Alla inlägg den 30 oktober 2023

Av Sirpa - 30 oktober 2023 20:05

Imorse vaknade jag sådär galet tidigt igen. Straxt efter 3 vaknade jag av nåt ljud. Insåg rätt snart att det var blåsten som dånade i husväggarna igen.

Det räckte med att jag gick på toa så blev jag helt klarvaken.
Katterna igång givetvis så det blev frukostservering åt tassälsklingarna redan innan 4.
Bägge ville ut sedan.

Det dröjde en timme knappt så var båda inne igen då det blåste och det kom ner snöblandat blask.
Jag låg och läste min bok tills sömntåget kom tuffande igen.
Somnade och sov i två timmar till.

Vaknade sedan vid 7.30 med lätt huvudvärk och lite illamående.
Kroppen helknas av att jag sovit mera.

Tog på kaffe och åt min morgongröt innan det var dags att klä på och åka ner på stan för besök hos Optiker.

Åkte i god tid för det kryllar ju inte direkt av parkeringar för bilar i centrala Eskilstuna.
Hittade en snabbt och gick till Specsavers på Kungsgatan.
Fick vänta en stund innan det blev min tur.

Först koll av gula fläcken.
Sedan in till Optikern som tog reda på vad som kunde rättas till med glasögon.

Efter vårt samtal om hur jag blir att använda glasögonen så kom vi fram till att det bästa är progressiva.
Så jag ser på långt håll i körningen men också att läsa av gps och text framför mig.

När det var klart blev det dags för val av bågar. Jag hade redan spanat in ett par som jag tyckte så jättefina ut.
Testade lite olika varianter.
Höll mig på en låg prisnivå då jag inte har råd med utsvävningar.

Gjorde mitt val och valde även ut solglasögon som får samma slipning med synen för att se och köra.
Alltså inte progressiva där.

Just nu har Specsavers kampanj där man får 40% rabatt. Så allt mitt landade på 5000:- lite drygt.
Det är inte billigt med brillor och synfel inte!!!

Betalade handpenning idag och får sedan glasögonen om en dryg vecka.

När allt var klart åkte jag till Surahammar och hälsade på min Mamma. Handlade lite först.
Var med henne när hon åt lunch med sin väninna och andra boende på Österängen ute i dagrummet.

Skakade av Mammas sängkläder och fixade med lite allt möjligt åt henne när vi sedan väntade på att Fotvårdstjejen skulle komma.
Jag åkte hemåt då för när fotvården var klar skulle Mamma vila.

Det snöade ymnigt när jag körde hemåt.
Kom hem vid 14.30 tiden och fixade lunch. Var jättehungrig.

Har packat lite inför kommande dagar hemifrån. Tar resten imorgon.
Kände mig trött och behövde vila jag med. Låg och läste min bok. Somnade till kort och läste vidare.

Nu är det kväller och jag är jättetrött.
Imorgon måste jag packa allt klart inför resten av veckan.
Kommer nog inte hem förrän Söndag natt.





Lägger ut detta fantastiska höstfoto på mitt barnbarn och hennes sköthäst.

Imorgon är det sista Oktober

Av Sirpa - 30 oktober 2023 03:41

Tiden går så himla fort och jag känner att jag inte riktigt hinner med.

Hela våren, sommaren och nu hösten har brakat fram i rasande fart.

Ägnade stora delar av Söndagen till att förbereda trädgården för vintern. Allt ska ner i en vilsam sömn i väntan på vårvärmen.

Rensade bort växter och ogräs. Så mycket lättare att ta dessa innan kylan gör allt till ett kladdigt stök bara.
Det blev mycket perenner som klipptes bort. Sånt som kommer på hösten och blommar till en bra bit in på senhösten.

Ringblommor i mängd överallt.
Tog in de sista blommorna innan allt togs bort.
Hämtade sedan grankvistar och lade ut som ett skyddande täcke i rabatterna.

Vattentunnorna tömdes på sörjigt vatten och jag gjorde rent dessa så gott det gick. Kallt om händerna.

Tände en liten eld i eldkorgen som fick bli ett trevligt inslag i höststöket.

Tog ju hand om en påse med lite udda innehåll vid flytten av min gamla mor till äldreboende.
Den påsen innehöll sista hälsningar och telegram och sånt från min fars begravning.
Finsk tradition var, eller kanske ännu är att man dagen efter begravning tar loss band och kort från blommor och kransar och spar dessa
Så gjorde släkten när pappa begravdes.

Nu är det inte så det görs här i Sverige men hursom så gjordes det av min släkt då i början 1970 talet.
Lades i en kasse och stuvades undan.

Hittade kassen på mammas vind och hon visste inte vad aom skulle göras med dess innehål. Hon ville inte ha det kvar.
Jag valde att ta med hem och idag tog jag och ensam tittade igenom det mesta en sista gång och lade på elden
Allt fick bli till aska och minnena flödade i stunden.

För mig blev det en stund med min far och de minnen jag har av honom.
Han rycktes ju bort hastigt från jordelivet när han var endast 35 år och jag 12.
Han var min trygghet i livet.

Det är länge sedan nu. Men saknaden bör jag inom mig ständigt.
Den kamp som livet blev utan min far, min klippa, min trygghet.
Nu fick jag möjlighet att minnas stunder som han ännu var kvar på jorden.
Allt han lärde mig, hans varma kramar och tröstande ord om jag var ledsen. Hans glädje över framsteg jag gjorde i mitt unga liv.
Det är över 50 år sedan han gick bort.
Minnena bär jag inom mig, i mitt hjärta.

Elden fick ta det sista från hans färd från jordelivet.
Ett sista farväl, vi ses igen en dag.

Efter stunden vid eldkorgen foetsatte jag jobba ute tills det började mörkna.

Gick sedan in och fortsatte greja inne.
Skruvade isär ett köksbord som jag ska ta med till mammas kök när jag har möjlighet.
Ett litet men jättetungt ekbord som kommer få bättre plats i hennes kök än den hon nu har.
Men jag mäktar inte fixa det själv. Behöver bärhjälp.

Dagen gick fort och jag fick mycket gjort.
Tvättade två maskiner.

På Tisdag, om det nu funkar med eluttag i Avesta så tar jag med mig husbilen och bor i tisdag-fredag då jag deltar i 3 dagars YKB utbildning.
Sen är mitt YKB klart och jag kan förnya den biten också.
Tre grejer samtidigt.
Nytt Körkort, nytt Förarkort och Ykb.

Nästa vecka åker jag till Transportstyrelsen och fixar allt.
Det har snart gått 5 år sedan jag gjorde det sist.

Skulle tro att det är sista gången för Tung Behörighet. Nästa gång är jag nästan 70 år och jobbar nog inte längre.

Så det är fullt upp hela tiden.
Idag ska jag till Optikern först för syntest och anskaffning av glasögon.
Sen åker jag och hälsar på Mammagumman.

I helgen kommer jag att köra för LetsGo.
Tågersättning i Stockholm.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards