Alla inlägg den 9 oktober 2023

Av Sirpa - 9 oktober 2023 20:02

I Torsdags morse tog jag säsongens sista dopp i älskade lilla poolen härhemma.
Då var det +8 grader i vattnet.
Jag hann inte montera ner poolen innan jag åkte och jobbade i Göteborg i dagarna fyra, utan den fick stå kvar med sitt fina, klara och friska vatten.

Idag när jag vaknat och kommit igång med dagen så var det dags att koppla bort pumpen och reningsbollarna så vattnet kunde rinna ut sakta men säkert.
Det var +1 grad i vattnet.

Öppnade upp två utsläppsställen så den första biten gick rätt fort.
När halva mängden vatten var kvar öppnade jag längst ner så det kunde tömmas medan jag gjorde annat.

Det är ju en hel del prylar som hör till poolen.
Allt skulle göras rent och det noga så ingen smuts eller väta fanns kvar.

Den långa skarvkabeln till pumpen som varit nergrävd i gräsmattan behövde en grundlig rengöring bara den.

När det efter några timmar var nästan tomt på vatten plockade jag ner stativet och lät det sista bara rinna över kanterna på poolduken.

Sedan fick den lov att hängas över flera trädgårdsstolar så jag kom åt att tvätta bort allt smuts som bildats mellan poolens golv och presenningen/frigolitskivorna den stått på.
Där blir det lerigt då maskar och insekter lyckas krypa in emellan.

Stativet plockades ner i bitar och allt gjordes rent.
Samlade allt i en av vattentunnorna vi har ute för regnvatten sommartid.
Perfekt förvaring.
Pumpen och filterhuset är stort så det får stå för sig själv.

När poolduken var ren och torr var det dags att vika ihop den snyggt och lägga ner i en stor kasse.

Hade sån tur att det var soligt idag och lite blåsigt så allt kunde torka snabbt och fint.
Det var inte många grader ute under första timmarna när jag jobbade med tömningen.
Frost i gräset på baksidan
Frös som en tok om händerna.

Så skönt när allt var klart.
Nästan klart. Ska tvätta bollarna som ligger som filter i pumpen. Hittade inte nyckeln som den skruvas upp med idag.
Får bli imorn den biten.

Samtidigt som jag jobbade med poolen så tömde jag krukor ute och tvättade upp även dessa
Planterade lite buskar som dottern rotat själv under sommaren.
Snabbväxande pil som jag grävde ner mot grannen bakom komposten.
Tanken är att minska insynen och få en naturlig avgränsning.

Tömde också verandan på mattor och annat som inte ska vara där den kalla årstiden.
Lyfte in sånt som vi förvarar på verandan.

Hösten är en tid då det är mycket som plockas ihop och fixas.
Jag vill ha allt iordning innan kylan kommer.
Rent, snyggt och ordning.
Allt i källaren ska vara redo för en ny säsong i vår.
Bara att plocka fram, rent och klart.

Snart är det dags att ta ner Pelargonierna ner i källaren för övervintring. Innan kylan tar dom.
Men jag tror inte det är nödvändigt än på nån vecka.

Den på verandan blommar så vackert ännu.

Gillar aånt här jobb när jag har tiden att hålla på i mitt eget tempo, utan stress och tidspress
Är nu ledig till Torsdag så jag har möjlighet att få jobba i lugn och ro.

Av Sirpa - 9 oktober 2023 18:21

Vaknade tidigt Söndag morgon.
Tog mig en kopp kaffe på rummet innan jag bytte om till bekväma kläder för att gå ut och titta till bussen jag skulle ha denna dag.

Den stod så fint parkerad utanför Rasta hotellet med lite lastbilar som kompisar.

Solen var på väg upp och det var kyligt och friskt ute.
Frost i gräset på sina ställen.
Gick längs en väg in under stora vägen och en bit på andra sidan.
Hittade en staty mitt i en rondell som jag inte kunde låta bli att fotografera i soluppgången.

Det blev ingen lång promenad då jag kände att jag var lite för tunt klädd.
Valde istället att starta upp bussen och putsa fönstren invändigt i den då dessa var fulla med fläckar.

Vill ju ha en fin och ren buss i min körning.

Packade ihop och hämtade lite frukost att ha med mig. Kände att det var för tidigt att äta nåt.

Kunde softa på hotellet tills det var dags att åka och tanka innan jag skulle stå passbuss för Västtrafik nere vid tågstationen.

Anlände dit och jobbade sedan hela dagen med att hjälpa till och lasta mängder med bussar.
Vi var många vid varje avgång
Vissa turer krävde 6-7 bussar till flera destinationer och de flesta resenärerna åkte till Göteborg eller Jönköping.

Vi på LetsGo hade flera bussar i omlopp.
Tog foton på några av dem.

När kvällen kom så kunde jag rulla hemåt vid 19.30
Körde via Skövde och Mariestad till Örebro. Tvättade bussen på Berglunda och skurade invändigt när jag kommit till depån.
Lämnade ifrån mig en ren och fin buss.

Dotter och Barnbarn hämtade mig vid 23 tiden då dem haft min bil under helgen.

Kom hem jättetrött och nöjd med helgen straxt efter midnatt.

Gillar att köra för LetsGo By Bus från Örebro.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards