älskade vagn.
Deras somrar brukar ju vara husvagnsliv i flera månader.
Förstår att de passar på nu när vagnen är inredd och mysig.

Jag bloggar, sover korta stunder och bara ligger i min varma säng med solen strålande in genom rutorna.
Värme känns lindrande för kroppen.
Vill inte ut nånting. Det ser skönt ut men är riktigt kyligt och det blåser en del idag också.
Inte som igår då det var stormbyar.

Tvätten är nu upphängd på tork.
Disken urplockad och jag har ätit en sen frukost. Kaffe rostmacka med ost och medvurst. Tog några goda ostkex också med den smakrika prästost som snart är slut.
Till kaffet fick det bli lite marsipangodis från påsken också.
Riktigt slö och slapp dag med onyttigt äta

Värktabletter har det fått lov att bli ett par stycken för att slippa ledvärken
Det och värme samt vila gör gott.
Säkert full fart på mig imorgon igen.

Men tills dess
Total vila.
Nova kommer in och tittar till mig då och då.
Nu tror jag att hon är ute med Wille och jagar sork.

Av Sirpa - 10 april 2021 07:09

Det har varit lite småtuffa dagar i min ledighet från busskörning.
Drog ju iväg med dotterns husvagn och både dotter och barnbarn, samt bassethunden Ludde till Jogersö Camping.

Ville inte åka så långt just för att få ledigt och har heller inte råd med några längre sträckor. Allt kostar ju pengar.

Det hade regnat och blaskat rejält under natten till Onsdagen och jag lyckades köra fast både bil och husvagn i gräset utanför huset. Förstod aldrig att det var så sabla mjukt och lerigt i gräset.
Det var bara att koppla loss vagnen igen, vrida den för hand, vilket är lätt då det är en enaxlad Hobby.
Koppla på igen och rulla nedför som det blev då som tur var.
Man lär sig av sina misstag.
Tänkte ju heller inte på att min bil är bakhjulsdriven. Det gjorde ju inte saken bättre.

Dagarna innan när jag skulle besiktiga vagnen körde jag hur bra som helst över gräsmattan. Men då var det ju torrt.

Väl framme på campingen fick vi konstaterat att även där var det dyngsurt överallt och bara några platser tillgängliga.
Fick en med grus under vagnen och lerigt gräs i övrigt.
Dagen innan hade allt varit torrt och fint berättade campingägaren Susanne.
Så det måste ha vräkt ner på natten.

Bra plats alldeles nära rent och fint servicehus som vi måste använda då det hade fryst sönder ännu mera i husvagnen under vintern.
Varmvattenberedaren hade vi redan konstaterat, var sprucken.
Vi fick vatten draget ändå tack vare duktig vän som kopplade förbi beredaren.
Bara vi kunde spola toan hade vi resonerat.

Nu gick inte det heller. Det hade pajat en ventil vid toaspolningen så vattnet rann ut i utrymmet för toatanken, inte till toan.
Suck!!
Det var bara att tömma hela systemet så det inte fanns flera fällor.
Så vi stod helt utan vatten i vagnen.

Flaskor i kylen och sedan blev det Servicehuset, vilket vi hade tänkt slippa under covid.
Nu var den väldigt ren och fin så det gick jättebra att använda.
Denna Camping rekommenderar vi varmt då den är välskött, fräsch och ren.
Jogersö Camping i Oxelösund, vid havsbadet.

Vi åkte iväg på utflykt redan första dagen då det inte fanns något att göra på campingen denna kalla årstid.
Vackra omgivningar vid havet.
Ludde fick gå mycket och det behövde han efter sina veckor av stillhet
Han tränas sakta igång nu.

Tidigt isäng för oss alla denna första kväll
Jag var fruktansvärt trött och måste erkänna att det är jag än idag efter att ha varit iväg.
Kände inte att jag fick nog vila under dessa dagar.
Skönt att komma iväg med husvagnen men det är paltigt med allt på de trånga ytorna.
Skillnad med sommar och förtält uppe.

Nu var vi utanför vagnen bara nån timme under Torsdagen efter vi kommit hem från utflykten den dagen och mitt bad i havet.
Det blev en hel del vandring på vackra klippor och havet intill.
En stor njutning bara det.
Mycket människor drogs till de vackra platserna så vi åkte därifrån för att inte ha människor nära nu under pandemin
Många reser ju bort under loven och nu var de hemma och måste underhålla barnen på nåt vis.
Jättebra att det var utevistelse som blev valet.

Igår på dagen, efter lunch kom vi hem igen.
Knölade vagnen på plats för att inte behöva köra nåt på gräsmattan
Tömde ur grejerna och jag tog en dusch innan jag kunde känna mig fräsch igen
Hade duschat efter doppet i havet dagen innan men kände mig skitig.
Säkert pga all väta och lera
Det vräkte ner regn och hagel, blåste storm när vi plockade ihop och kopplade på vagnen vid campingen.
Ösregnade och stormade hemma också.

Stormen ven resten av dagen och kvällen.
Mot natten lugnade det ner sig något.
Nu idag är det strålande sol och blåser lite ännu
Kände att det var riktigt kallt ute när jag släppte ut Nova, min katt som sovit natten med mig.
Wille katt var ute hela natten, tror jag.
Eller så sov han hos tjejerna och Ludde i husvagnen.
De valde att sova därute en natt till.
Jag njöt av min egen säng

Av Sirpa - 9 april 2021 15:53

Idag är det inte så trevligt att vara ute.
Det blåser hårt och rejäla kastvindar sliter tag i allt som kommer i dess väg.

Det regnar och snöar om vartannat.
Riktigt äkta Aprilväder.

Vi kom hem från Jogersö camping straxt efter lunch. Körde hem lite kringelkrok vägar för att se lite annat än bara de trista stora vägarna.

Katterna nöjda att få hem oss.
Äldsta dottern och barnbarnet har haft hand om djuren så det har inte gått någon nöd på nån av dom små pälstofflorna och fjäderfäna.

Skönt vara hemma igen.
Borta bra men hemma bäst

Av Sirpa - 9 april 2021 07:02

Det finns ju inte så mycket att göra på själva campingen nu när det inte är varmt ännu.
Vi lade in utflykter i dagsprogrammet båda dagarna.

Det jag tyckte var absolut vackraste timmarna var igår torsdag, då vi åkte en bit bort för att komma till Stendörrens Naturreservat.

Ställde bilen på parkeringen och gick ut mot vattnet.
Det var så oerhört vackert där och så fint gjort med hängbro och andra träbroar som knöt ihop öarna så man kunde gå långa sträckor om man ville det.

Ingen av oss var i form för något jättelångt utan det fick bli ett par kilometer max.
Jobbigt för Ludde basset också med sina korta ben.
Dessutom är han under uppträning efter sin skada och medicinering och får inte gå på för hårt ännu.

Vi hittade så underbara klippor och kobbar som vore suveräna att vistas på under soliga sommardagar varvat med bad.
Nu var temperaturen kylig men det var väldigt vackert i solen med det glittrande havet.
Se bara

Av Sirpa - 8 april 2021 15:09

Det fick bli idag i kyla och snålblåst på Jogersö havsbad.
Var nog +4 i luften i blåsten och något varmare i vattnet.

Jääääädrar va kallt det var!!
Varmdusch i servicehuset på campingen fick det bli efteråt

Av Sirpa - 7 april 2021 04:11

Vaknade mitt i natten och kan nu inte somna om.
Hjärnan spann igång med allt som behöver göras de kommande dagarna.

Först på morgonen kommer husvagnens vatten att fixas provisoriskt.
Tänkte ha kaffe klart till han kommer hit.
Han är så snäll vår fina vän som kommer ut extra tidigt för att hjälpa oss med den helt onödiga skadan som blivit med varmvattenberedaren, som troligen fryst sönder fast den varit tömd under vintern.

Han har fullt upp med alla sina jobb men finns ändå för oss när det kniper.
Jag är så tacksam!

Tror jag vet varför jag inte kan sova.
Det är återigen oron över att inte ha kalendern bokad med jobb.
Denna förbannade pandemi som inte släpper nångång och vaccinationerna som tycks gå så sakta.
Vi har ju inga beställningskörningar alls när livet står stilla. Ingen reser mer än nödvändigt.
Alla former av bussresor är helt döda.
Förutom kollektivtrafiken.
Samt tågersättningar när tågen/spåren krånglar.
Några fjuttiga lagkörningar inom idrotten som vi förare nästan slåss om att få köra.

Det är tufft som sjutton och inte syns det heller någon som helst ljusning.
Bussåkerierna kämpar för sin överlevnad.
Många har givit upp och försvunnit helt.
Läget är förtvivlat.

Jag vägrar släppa taget om mitt drömjobb.
Det kommer att släppa men det sker inte iår.
Då finns det körningar i mängd.
Men det är ett tag dit.
Vi håller andan, väntar och håller ut.

Blir både ledsen och förbannad över de individer som fullständigt struntar i att skydda sig själva och sina medmänniskor.
Smittspridare som rör sig överallt i vår vardag.
De bara vägrar ta sitt ansvar för de känner sig kränkta och frihetsberövade av att hålla sig till ett leverne som viker sig från deras "normala liv"
Inget avstånd, inga munskydd, ingen försiktighet nånstans.

Eller de individer som haft covid19 och tror att de nu kan göra vad de vill.
Fattar inte att det inte går in i pannan på dom att viruset kan ändå finnas på deras kroppar och sprida sig precis som vanligt.
Visst, de själva klarar sig, men alla andra de möter, talar med och tar i.

Likaså de vaccinerade.
Lik förbannat kan de bära viruset som finns överallt.

Hur svårt ska det vara

Sålänge vi människor inte tar ansvar så får vi leva i denna väntan och ovisshet.
Hur länge som helst.

Inte konstigt att man har svårt att sova.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards