Alla inlägg den 1 augusti 2022

Av Sirpa - 1 augusti 2022 18:19

Den 27/7 hade jag ledig dag då jag befann mig i Rättvik.

Tog lånebilen in till Rättvik med tanke att först promenera några kilometer för att sedan ta ett bad och käka en sen medhavd frukost.

Det blev några kilometer promenad men inte vidare njutfullt då det var massor med folk överallt
Tänkte inte på att det skulle vara Classic Car meeting i Rättvik den kommande helgen.

Parkerade vid Campingen och gick sedan till Stiftsgården och kyrkan.
Där var det lugnt iallafall.

Tog en sväng ut på långbryggan och hoppades på att kunna bada från den.
Gav upp och gick åter in mot land och bilen.
Åkte istället ut till en badplats mellan Rättvik och Leksand som min chef visat dagen innan när vi åkte förbi.

Där var det helt folktomt så jag tog ett långt bad. Tvättade håret och tvagade kroppen. Så grymt skönt att tvättasig i en sjö.
Det har kag i mig sedan barnsbennär vi var i Finland om somrarna.
Då fanns inte duschar utan man tvättade sig i bastun eller i sjön.

Plockade sedan fram med frukosten och den var rejält sen, nästan lunch.
Supergott att sitta där i lugn och ro.
Äta och se ut över sjön.

Håret hann torka medans jag satt där och med belåten kropp åkte jag åter till mitt boende.

Kollade in ett loppis och köpte på mig lite grejer och böcker, en hel kasse böcker.

Låg sedan och läste en stund, somnade till kort.
Gav mig ut på en promenad i grannskapet. Hittade dessa övergångställesskyltar.
Helt underbara!

Det blev en rätt rejäl promenad innan jag återvände till boendet.
Då var klockan kväller redan och dags att varva ner för dagen.

Var ute och gick över 12 km denna lediga dag.
Fick bli lite pasta till middag.
Somnade skönt vid 23 tiden då jag låg och läste länge

Av Sirpa - 1 augusti 2022 17:12

Den 26/7 styrde jag bussen mot Leksand. Ställde bussen där hos Dala Frakt där Rättviksdepån för Västanhede Trafik har några bussar uppställda.

Blev hämtad av min chef i Rättvik och körd till det boende jag skulle ha de dagar som jag hade körningar till Dalhalla. Vi åkte via Tällberg så han kunde visa hotellens placering som var aktuella för körning till Dalhalla.

Härligt boende i ett hus utanför Rättvik
Fick ha lånebil så jag kunde se mig omkring.
Installerade mig i boendet och gav mig sedan iväg och rekade färdvägen för mina körningar.
Hade aldrig tidigare varit i Dalhalla.

Softade sedan nån timme i mitt övernattningsrum innan det var dags att bege mig till bussen i Leksand.
Körde med en kollega som hade hämtning från samma hotell. Jag hade endast gäster från Dalecarlia och han hade ett hotell till.

Tog ca 25 minuter till Dalhalla.
Parkerade efter att jag fått bussnummer som mina gäster sedan skulle leta på när det var dags för återfärd
Fick nummer 1
Gästerna jättenöjda och jag fick till och med lite dricks :)

Denna kväll var det Ulf Lundell som hade spelning så det var inte många bussar eller mycket folk.
Det regnade mest hela kvällen och jag tog ur gångmattan ur min buss för att inte få den nerkladdad av kalksmeten som finns på Dalhalla.
Lättare att svabba golv.




Var ute och gick ändå fast det regnade. Vi förare och de funktionärer som fanns på parkeringen och ingångar hade tillgång till en Slaktbod som annars användes till att stycka älgar vid älgjakten.
Där fick vi varmkorv och bröd, kaffe och kakor bland köttkrokar och diverse annat.

Åkte med Arenabussen ner i gropen för att få en inblick hur det såg ut.
Den bussen körde gäster ner och upp som inte orkade gå till själva arenan nere i kalkbrottet.

Klart intressant ställe. Synd att vi bussförare inte fick gå in.

Konserten var slut 23.15 och sedan var det bara att vänta in mina gäster och köra tillbaka till Tällberg.
Bussen till Leksand.
Svabbade golv mitt i natten då jag inte ville att kalken skulle torka in och fastna överallt.
Bilen till boendet och natti natti vid 2 tiden.

Sov jättegott i det mysiga rummet.
Bra luft, tyst och tryggt

Av Sirpa - 1 augusti 2022 14:59

När jag var ledig 24/7 så kände jag att det inte lockade ett dugg med att hålla på med en massa måstejobb hemma.

Sa till dotter och barnbarn att jag vill åka iväg nånstans och bada, fixa mat och fika i husbilen och bara softa.

Sagt och gjort!
Vi fixa med det som behövdes och åkte iväg till Långbjörken. En sjö med en perfekt plats att stå över dagen och må gott.
Brukar vara mycket husvagnar och husbilar där men nu hade vi tur.
Bara en husbil och en husvagn med trevliga människor.

Sjön låg så fint inbjudande med sitt rena vatten. Bytte om direkt efter vi parkerat och hoppade i.

Efter bad, mat och stök så kröp jag upp i bädden för att läsa min bok.
Somnade och sov i nästan en timme.
Så mysigt!
Ludde basset låg utanför husbilen och njöt i solen
Tjejerna grejade med sitt.

Vi stannade till kvällningen och åkte sedan hemåt.
For längs vägar där vi kunde uppleva gamla minnen.

Älskar husbil i det formatet som min är.
Dottern kan ju köra den när hon vill då den får köras med B kort.

Min motion hade jag redan fått tidigt på morgonen då jag var ute och gick 8500 steg. Plockade grönt till kaninerna samtidigt.

En bra ledig dag helt enkelt

Av Sirpa - 1 augusti 2022 11:27

Utanför förarstugan i Grisslehamn växer det två helt underbara rosenbuskar.
Alldeles knöafulla med blommor när jag var där förra veckan.
Likaså stockrosor

Av Sirpa - 1 augusti 2022 11:24

Under en av mina promenader i Grisslehamn fann jag denna fina stubbe.
Hjärtformad.

Av Sirpa - 1 augusti 2022 11:00

Min blogg fick lov att vila ett tag så jag själv skulle hinna ikapp med livet när jag hade skadat mig och var sjukskriven med sprickor i revbenen.

Idag är det inte så mycket kvar av den enorma smärta som jag hade under en dryg veckas tid.
Får tänka mig för givetvis hur jag lyfter och så för visst gör det ont ännu, men bara en bråkdel av det som var tidigare.

Började försiktigt jobba igen 15/7 med en hämtning från Grisslehamn.
Dagen efter bar det iväg till en annan depå.
Åkte depåbil till Vittinge för att lösa av en kollega som påbörjat körningen på morgonen.
Jag tog över den 16.00 och jobbade sedan till sena natten
Lämnade av gäster på hotell i Uppsala för att sedan lämna bussen på depån i Harbo (aldrig varit där tidigare)

Sedan depåbil hem och klockan hann bli 3 på morgon innan jag parkerade bilen och kunde gå och lägga mig.

Då var jag fruktansvärt trött och hade jätteont i revbenen. Kroppen tyckte nog att det var i tuffaste laget
Nästa dag blev ett töcken av trötthet och smärta. Tur jag var ledig.

Måndag 18/7 körde jag en Eckerödubblering från Västerås och Enköping.
Gick 13.000 steg i Grisslehamn innan mat och vila i förarstugan.
Kändes bra.

Tisdag 19/7 hade jag Passbuss Tågersättning för Mälartåg i Sala
Upp 3 för att vara på plats på järnvägsstation 5.30 i Sala
Fick en körning till Uppsala 7.45 , via Morgongåva och Heby.
Snabbt tillbaka till Sala och bara väntan till 14.00 då jag kunde åka till hemdepån.
Mycket putsa buss och promenader den arbetsdagen.
Fruktansvärt varm och kvav dag.
+25 grader och stekande sol där bussen stog.

Onsdag och Torsdag var det så åter dags för kollokörning.
Jag körde dubbeldäckaren och släpet men kollegan fick lov att vända ekipaget vid Kth i Stockholm där det är så trångt.
Grymt varma dagar!
Låg mellan +25 och +35 grader!!

Torsdag morgon tidigt innan värmen kom var jag ute och gick i skogen vid Kista. Det var så skönt!
Fick ihop 10.000 steg den morgonen innan dusch och frukost på hotellet.

Senare kom värmen och vi mådde urk jag och kollegan.
Städa buss var gräsligt!
Svetten forsade och jag var alldeles yr till sist. Fruktansvärd huvudvärk hela eftermiddagen.
Men städat blev det!!
Mådde illa när jag kom hem på kvällen och kunde lägga mig i poolen hemma som även den var varm. Men svalkade ändå.
Hemma var det +36 på eftermiddag.
Blommor, djuren och allt mådde pyton.


Fredag 22/7 var jag så ledig.
Vaknade tidigt. Tvättade. Plockade Svarta Vinbär. Var och storhandlade.
Fick rutan till husbilen som ska bytas senare i höst.
Den var ju spräckt på bilen när jag köpte den.

Lördag 23/7 var det så dags att köra PRO Hallstahammar/Kolbäck till Göta Kanal. Släppte av i Sjötorp och åkte sedan till Töreboda för att möta upp när båten lade till där.
Gick 7.000 steg under väntetiden. Läste bok och städade buss. Tog en tupplur.
Tryckande värme även denna dag och sedan blev det åska.
Lång dag med underbara gäster.
6.00-19.30

Resten av Juli tar jag dag för dag med egna inlägg då det var händelserika dagar som jag gärna delar med mig av.

Lägger med här några foton från de dagar somjag skrivit om hittills.
Det blev foton tagna varje dag.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards