Alla inlägg den 21 juli 2021

Av Sirpa - 21 juli 2021 06:50

Min älskade fina katt Nova sov inne hos mig i sängen hela natten.
Det sker inte så ofta sommartid då hon är upptagen med att jaga och vistas ute.
Sover gör hon mestadels om dagarna då i nån buske på gården.

Nu valde hon att vara med mig och det var tryggt och mysigt.
Vi somnade tillsammans vid 21.30 tiden igår kväll och imorse väckte hon mug vid 5 tiden med ett försiktigt mjau. Hon ville gå ut.
Självklart gick jag upp och släppte ut både henne och hönsen.
Hönsen hade nog varit vakna ett tag då det flaxades och levdes om i hönshuset när jag kom dit.

Kycklingarna börjar bli unghöns nu.
De växer så himla fort.

Det ser tyvärr ut som de flesta är tuppar.
Tre hönor iallafall som vi kan se hittills.
Sålänge de inte muckar med varann tupparna så får de leva och ha det gott.
Sedan får vi se om någon vill ha en fin tupp till sin hönsgård eller så får de hamna på middagsbordet.
Bästa ekologiska maten som vi själva födit upp och sett till att de mår allra bäst.

Till våren får vi göra ett nytt inköp av ägg från samma ställe i Vingåker.
Kläckgraden var ju jättehög på dessa ägg så den stammen vill vi ha.
Starka, friska och pigga höns.

Jag ska ta lite foton på de små busarna vid tillfälle. De är så vackra i sin fjäderskrud och så olika i färgerna.
Blommehönan är en oerhört vacker och fredlig ras. Stor avkastning ägg också och det är toppen.
Vi vill bli självförsörjande på ägg och gärna ha så det räcker till äldsta dotterns familj också.

Nästa år kommer vi nog att bygga ut hönshuset lite och hönsgården likaså.
Fotot jag nu lagt ut är från när kycklingarna var små och Walle tupp och Berit höna var mest själva.
Det ser annorlunda ut därinne idag.

Om några timmar far jag iväg på jobb igen.
Kollokörning Värmland - Stockholm.
Sover natten som kommer på Scandic Victoria Tower i Kista.
Kommer hem imorgon kväll sent.

Ledig Fredag och då ska jag besiktiga dotterns gamla Volvo.
Det är fel på den och vi vill få checkat vad för fel och sedan åtgärda.
Ombesiktning om en månad igen.

Fredagen måste jag hinna med mycket.
Handla, hämta paket. Börja packa inför jobbarveckor i Stockholm.
Lördagen är det Eckerökörning igen.
Söndagen ledig.

Måndag bär det iväg med Vsk herrar Alag till Borås för match mot Norrby och den resan blir tuff.
Dit och hem på samma dag.
Kommer hem på småtimmarna Tisdag.

Sover några timmar och sen bär det iväg till Bålsta.
Installerar mig i lägenheten i Sundbyberg där jag kommer att sova när jag inte kör Tågersättning mellan Cityterminalen och Bålsta i nästan tre veckor. Vi är tre förare som delar på det boendet. Mycket billigare för företaget än hotell eller tomkörningar hem.
Kör då för LetsGo By bus från Örebro.

Det ska bli intressanta veckor.

Så jag har att göra framöver innan sedan det nya kör igång från 15/8 då jag blir fastanställd hos Merresor.
En tuff sommar och troligtvis en ännu tuffare höst och vinter.

Jag är glad att min äldsta dotter med familj finns så nära här att de kan hjälpa till härhemma med allt när yngsta dottra har sina riktigt jobbiga dagar i sin sjukdom.
ME är en sjukdom som aldrig blir bättre utan tvärtom.
Varje större ansträngning försämrar tillståndet.

Kanske blir dotra sittande i rullstol om några år, vem vet.
Då är jag nog pensionerad och kan finnas där för henne.
Nu jobbar jag i några år till. Fram till 68 års ålder minst har jag planerat, om jag får vara frisk.
De sista åren vill jag jobba med det jag själv vill och trivs med.
Beställningstrafik helt klart.
Vill se mig omkring och uppleva platser innan det är försent

Livet är bara till låns och det gäller att göra det bästa av tiden.
Så många människor runt omkring mig går bort i förtid och ingen vet när det är dags för en själv att kasta in handduken.

Jag har mina nära och kära hos mig.
Endast sonen och hans barn bor längre bort så den biten saknas.
Den delen av familjen har ju aldrig varit nära mig så det har blivit en vanesak.
Självklart en saknad men jag styr inte allas liv, varken kan eller vill styra.
Alla människor har sina liv.

Jag hör heller inte till den sociala sorten som flänger omkring och besöker allt och alla ständigt. Har aldrig haft det behovet.
Säkert är det en arbetsskada då jag träffar så mycket nänniskor i mitt yrke.
När jag är ledig vill jag vara hemma.
Rå över min egen tid och ladda mina batterier.

Närheten till djuren och naturen är ett behov hos mig.
Att bo som vi valt att göra är en gåva
Min dotter och barnbarn älskar detta livet också.
Så att dela på ett hus på landet blev en smart lösning.

Vi bor i paradiset.
Men det kostar självklart och för att ha råd måste jag jobba.
Allt jag tjänar går till detta livet här.
Hyra, mat, bil ... ja allt som hör livet till.

Då vill jag också jobba med det jag älskar. Mina resor överallt med bussarna som mina verktyg.

Mötet med gästerna är mitt kall verkligen. Att göra mitt bästa i allt är trivsel för mig.


Nu en kopp kaffe till i magen och sedan drar jag igång denna dag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12
13
14
15 16 17
18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Juli 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards