Alla inlägg den 12 oktober 2023

Av Sirpa - 12 oktober 2023 03:50

Nog för att jag ställt väckningen tidigt denna Torsdagsmorgon men det var inte riktigt så tidigt jag hade tänkt.

4.15 stod mobilväckningen på men den vinande stormen utanför hade bestämt sig för att jag skulle väckas 2.10

Gick inte att somna om hur jag än försökte så till sist vid 3 tiden gick jag upp och tände en skön brasa i köksspisen och satte kaffebryggaren i arbete.

Fixade till en matlåda med morgongröt som skulle med mig. Hoppas på att få i mig den innan körningen startar vid 6 tiden för sen ges det inte möjlighet till att värma nån gröt.

Kommer att köra Tågersättning mellan Arboga och Hallsberg.
Med Örebro och Kumla som mellanstationer.
Körningen är så tajt lagd att det knappt ges chans att gå på toa ens.
Jag vet inte varför detta planerades på sånt vis.

Dessutom en jättelång dag och den biten gör mig inget då jag gärna jobbar långa dagar när jag ändå tagit mig till jobbet. Kostar ju en hel del att pendla.
Men en riktig rast hade inte varit fel.

Nåja, jag måste ju inte ta en sån körning som timmis. Nu är det bara att gilla läget.

Straxt dags att hopp i uniformen och dra iväg ut i stormen.
Får lov att ta husbilen idag då dotterns bil är på verkstad och hon behöver bil.
Blir en spännande färd i stormen :)





Av Sirpa - 12 oktober 2023 02:58

Ute på gräsmattan ut mot vägen härhemma på Prästgården växer det en Häxring varje sommar.
Drt vill säga en ring av svampar som återkommer varje år.

Jag blev väldigt fundersam när jag var till brevlådan igår då jag tittade ut över gräsmattan och ser nåt stort ljust ligga där.
Tänkte att det var blåsten som fört med sig något.

Gick närmare och fick se att det var en rintigt stor svamp som hörde till Häxringen. Det hade barit flera ännu större men som ruttnat och var på väg att försvinna men den här var ännu fräsch

Lade mina glasögon i klykan som spruckit upp i svampen för att visa storleken på den.

Jag vet inte vad svampen heter men den var häftig.
Så enormt stor.
Kanske vet du vad svampen heter.
Låt mig gärna få veta namnet isåfall

Av Sirpa - 12 oktober 2023 02:47

Hela sommaren har gått utan att jag kunnat använda min lilla husbil till någonting.
Den har bara stått utanför huset och min son har felsökt den i omgångar, då han haft tid.

För den roade sig med att plötsligt bara vägra starta. Den fick inte bränsle helt enkelt.
Så filter har bytts, både dieselboch luftfilter och sonen har plockat isär och letat fel.
Här i September hittade han felet av en ren slump.

Någon smartskalle har kopplat om så bränslepumpen stängs av när halvljusvredet ställs på noll.
Troligtvis nån form av stöldskydd skulle detta tilltag föreställa.

Så urbota idiotiskt!!!!

Samtidigt somsonen felsökte så spolade han ur kylaren som såg ut som en äcklig brun sörja. Det krävde nogrann tömning och flera urspolningar innan det såg vettigt ut.
Så nu har Edde husbil fräsch glykol i sig också.

I tisdags gjorde sonen och jag tillsammans klart det sista så Edde kunde startas och provköras.
Allt var toppenbra och jag bokade tid hos Jocke på Jutoplatsen för skifte av däck Onsdag morgon.
Det satt på så slitna framdäck att dessa inte gått igenom besiktning.
Nu åkte allrounddäcken på som är jättefina.

Jocke kollade också så bromskivor och belägg såg ok ut.

Jag släpade och bar dessa svintunga däck in och ur bilen. På verkstan hjälpte Jocke till självklart.

Två timmar senare hade jag besiktningstid och det blev lite nervös väntan.
Har absolut inte möjlighet att lägga ut mera pengar på husbilen.
Inte iår iallafall.

Men Edde gick igenom med beröm.
Allt var jättefint och det enda som jag gjordes uppmärksam på var att på ett ställe är det rost i golvet.
Ingen fara ännu på länge men kan bli om det inte åtgärdas kommnde åren.

Nöjd och glad tuffade jag hemåt och kände en stor lättnad över att till slut ha bilen i körskick.

Det som nu står på tur är att byta olja och filter. Allt står klart och inköpt, bara att byta vid tid och tillfälle.

Kanske står min dröm om lite resor med min pensionärshusbil snart tillgänglig.
Invändigt är ju det mesta klart och redo för resor.
En gasolflaska till ska köpas och ett chip bytas till defrostern som bråkar.
Sen är det bara att tuta och köra.

Mitt lilla fynd från förra året verkar ändå vara ett fynd.
Köpte ju honom för en bra summa.


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards