Alla inlägg den 16 oktober 2021

Av Sirpa - 16 oktober 2021 03:01

I förrgår innan jobbet åkte jag till CircleK vid Hammarbyrampen i Västerås, innan jobbet och tvättade min lilla sliträv till bil ordentligt.

Den såg hemsk ut då jag inte haft tiden att ta hand om den.
Det är dessutom dags för service omgående. Milen tickar på minus enligt servicelampan.
Måste boka tid, när det nu kan bli när jag ständigt är beroende av bilen.

Ännu större anledning att sköta om min trogna pärla. Jag klarar mig inte utan den.

Körde den i en bra tvätt och medans jag satt där i bilen i tvätten så såg jag mina två maskotar sitta och se rädda ut.

Nallen höll om Vovven och såg rädd ut.
Vovven tröstade med att berätta att det inte var nåt farligt.
Vovven har ju varit med några år nu och vet att det blir automattvätt när jag inte riktigt hinner med att tvätta för hand.

Jag förstår att det var otäckt med den stora röda tvättborsten utanför bilrutan som lät så högt och piskade mot bilen så det dånade och skakade.

Jag hade samlat på mig så mycket poäng på mitt CircleK kort att den tvätten var gratis.
Det kändes ännu bättre.

Min svarta pärla var så blank och fin när jag sedan körde vidare till jobbet.
Den behöver städas ur invändigt och det vete sjutton när jag ska hinna med


Av Sirpa - 16 oktober 2021 02:46

Jag har lite svårt att varva ner just nu när allt i livet rullar på med stormande fart.
Jättemycket jobb och depåflytt i faggorna. Packning, rensning och stuvning pågår med alldeles för lite personal som kan utföra jobbet.
Min chef håller på att slita livet ur sig för att få allt utfört.
Hon kämpar och släpar dagarna i ända samtidigt som hon ser till att beställningstrafiken och skolkörningarna rullar på som det ska.

Jag hjälper till allt vad jag bara mäktar med. Har ju grymt mycket körningar så det blir på tid som är utöver ordinarie arbetstid.

På detta måste jag finnas för gamla Mamma som nu är hemma i sin bostad.

Hade ledig fredag så jag for iväg tidigt hem till henne. Körning i 45 minuter dit först. Tog mått på det som jag skulle inhandla. Hjälpte henne på toa.
Gick igenom posten med räkningar och annat som kommit från kommun och sjukvård.
Checkade livamedelsläget och for sedan i full fart till Västerås, 20 minuters bilresa
Till Ikea och inhandlade ett Brickbord hon kan ha att äta vid då hon är parkerad i sin tv fåtölj.
En rullvagn med tre avsatser att förvara det som behövs där hon sitter.

Halkmatta till duschen, små handdukar och lite annat som underlättar skötseln av henne hemma.
Hemtjänsten gör täta besök.
Ca 5-7 besök per dygn plus det hon måste larma om.
For sedan till Willys och handlade livsmedel och hygienartiklar.

Hem till henne. Slängde i mig kaffe och macka och serverade mamma också.
Hjälpte upp ur sängen, till toan och vidare tvrummet först av allt.
Hon hade vilat middag.

Skruvade ihop det jag inhandlat.
Plockade in matvarorna. Hjälpte vid tandborstning, toabesök och hämtade sånt hon behövde.
Gick igenom klädgarderoben och hängde fram kläder hon kan använda, mer tillgängligt för hemtjänsten.
Dammsög lägenheten, vädrade, diskade, plockade undan och städa i badrummet.

Många timmar senare åkte jag så hemåt.
Då började det bli kväll och jag var trött och hungrig. Hade att göra 55 minuter hem med fredagstrafiken.
Dottern ringde oroligt efter mig och frågade hur sent det skulle bli och om jag skulle ha mat.
Kom hem lagom till hon och barnbarnet skulle äta så jag tog en snabbdusch och kunde sedan sitta ner och äta.
Det blev 8 timmar med Mammas bestyr och hjälp.

Ringde Broder och uppdaterade läget och han ska till Mamma på Söndag.
Jag hoppas att min systers barn kan hälsa på Mamma nånting så hon får mera sällskap och hjälp.
Hon saknar dem båda väldigt mycket.

Jag har nu tuff jobbarhelg framför mig med maxade körningar.
Lördag först Tågetsättning och sedan Vsk fotboll hit till Eskilstuna.
Sover kvar på jobbet och har sedan på Söndag Tågersättning igen och på det ESK Hockey till Stockholm.
15 timmars ramen fylld båda dagarna.

Måndag är jag ledig och då MÅSTE jag verkligen få vara ledig helt.
Har bestämt några timmars umgänge med min bäste vän. Känner att jag behöver få energi ifrån honom och prata om allt som hänger i livet just nu.

Sedan ska jag äta, vila och om jag hinner och orkar, ge mig ut på en promenad i friska luften.
Behöver färga utväxten i håret. Kanske hinner jag det på jobbet idag då det är 3 timmars paus mellan de olika körningarna.

Mina fysiska aktiviteter har jag då inge problem med då jag flänger omkring som ett torrt skinn överallt.
Flytten på jobbet är ett slitgöra och det ger mig bra träning
Lyfter, bär och går massor.
I pauserna mellan körningar städar jag buss och är ute och går i friska luften.
Packar hockeytrunkar och annan matchutrustning.

Klockan är straxt 3 och dags för mig att stiga upp.
Vågar inte chansa med vägen till jobbet utan åker i god tid.
Börjar jobba vid 5 idag.

Hösten är här och luften är kylig.
Det blir tidigt mörkt och en natt var det minusgrader och delvis halt längs färdvägen. Mycket vilt i farten och väldigt nära kollision många gånger när jag ligger ute längs vägarna med min lilla bil.

Jag hoppas att det innan kylan kommer helt, finns möjlighet till en dag till med så mycket tid över att jag hinner såga upp björkarna jag inte hann med senast.

Vila, det får jag väl göra i graven när jag väl kommit så långt.
Jag är ju ingen ungdom själv heller längre. Blir ju 63 i vår.
Just nu behövs mina insatser och då är det bara att köra huvudet mellan axlarna och kämpa på, så länge hälsan och orken tillåter.

Har en del viktiga papper att fylla i denna helg också.
Behöver hjälp och pengar till att få mammas lägenhet mera handikappanpassad.
Trösklar måste bort.

Av Sirpa - 16 oktober 2021 01:58

Valde att sova kvar på jobbet då det tar sådan tid att åka hem om nätterna.

Jätteskönt faktiskt!

Lade mig vid 2 tiden på natten och kunde sova ostört ända till 7.30

Hade jag försökt åka hem så skulle den sovtiden krympt ner till knappa 4 timmar och det fungerar inte för mig.

Natten innan hade jag 1 1/2 timme att göra från Västerås till mitt hem utanför Eskilstuna.
Vägen asfalteras om nätterna och jag blev stående i två omgångar i väntan på att få komma fram
Ett trafikljus och ett till stopp med väntan på väglots.

Det är jättebra att asfalteringen görs på nätterna då trafiken är liten.
Jag är också glad att vägen byggs om då det gynnar mig sedan när det är klart.

Så jag känpar på och finner lösningar.

Visst kan jag köra runt en längre väg men det tjänar jag ingenting på.
De flesta nätter flyter på hyfsat om än väldigt långsamt och andra nätter är det tvärstopp.

Chansar inte i helgen då jag har väldigt tajt dygnsvila ändå.
Kommer vara kvar en natt till på jobbet.
Det finns en säng i ett rum som jag kan använda.
Personal finns på plats hela dygnet så jag känner mig trygg.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards