Alla inlägg under april 2021

Av Sirpa - 25 april 2021 16:16

Det är ju enda sättet att tjäna pengar
Jag är så glad över att varje månad kunna betala för boende, bil, mat och sådant som är livsnödvändigt.

Har liksom ingenting i mitt liv som kan klassas som lyx på något vis.
Hyr ett gammalt hus på landet med min dotter och mitt barnbarn
Helt ok kallhyra om man är två som delar på det.

Det tillkommer en del för uppvärmning som är kännbart men det tar vi.
Bara vi får ha friheten att bo på landet.
Det är ju heller inge billigare att bo i stan.

Friheten består i att kunna ha djur.
Katterna som går precis som de själva tycker. Båda är riktigt duktiga råttjägare så de håller rent hemma och ikring grannarnas hus och tomter.

Vi har hönsen som ska bli flera om ett tag. Vi vill ha egna ägg.
Dessutom är det härligt med höns.

Kaninerna har ju inte kostat många kronor. Burarna med på köpet.

Att kunna ha djuren så mina barnbarn får leva nära djur och natur är en gåva

Bilar måste vi ha varsin, dottern och jag.
Hon skjutsar barnbarnen till och från skolan. Det går inga skolbussar till den skolan härifrån.
Jag måste ha bilen för jobb pendling.
Hämtar ofta bussen i Västerås.
Finns inga möjligheter att åka kollektivt.
Det är ju heller inte gratis.

Vi har inga utsvävningar i livet.
Ingen dricker alkohol eller röker.
Äter aldrig ute mer än hämtmat kanske en gång i kvartalet.

Dottern har sin husvagn och den blir kvar. Den är hennes och jag skulle aldrig begära att den ska bort.
Jag vill själv att den ska finnas. Kan behövas i jobbet framöver som boende dessutom.

Inga hobbysar förutom tomt och hus.

Så det liv vi har som äter hela min lön då och då vill vi ha kvar.

Imorgon är det arbetsdag igen.
6 dagars arbetsvecka.

Av Sirpa - 25 april 2021 12:55

Det kostar att leva.

Den här månadens lön gick åt helt och hållet till att betala hyra, villaolja, mat och det bilen kostar mig per månad.

Försäkringskassan tjafsar med min dotter som får ut så lite att det inte räcker till hennes egna räkningar ens

Så denna månad är jag den som får bära hela boendekostnaden, med el och uppvärmning.

Jag får ingenting över!
Absolut ingenting.

Blir en intressant Maj månad
Födelsedagsfira är bara att glömma
Jag fyller 62 den 13/5.
Finns inte pengar till tårta ens.

Tack Försäkringskassan!!!

Av Sirpa - 24 april 2021 21:09

En vårstädning är redan gjord på min härliga veranda.
Idag blev det en andra städning då det blev smutsigt där när snöovädret häromdagen drog fram.

Ska försöka hinna med denna vår att skrapa bort lös färg från överliggarna till räcket.
Fixa nån form av spaljéer som skydd mot väder och vind.
Måste vara hållbara sådana då vindarna är riktigt hårda här stundtals.

Vårblommor finns det lite av nu men till sommaren kommer den åter att prunka av grönska.
Ännu är det för kallt om nätterna.

Det är en härlig oas att sitta och bara se på den fina omgivningen och andas lugnet ikring.
Njuta av dagens första kopp kaffe i bara morgonrocken.

Av Sirpa - 24 april 2021 19:34

Kontaktade idag en leverantör av värpägg och kycklingar till rasen Skånsk Blommehöns.

Min dotter har fått mig att fastna för den rasen då den känns som en hönssort som kommer att passa hos oss.

Vi har ju Valle och Berit som är kvar av det gäng Wayan Dotte som vi hittills haft.
Vi ärvde ju höns och hönsgård efter min äldsta dotters familj som flyttade till nytt hus och inte ville ha med sig hönsen dit.

Vi älskar de två fjäderfän som är kvar efter rävattacken för snart ett år sedan.
De var 5 hönor från början.

Nu känner vi oss redo att skaffa 10 hönor till. Säkert är några av äggen tuppar.
Men denna ras är så fredliga med varann att det säkert går att ha två-tre tuppar.
Om inte så får vi ta ställning den dagen.

Vi hämtar äggen 4/5 och lägger dessa i värpmaskinen tills det kläcks kycklingar.

En spännande vår har vi framför oss.

Fotot jag lagt ut är lånat från en sida på nätet. Kollade upp att det var ok innan jag lånade bilden.

Av Sirpa - 24 april 2021 13:00

Wille är uppe hos mig i sängen och healar för fullt. Han känner direkt om någon av oss härhemma mår lite risigt.
Då ska han vara med och ge av sin energi och värme.

Jag har sovit en timme ungefär mitt på dagen då jag är ledig
Fick någonting gjort imorse iallafall.
Tvättat lite, plockat ur diskmaskinen och handdiskat en del.
Duschade och fixade frukost åt oss när tjejerna vaknat.
Släppte ut hönsen och tog ut kaninerna till deras utehägn.

Så skönt att bara vara och låta min ömma nacke vila. Kroppen behöver värme och då kommer min VSK filt väl till pass.

Tände i vedspisen i köket imorse också då det är så kyliga vindar som viner in i huset. Våren kom av sig och kylan tog över en tid

Av Sirpa - 24 april 2021 09:52

Ledig helg, lite småförkylt mående så det blir vila, kaffe och glass

Av Sirpa - 24 april 2021 06:27

Jag vaknade som vanligt tidigt, fast jag har två lediga dagar nu.
Min veckovila som måste vara 48
Timmar då jag har jobbat hela veckan och har en 6 dagars jobb vecka framför mig.

Ligger i sängen och har fixat morgonkaffet, givit katterna frukost och släppt ut båda i det kyliga soliga vårvädret.
Själv äter jag knäckemacka och njuter av dagens första kopp kaffe.

Det ser så skönt ut när jag tittar ut men jag vet att det blåser iskallt. Solen kommer senare att få upp tempen lite men det dröjer några timmar.

Jag förstår inte varför min skalle inte kan få ro och sova lite längre när det är ledig dag.
Som att jag är på väg någonstans hela tiden.

Det är en hel del oro måste jag medge, inför den kommande våren och försommaren.
Bussbranchen blöder och värre blir det för varje dag som går utan beställningskörningarna som behövs för överlevnaden

Jag mår inte bra av att måst ha körningar som jag inte trivs med
Ändå glad Att ha jobb självklart.

Den här veckan har jag kört Näshulta turen först och sedan under två dagar lärt mig en ny skollinje.
Den kör jag troligtvis kommande vecka.
Om det inte planeras om hastigt vilket det ofta görs i det bolag jag nu jobbar i.
Svårt att planera dagarna med de omkast som kan bli.
Vi får se hur det blir.

Jag har även storstäder buss på det långa uppehållet som är mellan körningarna
Dammsugit hatthyllorna, torkat tak och lister.
Tvättat fönster, tagit loss och tvättat 5 maskiner med gardiner, hängt upp dessa igen då de torkat, detta i samma buss.
Ett slitgöra kan jag lova.
Gardinernas fästen är små plastgrejer som ska träs i en skena och där löpa fritt
Får inte kärva nåt för då sliter resenärerna sönder gardinen eller fästena.

Jobbade med detta i timmar på trånga ytor med kroppen i konstiga ställningar för att komma åt.
Skönt att få det klart igår och fint blev det.
Gardinerna i bussarna använda av vissa resenärer som servett och handduk många gånger.
De torkar händerna och till och med snyter sig i gardinerna.
Så äckligt!!

Jag hade så ont i nacken igår efter det jobbet att jag måste sträcka ut mig på en bädd och vila rygg och nacke en stund.

Kollegorna jobbade med resten av bussen. Borttag av alla stolssitsar.
Rengöring med ånga och skurmedel under på fästen och alla ytor ikring.
Golven skuras och bonvaxas sist av allt.

HELA bussen ska totalrecondas innan den ska i trafik om det nu blir några körningar i sommar
Annars står den avställd.

Sånt gör vi förare på våra långa pauser mellan körningarna

Jag har inget emot att göra sånt jobb men inte mängder med timmar varje vecka
Jag är bussförare.

Känner av ryggen och framförallt nacken idag. Det ger huvudvärk och för mig förstör det min lediga dag.
Men visst, lite får man tåla
Livet är ingen dans på rosor
Jag får ju lön för jobbet och det måste ju komma in pengar för att överleva

Nu ska jag betala månadens räkningar och ta en kopp kaffe till
Har gnällt färdigt för denna morgon :)

Av Sirpa - 22 april 2021 22:41

Idag har det varit riktigt Aprilväder med snö och slask.

Skottade av ca 6 cm blötsnö från bilen innan hemfärd.
Med snöborsten såklart, men det var så blött och tungt att det inte var att borsta av utan mera som att skotta.

Bussens nos var snötäckt.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27 28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards